Andreas Ekström på Chalmers: Unna er en Google-fri dag!



– Jag är humanist ut i fingerspetsarna, och tror aldrig att jag ens varit inne på Chalmers förut. Min pappa som är fysiklärare hade skrattat ihjäl sig om han sett mig nu.

Det sa kulturjournalisten och författaren Andreas Ekström, som gästade Chalmers i går för att prata om sin uppmärksammade bok ”Google-koden”.
Inför ett 50-tal personer gav Fjäråssonen en underhållande och intressant föreläsning i Virtual Development Laboratorys nyinvigda och högteknologiska lokaler på Campus Johanneberg. Han bjöd generöst på sig själv och var frikostig med belysande exempel från sin bok, som fick stort genomslag när den gavs ut våren 2010. ”Google-koden” är fortfarande den första svenska granskningen av fenomenet.
– Jag är inte här för att be er att sluta googla – men ni kan gott unna er en Google-fri dag, och att inte lägga alla ägg i samma korg, säger Andreas Ekström, och erkänner att han själv misslyckades när han försökte lansera just en sådan dag häromåret.
– Det sprack redan 06.45 när jag öppnade min Google-kalender…
Googles världsdominans är både skräckinjagande och användbar – och Andreas Ekström medger från första början sin egen kluvenhet inför sökjättens stora inflytande över våra digitala liv. Några snabba fakta illustrerar Googles i det närmaste totala herravälde:

  • 89 procent av alla sökningar i världen görs via Google
  • Google hanterar 22 000 sökningar per sekund
  • Varje sekund tjänar Google 1 902 kronor efter skatt
  • Google är det snabbast växande företaget i världshistorien

