Spotifys stjärnutvecklare är också chalmerist



Ludvig Strigeus (D06) – som kallas ”Hjärnan bakom Spotify” och ”King of Code” – uppmärksammas nu i tidningen Föräldrakraft.

Det är hans andra stora intervju bara i år.
Redan i våras täckte han ett antal helsidor i glossiga läsmagasinet Filter.
– Vill man bli riktigt bra på något är enda vägen att man hittar ett område man verkligen är intresserad av. Man ska ha det i sig att man lägger ner jättemycket tid på det även på fritiden. Brinna för det man gör och tycka det är jättekul. Då blir man nån sorts expert, säger Ludvig Strigeus till Föräldrakraft.
När man läser om musiktjänsten Spotifys makalösa segertåg över världen är det oftast de båda grundarna – chalmeristen Martin Lorentzon (V97) och KTH-alumnen Daniel Ek – som får ljus på sig.
Men faktum är att mannen som utvecklat programvaran till Spotify är en doldis: chalmeristen Ludvig Strigeus. Han är 30 år och trivs med en tillvaro utanför rampljuset. Sannolikt redan mångmiljonär på sitt arbete, men pratar ogärna om pengar.
– Jag vill inte kommentera något av det där, säger han till Föräldrakrafts reporter Renée Höglin i septembernumret av tidskriften.
Föräldrakraft är en specialtidskrift om barn och unga i behov av särskilt stöd. Ludvig Strigeus är född med muskelsjukdomen spinal muskelatrofi (SMA) och använder elektrisk rullstol. Sjukdomen orsakar muskelsvaghet och muskelförtvining. Den är ärftlig, progressiv och har olika svårighetsgrader.
– Sjukdomen går utför, men jag kan träna upp musklerna som är kvar. Så jag simmar och stretchar en del för att bibehålla rörligheten, säger Ludvig.
I ett samtal med Föräldrakrafts reporter berättar han personligt om sig själv, sitt liv med sjukdomen och sitt intresse för datorer och programmering.
– Jag har alltid hållit på med programmering. När jag var jätteliten på 80-talet hade vi en gammal VIC-20 hemma. Mina storebröder spelade alltid spel på den. Jag satt med och tittade på. När jag blev lite äldre försökte jag programmera på den Få olika effekter på skärmen, spela ljud, berättar Ludvig.
Så småningom blev det egna sharewarespel som kultförklarades på nätet och blev omtyckta av många. I tonåren fördjupade han sig ytterligare och började förbättra befintliga spelmotorer för att kunna spela sina gamla favoritspel på moderna datorer. Tack vare Ludvigs program ScummVM och Open TTD kan vi fortfarande njuta av klassiska äventyrsspel som Monkey Island och järnvägssimulatorn Transport Tycoon Deluxe.
Renée Höglin beskriver Ludvig som ”ett namn känt av alla med intresse för programutveckling. Datanörd och underbarn i en person.” Det har gjort honom till Spotifys stjärnutvecklare.
– Jag har bäst koll på hur programmen fungerar och tycker om teknik och programmering, inte att hantera människor. Men mycket som rör Spotifyklientens utveckling ska gå genom mig och godkännas, förklarar Ludvig.
Men han avslöjar att han faktiskt inte är speciellt musikintresserad, utan nöjer sig med att låta någon annans spellista skvala i bakgrunden. När han inte måste vara djupt koncentrerad – då får det vara tyst, då får inget störa.
– Jag vill alltid hitta på nya, coola grejer. Nu är jag djupt engagerad i Spotify. Men om jag skulle sluta här kommer jag säkert på en massa nya idéer som jag vill realisera.
I skolan var han något av ett underbarn som skrev full pott på proven utan att nästan inte behöva plugga alls. Samma sak var det på Chalmers. Ludvig är civilingenjör i datateknik och kom till Chalmers år 2000.
– Man slutade ofta ganska tidigt, runt klockan tre, och jag hade hela kvällarna på mig att göra roliga program. Jag behövde inte läsa mycket, bara inför tentorna, och de gick jättebra. Jag fick medalj på Chalmers, en John Ericsson-medalj för dem med bäst studieresultat. Det var totalt två, tre från datateknik som fick medaljen det året, berättar han.
För det mesta satt Ludvig hemma och skrev nya program. Han deltog inte särskilt mycket i studentlivet, och det är något han i efterhand har ångrat lite.
– Det är bra om man hinner med lite annat också, men möjligen var det det som gjorde att jag blev duktig på mitt område, funderar han i Föräldrakraft.
När Ludvig gjorde exjobbet på företaget ATI fick han chansen att vässa sina kunskaper ytterligare genom att vidareutveckla en styrenhet för bilar. Det gick så bra att han fick en fast anställning redan efter en månad.
– Under den här tiden med examensarbet började jag med uTorrent, ett annat av mina projekt. Det var en helg, jag hade lite tråkigt och letade efter ett nytt projekt. Då upptäckte jag BitTorrent, ett fildelningssystem för piratkopierat material på internet. Jag utvecklade en variant som var väldigt liten, bara några hundra kilobyte stor, men ändå hade minst lika mycket funktioner som de andra, förklarar Ludvig.
Det ena ledde till det andra – 2006 mötte Ludvig Spotifys grundare Martin Lorentzon och Daniel Ek, och efter två års arbete under huven kunde musiktjänsten lanseras 2008.
Chalmers alumniblogg har fått tillstånd från tidningen Föräldrakraft att publicera intervjun som pdf i sin helhet, och du kan ladda ner den här nedanför. Du kan också lyssna på intervjun som mp3.
Alumnibloggen tackar Föräldrakrafts chefredaktör och ansvarige utgivare Valter Bengtsson, samt reportern Renée Höglin och fotografen Linnea Bengtsson för den visade vänligheten.
Tack också till tidskriften Filters chefredaktör och ansvarige utgivare Mattias Göransson.

Foto: Faksimiler från Föräldrakraft och Filter

Läs mer om tidskriften Föräldrakraft >>>
foraldrakraft.se

Läs mer om läsmagasinet Filter >>>
www.magasinetfilter.se

Ladda hem Föräldrakrafts intervju med Ludvig Strigeus (pdf) >>>

Lyssna på intervjun med Ludvig Strigeus (mp3, 18.4 mb) >>>

2 comments

  1. Pingback: Ludvig Strigeus kan få Tenzingpriset « Chalmers alumniblogg
  2. Pingback: Chalmeristbloggens bästa år hittills « Chalmeristbloggen