Carolina Fredriksson om nya boken i Situation Sthlm



– Man borde prata mer om arkitektur och samhällsplanering i relation till segregation och utanförskap.
Det säger romandebuterande chalmeristen Carolina Fredriksson i en intervju i nya numret av Situation Sthlm.
I juli utkommer hon med romanen ”Flod” på Albert Bonniers förlag.
I den färska intervjun med Stockholms tidning för hemlösa förklarar Carolina Fredriksson att arkitekturen varit en förutsättning för att romanens tillkomst:
– Skrivandet och arkitekturen kompletterar varandra. Man lär sig mycket om människan genom att studera och tänka arkitektur. När jag går genom en stad ser jag den som ett system där alla förändringar i slutändan påverkas av människors olika viljor, säger hon.
Alumnibloggen har tidigare berättat om Carolina Fredrikssons kommande roman, och nu intervjuas hon alltså i julinumret av Situation Sthlm, som är huvudstadens motsvarighet till vår egen Faktum.
Bokens huvudpersoner, barnen Alka och Kappan, har hon lärt känna på ett djupare plan under arbetet med boken:
– För mig är de verkliga. När jag skrev upplevde jag det inte som att jag hittade på repliker utan som att jag lyssnade av dem. Ibland är jag en konstruktör som ser till att handlingen går ihop och ibland försöker jag bara hålla tempo med karaktärerna, säger Carolina till Situation Sthlms reporter Ditte Lundberg.
Ett genomgående tema i ”Flod” är konflikten mellan stadsplanering och människan. Romanen diskuterar vad som händer när städer växer och stöter bort människor som inte passar in.
– Jag vill komplicera bilden av utanförskap, av offer och förövare./…/I likriktandet av byggnader ligger samtidigt ett osynliggörande av människor. Man borde prata mer om arkitektur och samhällsplanering i relation till segregation och utanförskap, säger Carolina.

Foto: Emelie Asplund

Läs mer om Situation Sthlm och beställ ditt eget exemplar >>>
www.situationsthlm.se

Läs tidigare inlägg om Carolina Fredriksson >>>
chalmersalumni.wordpress.com/2011/06/28/chalmerist-romandebuterar-pa-bonniers

One comment

  1. Pingback: Lysande recensioner för chalmeristen Carolina Fredriksson « Chalmers alumniblogg