Chalmeristen som byggde ett hål på Sergels torg



Ituklippta hus, ett Tetris i (o)naturlig storlek, bisarra synvillor, en Volvobyggsats från Ikea  – och ett svart hål på Sergels torg i Stockholm.
Chalmeristen Erik Johanssons (D10) fotokonst vrider till verkligheten och tar oss bortom det vardagligas gränser.
Den senaste veckan har han fått stockholmarna att ta en omväg runt hans installation på Plattan.
– Studierna på Chalmers var en förutsättning för det jag gör i dag, säger han i en stor intervju i Norrköpings Tidningar.
Erik Johansson är civilingenjör i datateknik och tog sin examen från Chalmers förra året. 26-åringen kommer från Götene, men bor sedan ett år tillbaka i östgötska Norrköping, där han startat eget företag som fotograf.
– Jag vill få folk att se annorlunda på verkligheten, säger Erik till Norrköpings Tidningars reporter Karin Hassler.
Nu är han aktuell som en av sju utvalda kreativa talanger i mjukvarujätten Microsofts projekt ”Generation 7”. Genom ”Generation 7” har Erik fått chansen att skapa en fotoillusion direkt på Sergels torg i Stockholm.


Det som ser ut som en bottenlös avgrund är i själva verket en 32×18 meter stor matta som rullats ut på marken. ”Mind your step”, som Erik valt att kalla sitt verk, fanns installerad på torget mellan den 7 och 12 juni, men är nu borttagen.
I filmer på YouTube och i stillbilder kan man se de förbipasserandes reaktioner. Erik har också bloggat om ”Mind your step”.
Och bemötandet har varit mycket positivt:
– Det har nästan blivit mer reaktioner än jag hade väntat mig. Jag visste ju inte vad som skulle hända men det har stått folk uppe vid podiet nästan hela tiden och folk har fotat och interagerat, säger Erik.
Han använder ofta sig själv som modell på bilderna, som när han stryker sin egen, extremt platta, kropp med strykjärn.
Här nedan presenterar han sig själv i en film på YouTube:
– Jag har alltid varit duktig på att rita och jag är väldigt intresserad av datorer. Den kombinationen var säkert bra för mig när jag fick min första digitalkamera. Det föll sig naturligt att jag började manipulera de bilder jag tog, säger han i presentationsfilmen.
– Jag vet faktiskt inte hur min hjärna fungerar. På nåt sätt får jag de här galna idéerna. De kommer till mig i mina drömmar och jag behöver bara vara beredd med pennan, säger Erik.
I sommar ställer Erik Johansson ut sina bilder i hemstaden Götene.

Foto: Erik Johansson

Läs hela intervjun med Erik i Norrköpings Tidningar >>>
http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6877748

Se mer av Eriks fotokonst på hans hemsida >>>
http://alltelleringet.com

Eriks blogg på Generation 7 >>>
http://www.generation7.se/erik/

Läs mer om Generation 7 >>>
http://www.generation7.se

One comment

  1. Pingback: Ett bra år för Chalmers alumniblogg « Chalmers alumniblogg