Andreas Ekström räknar upp flera andra exempel som ger hisnande perspektiv och insikter. Kontentan är att Googles kunskaper om oss nätsurfare blir allt större och allt mer djupgående.
I takt med att vi ganska aningslöst delar med oss av informationen, bygger Google upp en extremt omfattande faktabank som i fel händer skulle kunna användas emot oss.
– Vi ställer frågor till Google, samtidigt som vi ger dom en massa svar. Inget annat företag i världen har den positionen. Google har en marknadsandel som möjligen bara det kinesiska kommunistpartiet kan matcha, säger han under den knappt timslånga föreläsningen på Chalmers.
Som journalist på Sydsvenskan har Andreas Ekström ofta skrivit om den digitala revolutionen i våra liv. I dag är han kanske den svenske journalist som oftast anlitas som expert i tidningar, radio och tv.
Riktig fart tog det med en gästkrönika i Expressen den 7 juli 2009, där han undrade varför ingen vågar ställa de kritiska frågorna till Google, och jämförde den obefintliga Google-debatten med den våldsamma kritikstorm som riktades mot regeringens FRA-lag.
– Den debatten rasade samtidigt som vi kastade in våra personliga data på Google och Facebook. Varför litar vi mer på Facebook och Google än på staten? Jag vet inte. Men bjud in till grillkväll på Gmail, så dyker snart reklam för tändvätska upp som ett brev på posten, säger Andreas Ekström.
Efter krönikan i Expressen ringde SVT:s debattprogram Agenda och ville ha honom med i samma program som statsministern.
– Jag satt och blev sminkad med samma pannblänk som Reinfeldt, och vi satt och nickade åt varandra i logen. Och jag fick mina 90 sekunder i rutan, berättade Andreas Ekström.
Han stack ut hakan med sin orädda kritik mot Google, och insåg att företaget kan tacka sina många trogna användare för en stor del av framgångarna. Google har från start arbetat mycket aktivt med relationerna till sina användare.
– Precis som Ikea och Apple har Google fans, som alltid är beredda att gå ut till deras försvar. Det ger de här företagen en unik särställning. Det är väldigt märkligt att Apple fortfarande leker underdog fast det är världens högst värderade företag, säger han.
Expressenkrönikan orsakade en storm av arga brev och mejl, från Google-fans som undrade hur han hade mage att kritisera och problematisera företaget.
– Det är kanske så att man inte vill veta att man måste döda djur för att få ut köttet, eller att Astrid Lindgren svor ibland. Samma sak är det med Ikea när Ingvar Kamprads skatteaffärer granskas, konstaterar Andreas Ekström.
Han tror också att Googles konsekventa nej till annonser på sin egen startsida är en annan nyckelfaktor till framgångarna:
– Jag tror att det är avgörande för att vi fortfarande kommer dit. Google har lyckats skapa en känsla av att vara internets själva startsida. ”Internet börjar här”, säger han.
Ett lika belysande som underhållande exempel ur hans eget journalistiska liv handlar om hur han fick Tysklands unga schlagervinnare Lena Meyer-Landrut att uttala sig om sin seger redan före finalen – med hjälp av Google och Youtube.
Som Sydsvenskans dedikerade melodifestivalreporter under vintern och våren 2010 kuskade Andreas Ekström runt och rapporterade från alla de svenska deltävlingarna och finalen, och skulle därefter rapportera från den internationella finalen av Eurovision Song Contest i Oslo.
Det var tisdag i tävlingsveckan, finalen avgjordes en lördag, när Andreas Ekström fick sin idé:
– Jag kom på att jag skulle se vilket av de 38 bidragen som hade flest visningar på Youtube. Det visade sig vara den tyska sångerskan Lena, berättar han.
Samma resultat fick han när han undersökte vem som fått flest sökningar på nätet med hjälp av analysverktyget Google Trends: Lena Meyer-Landrut.
– Samma dag ringde jag och bad om en intervju med Lena. Inga problem, jag fick träffa henne på onsdagen och sa: Grattis! Du har vunnit, hur känns det?
Lena var tveksam till en början, men efter att Ekström visat henne sin statistik, lyckades han få henne att svara på frågor som om segern redan var ett faktum:
– Jag gjorde en kontrafaktisk segerintervju med henne. Hon sa att det var det största som hänt henne och att hon sannolikt skulle turnéra en hel del framöver.
Tre dygn senare vann Lena Meyer-Landrut överlägset i Eurovision Song Contest, något som Andreas Ekström alltså ”visste” tack vare Googles träffsäkerhet.
Samma träffsäkerhet menar han samtidigt kan vara ett problem, och att Google ofta hukar för de känsligaste integritetsfrågorna:
– Google har en tendens att förminska och skoja bort kontroversiella frågor. De är dåliga på att problematisera de etiska frågorna och sin egen roll, säger han.
Sökjätten har under sin relativt korta livstid, femton år, bland annat gett upphov till en helt ny yrkeskategori: sökmotoroptimeringskonsulterna. Nya hemsidor anpassas efter Googles sökkriterier för att hamna så högt upp som möjligt i träfflistan.
– Det har lett till att inga webbutvecklare längre bygger hemsidor som inte är kompatibla med Google. Och det tycker jag är fel.
Du som gick miste om Andreas Ekströms föreläsning kan möta honom på bokmässan i Göteborg i helgen.
– Jag åker dit i eftermiddag och kommer inte ut förrän på söndag kväll, hälsar han innan han lämnar Chalmers för den här gången.

Foto: Jan-Olof Yxell

Läs Andreas Ekströms blogg >>>
www.andreasekstrom.se

Läs Andreas Ekströms gästkrönika i Expressen >>>
www.expressen.se/kronikorer/sommarkronikorer/1.1632008/andreas-ekstrom-var-ar-de-kritiska-fragorna-om-det-har-google-ar-varldens-enda-supermakt-pa-natet.

Läs mer om Virtual Development Laboratory på Chalmers >>>
www.chalmers.se/en/areas-of-advance/production/Pages/Virtual-Development-Laboratory.aspx