Handelsnollor invaderade Chalmers



På med tröjan. Klick. Av med tröjan.

Alumnibloggen fick oväntat en väldigt konkret roll när Campus Johanneberg invaderades av handelsstudenter i går eftermiddag.
Plötsligt hade jag bytt min skjorta mot en lila t-shirt, en nollbricka och en armbindel, och blivit en del av Handelshögskolans mottagning.
– Vi brukar invadera Chalmers mot att de får invadera oss – så länge alla städar upp efter sig, berättar Mattias Hermansson, fadder i Nollning & fadderakademin på Handels.
Det är inte bara chalmerister som syns ovanligt mycket på stan i dessa mottagningstider. Även Handelshögskolan har ett speciellt sätt att välkomna sina nya studenter – med en rad spexiga och infallsrika övningar, allt i syfte att bygga upp och stärka sammanhållning och kamratskap.
Er trogne bloggare hamnade mitt i mottagningen för de studenter som ska läsa fristående kurser på Handels. Från mitt kontorsfönster får jag syn på en grupp ungdomar i lila t-tröjor som verkar ha nåt fuffens för sig med statyerna ”Par på styltor” på gräsmattan mellan Chalmersplatsen och spårvagnshållplatsen.
I tron att det är chalmerister går jag ut för att dokumentera händelseförloppet och berätta för läsekretsen här i bloggen.
Det visar sig vara handelsnollor på skattjakt och i färd med att lösa ett av dagens många uppdrag: att utrusta en av konstnären Stephan Balkenhols statyer med nolltröja, armbindel, nollbricka och en termometer i större fickursformat.
När jag förklarar att jag kommer från Chalmers kommunikationsavdelning skiner studenterna upp ännu mer:
– Ska du skriva om oss? Det är många pluspoäng på det! hojtar de.
Skattjakten är en del av den pågående Nollkampen, som även innehåller spektakulära grenar som lådbilsrace, beach volley och världsrekordförsök.
Mattias Hermansson är fadder i arrangerande Nollning & fadderakademin. Han förklarar att de har en informell överenskommelse med kåren på Chalmers att få ”invadera” varandras domäner så länge de är noga med att inte lämna några spår efter sig.
Och handelsnollorna står vid sitt ord – när statyn förevigats i sina nya kläder återställs den till sitt normala skick innan man knappt hinner blinka.
Men plötsligt blir er trogne bloggare än mer insyltad i mottagningen – och tar aktiv del i nästa uppdrag i skattjakten, som handlar om att byta överkläder med en av studenterna och posera på bild.
Jag finner mig plötsligt stå iförd lila nolltröja från Handels, armbindel och solglasögon, medan den unge mannen intill har tagit på sig min skjorta.
Någon höjer sin kamera.
Klick.
Sen byter vi kläder igen och allt är över.
Mission accomplished.
En annorlunda dag på jobbet, på min ära! Och visst händer det att man saknar sin studenttid i dessa mottagningstider.

Läs mer om Handelsnollornas mottagning >>>
nollning.se

2 comments

  1. Michael Nystås

    Underbart att höra! We aim to please!
    /Michael, kanalansvarig, Chalmers alumniblogg