Susanna bar Chalmers fana på Nobelfesten: Det var nästan som en saga!



[UPPDATERAT 2010-12-26]
53 studenter i frack och balklänningar bar 27 fanor och åtta standar under Nobelbanketten den 10 december i Stockholms stadshus.

Chalmers representerades av Susanna Lidman, som är klubbmästare i Studentkårens marskalksämbete och sjöfartsstudent på högskolan.
Susanna var en av endast tre fanbärare från högskolor utanför Stockholmsområdet, och Alumnibloggen fick en varm rapport om hennes upplevelser:
– Att få vara med på Nobelmiddagen var en fantastisk upplevelse. Det är bland det roligaste, häftigaste och mest hedrande man kan få göra, både att få vara med på själva festen och att få möjlighet att representera den skola som man är så stolt över! berättar Susanna för Alumnibloggen.
Susanna Lidman tillsammans med Chalmers rektor Karin Markides– Nobelmiddagen i sig var fantastisk, och den omtalade efterfesten, Nobel Night Cap, var jätterolig, men det absolut mest magiska av allt var att få dansa i Gyllene Salen. På något sätt hamnade alla på samma nivå där, ministrar och andra framstående människor brakade ihop på dansgolvet till en lycklig, salig röra, och när vi buggat in i paret Reinfeldt och glatt kört disco-moves á la 70-talet med paret Bildt, då kändes det lite som att man var mitt uppe i en saga. Sånt får man ju normalt sett inte göra som en vanlig student, säger Susanna, som även träffade Chalmers eleganta rektor och vd Karin Markides i vimlet.
På bilden uppe till höger bär Karin Markides H.M. Konungens medalj som hon belönades med 2008 för framstående insatser inom teknisk utbildning och forskning.
Susanna Lidman porträtterades också  i Göteborgs-Posten dagarna innan Nobelfestligheterna:
– När talen börjar står vi på balustraden och håller fanorna rakt ut. Vi gör en hälsningsvåg vid varje ny talare. Sedan är vårt uppdrag klart, berättar Susanna Lidman för GP.
Studentkårens marskalksämbete värnar om Chalmers traditioner och representerar högskolan vid högtidliga tillfällen, som promotionen och examensceremonin. Att bära fanan på Nobelbanketten är förstås ett hedersuppdrag av rang.
– Vi ska verka för att ha en representant närvarande vid Nobelfesten. För varje fana får vi en plats och för varje standar tre platser. I år blev det bara en fana och kommittén valde mig, säger Susanna.
Det var nästan enbart Stockholms studentkårer som var representerade i fanborgen i år. Susanna Lidman bar sin mammas klänning och syntes väl i bild under tv-sändningen.
– Klänningen är mörklila med halterneck. Jag skulle helst vilja använda en limegrön, men den saknar axelband och det får man inte vara utan. Den lila klänningen är 30 år gammal och min mamma använde den till studentbaler. Den är av thaisiden och till har jag en sidensjal, kårband och handskar. Till festkläder använder vi alltid Chalmersmössa med tofs, den är vit fast det är vinter, berättar Susanna för GP.
Hon är inne på sitt fjärde år på Chalmers och har läst Sjöfart och logistik, som hon beskriver som en mycket bred utbildning:
– Vi lär oss allt som har med sjöfart att göra, fast landbaserad sådan. Jag kommer kunna jobba på rederier, bli skeppsmäklare eller jobba med sjöförsäkringar, berättar hon.
Efter den treåriga grundutbildningen valde Susanna att läsa masterprogrammet Nordic Master in Maritime Management.
Som fanbärare och student deltar man fullt ut i banketten. Det är en unik upplevelse, få förunnad, och i framtiden kan Susanna se tillbaka på en kväll som gett henne minnen för livet.
Att Chalmers inte kunde ha sänt en bättre studentrepresentant för högskolan än Susanna Lidman, tycker er trogne bloggare är ganska uppenbart när man hör hennes berättelse:
– Chalmers har gett mig de bästa åren i mitt liv hittills med underbara vänner, minnen och upplevelser, så att få gå på självaste Nobelmiddagen och stoltsera med vår fana – som utan konkurrens är en av de vackraste – är nog bland det finaste jag kunde få göra för skolan.
– Jag är otroligt lycklig och tacksam över att ha fått möjligheten att representera min kära skola på detta sätt. När jag håller mitt eget Nobelpristal i framtiden skall jag inte glömma att nämna var jag växte upp någonstans! säger Susanna Lidman till Alumnibloggen.

Foto: SVT och privat, klicka på stillbilderna för att se dem i större storlek

Läs hela GP-intervjun med Susanna [pdf, 479 Kb]

Läs mer om Chalmers Studentkårs Marskalksämbete

Läs mer om Sjöfart och logistik

Läs fler Nobelrelaterade blogginlägg om Chalmers