Johan Lantz (I10) är Årets student



Chalmeristen Johan Lantz (I10) är Årets student 2010.

Han mottog sitt pris vid den högtidliga Studentpriset-galan i Stockholms stadshus i våras.
– Min första tanke när de ropade upp mitt namn var att hela situationen var komisk, där satt jag i Blå Hallen och hade blivit Årets student. Jag reagerade nästan med panik, ha ha, det var många tankar just då, säger Johan Lantz till tidningen Studentmagasinet.
Utmärkelsen Årets student delas ut sedan 2008 i samband med galan Studentpriset, som ibland omnämns som studenternas svar på Nobel.
Studentpriset är en tävling för studenter, där deltagarna löser olika uppgifter inom skilda ämnesområden. Den tyngsta utmärkelsen, Årets student, delas ut till den student som lämnat in den bästa tävlingslösningen.
Alla bidrag bedöms av en namnkunnig jury med representanter från näringsliv och forskning.
Johan Lantz deltog i ekonomikategorin och vann med sitt förslag om hur vanliga småsparare kan både spara pengar och bidra till en bättre miljö.
– Jag ville visa att jag menade allvar med bankernas miljökoncept, men det är svårt eftersom det ska vara lönsamt för både banken och kunden, förklarar han.
Bara veckor efter att Johan Lantz utnämndes till Årets student blev han alumn och färdig civilingenjör i industriell ekonomi. De sista två åren på utbildningen läste han masterprogrammet Business Design på Chalmers entreprenörskola, CSE.
2009 blev han också en av Chalmers Vänners stipendiater för sitt engagemang i det sociala entreprenörskapsprojektet Seaweed Center i Tanzania.
I augusti gick flyttlasset till Stockholm och ett jobb som affärsutvecklare på företaget People of Lava.
Men egentligen var det inte alls givet att Johan skulle hamna på Chalmers. När han lämnade hemstaden Falköping var det först för att plugga statsvetenskap vid Göteborgs universitet – men det var inte hans grej.
Och det var mer en lycklig slump att det blev Industriell ekonomi på Chalmers – Johan råkade nämligen prioritera sina utbildningsval i fel ordning när han anmälde sig.
– Jag ville egentligen bli jurist, så jag fick lite panik när jag insåg felet. Men jag började läsa på om programmet och insåg att det kanske inte var så dumt ändå. Jag ångrar det inte för en sekund, trots att det inte var mitt val från början, säger Johan Lantz till Studentmagasinet.
Bakom Studentpriset står företaget Studentmedia, och bland sponsorerna finns Trafikverket, Swedbank, Apoteket, Nobel Biocare, Adecco och Linköpings universitet.
Prisutdelningen äger rum i prestigefyllda Blå Hallen i Stockholms stadshus.
Priset är på 50 000 kronor. Dessutom får vinnaren ha finansmannen Mats Qviberg som personlig mentor under ett helt år.
Johan Lantz är medveten om det prestigefulla i utmärkelsen:
– Det finns ett intresse när man säger att man är Årets student, det är tyngd i den titeln. Det betyder mycket att ha den titeln i sitt cv, det är definitivt en ögonbrynshöjare.
Han passar också på att ge sina bästa tips till framtida deltagare i tävlingen:
– Tävla i den kategori du tycker är roligast, annars ger du det inte en riktig chans. Det kommer inte fram bra saker om man inte brinner för det. Man måste göra det för att få en bra lösning. Och man ska omge sig med bra människor som kan agera rådgivare, det går inte att låsa in sig, man ska utnyttja nätverket man har runt sig, säger Johan Lantz, Årets student 2010.

Foto: Studentmagasinet

Läs mer om Studentpriset >>>

I filmen här ovan kan du se en kort summering av årets prisutdelning. Galan leddes av världsmodellen Emma Wiklund och artister som Soran Ismail och Love Antell uppträdde.