Kultpoeten UKON diktar om Chalmers


”Sedan ställer jag mig utanför Chalmers tekniska högskola och gråter.”
Så lyder en av stroferna i den uppmärksammade poeten och psykoterapeuten Ulf Karl Olov Nilssons (UKON) senaste samarbete med legendariska psychopoppunkbandet Njurmännen, dikt-cd:n ”Standardmodellen” (Kning Disk).
Det är i den märkligt drabbande och över fem minuter långa katalogarian ”Cancerkliniken” som Chalmers otippat förvandlas till lyrik i UKON:s händer – till Njurmännens exakta och suggestiva elektronmusik.
I ”Cancerkliniken” går diktjaget runt i Göteborg efter att ha fått sin dödsdom, och gråter öppet på olika platser – är det inte Chalmers så är det Världskulturmuseet, Ullevi, Slottsskogsgymnasiet, Överförmyndarenheten eller Systembolaget:

”Jag ställer mig utanför Cancerkliniken och gråter
Sedan ställer jag mig utanför abortkliniken och gråter
Sedan ställer jag mig utanför psykkliniken och gråter
Sedan ställer jag mig utanför neurologkliniken och gråter

Sedan ställer jag mig utanför hudkliniken och gråter

Sedan ställer jag mig utanför öron- näsa- halskliniken och gråter
Sedan ställer jag mig utanför oralkirurgen och gråter
Sedan ställer jag mig utanför Handikappomsorgen och gråter

Sedan ställer jag mig utanför Överförmyndarenheten och gråter

Sedan ställer jag mig utanför Världskulturmuseet och gråter
Sedan ställer jag mig utanför Chalmers tekniska högskola och gråter
Sedan ställer jag mig utanför Ullevi och gråter

Sedan ställer jag mig utanför Finansinspektionen och gråter

Sedan ställer jag mig utanför Systembolaget och gråter
Sedan ställer jag mig utanför showkrogen Strip och gråter
Sedan ställer jag mig utanför Tinnitusföreningen och gråter”, mässar UKON effektivt.

Vändningen när livsluften återvänder är upplyftande – planer smids och diktjaget slutar gråta.
Istället går han till biblioteket och lånar böcker, till Ikea och ”ikear” och till institutionen för freds- och konfliktforskning och ”freds- och konfliktforskar”, och till hamnen och ”hamnar”. Till sist vrålar han rakt ut.
Genialiskt.
Hela skivan innehåller sju nyinspelade diktverk, upplästa av Ulf Karl Olov Nilsson och koncist tonsatta av Njurmännen.
Plattans bästa spår är annars det nästintill poppiga numret ”Levande begravd”, där UKON visar sig ha en inte alls oäven sångröst.
Det hemlighetsfulla bandet har funnits sedan början av 80-talet och har en trogen fanskara runtom i Europa. Som lite kuriosa kan er trogne bloggare avslöja att en av bandets kreativa motorer, Magnus Axelsson, till vardags jobbar med systemutveckling på Chalmers bibliotek.

Läs mer om Standardmodellen >>>

Ulf Karl Olov Nilsson på Wikipedia >>>

Njurmännens webbplats >>>

One comment