Tävla och vinn Carolina Fredrikssons hyllade roman



Nu kan du vinna ett eget signerat exemplar av chalmeristen Carolina Fredrikssons kritikerrosade debutroman ”Flod” (Albert Bonniers förlag).

Alumnibloggen har fått nio böcker, som lottas ut bland läsarna.
Det enda du behöver göra är att svara rätt på följande fråga:
Vad heter den unga kvinna som kommer med mat och presenter till Alka och Kappen?
Mejla svar, namn och adress till miny@chalmers.se senast måndagen den 10 oktober. Du kan också skicka ett vykort till Michael Nystås, Kommunikation och marknad, Chalmers, 412 96 Göteborg.

Alumnibloggen fick en pratstund med Carolina i Chalmers kårhus, där vi träffades för att hon skulle signera böckerna.
Grattis till dina otroliga recensioner! Hur känns det?
– Det börjar kanske sjunka in lite nu, men på recensionsdagen kunde jag inte ta till mig alla lovord, säger Carolina Fredriksson.
Hon är förstås mycket glad över de hyllningar, som bokstavligen regnat över henne sen romanen ”Flod” landade på bokhandelsdiskarna.
– Det är fantastiskt med alla fina recensioner, och jag längtar redan tillbaka in i skrivprocessen. Jag har inte blivit mindre sugen nu när det gick så bra med den första boken.
Vad tycker du om jämförelserna som kritikerna gör med författare som John Steinbeck, Ernest Hemingway, Samuel Beckett, Franz Kafka, Lotta Lotass och Mare Kandre?
– Jag går inte runt och tänker på det varje dag, men kan glädjas åt det ibland. Det är väldigt svårt att ta till sig eftersom det handlar om så stora namn. Det är bara att fortsätta att göra sin egen grej. Jag kan ju inte förändra nånting, bara fortsätta göra det jag tror på.
– Samtidigt är det författare som jag verkligen har uppskattat. Mare Kandre har jag läst väldigt mycket. Hon är en av de författare jag tycker bäst om, säger Carolina.
Hon har läst vad recensenterna skrivit och tycker att det är intressant att höra vad de säger, och hur de placerar in hennes roman på den litterära kartan.
– Men i skrivögonblicket tänker jag inte på det, säger hon.
Carolina läser sitt andra och sista år på masterprogrammet i arkitektur på Chalmers, och ska snart påbörja sitt exjobb.
– Just nu undersöker jag om exjobbet kan kopplas till mitt skrivande på något sätt. Det är det som upptar mina tankar för tillfället. Det är roligt att vara tillbaka på Chalmers efter sommaren, skönt att vardagen drar igång igen.
I sitt skrivande inspireras hon av väldigt många olika saker – till exempel litteratur, film, konst, filosofi och arkitektur.
– På arkitekturprogrammet pågår en väldigt spännande stadsbyggnadsdebatt bland studenter och i kurserna. Det är inget medvetet tema i det jag skriver, men jag kan bli väldigt inspirerad av olika föreställningar om hur vi bygger vårt samhälle, säger Carolina.
Vad ligger på nattduksbordet just nu?
– Jag läser ofta halva böcker, och börjar sen på en ny innan jag läst färdigt. Nu har jag precis läst halva ”Blonde” av Joyce Carol Oates, och börjat läsa om Mare Kandres debutroman ”I ett annat land”.

Foto: Jan-Olof Yxell

Chalmers alumniblogg tackar Albert Bonniers förlag som generöst skänkt böckerna till utlottningen.