Gunilla Linde Bjur: Jag är ute och ser på hus hela tiden



Gunilla Linde Bjur är 2011 års William Chalmers-föreläsare.

Den 7 november talar hon på Chalmers om donationers betydelse för stadsbilden i Göteborg under 200 år.
– Jag vänder mig mycket gärna till dem som ännu inte vet om att de har ett stort intresse av arkitektur! säger hon.
Chalmersutbildade arkitekten Gunilla Linde Bjur (A71) är professor i arkitekturens kultur och kommunikation på Chalmers och har en doktorsexamen i konsthistoria från Göteborgs universitet.
Hon har ett flertal uppmärksammade böcker bakom sig. 2009 utkom den kritikerrosade ”Stationshus” (Balkong Förlag) där Gunilla Linde Bjur samarbetade med arkitekturfotografen Krister Engström. I mars nästa år planerar hon att ge ut nästa bok, ”Arkitekter & fasader i Göteborg” (Balkong Förlag), även den ett samarbete med Krister Engström.
Nu förbereder hon sig som bäst inför höstens höjdpunkt, William Chalmers-föreläsningen i hörsalen RunAn i Chalmers kårhus på kvällen den 7 november.

Er trogne bloggare passade på att ställa några frågor till Gunilla:

Hur kände du när du fick frågan om att bli 2011 års William Chalmersföreläsare?
– Jag blev både överraskad och glad. Det känns hedrande och uppfordrande! säger Gunilla Linde Bjur.

Vilka vill du vända dig till i föreläsningen?
– Jag vill förstås hålla en föreläsning som riktigt många kan ha behållning av. Jag vänder mig mycket gärna till dem som ännu inte vet om att de har ett stort intresse av arkitektur! Men de som redan har stor kunskap om arkitektur skall förstås inte behöva uppleva att jag serverar trist skåpmat. En offentlig föreläsning är ju ämnad att engagera var och en som lyssnar. Kan arkitekturhistorien säga något om det som är angeläget att satsa på i Göteborg idag? är en aktuell frågeställning jag vill belysa.

Hur förbereder du dig?
– Jag försöker förbereda mig genom att få tid att förbereda mig! Jag njuter verkligen av att få ägna mig åt arkitekturhistorisk forskning, så det känns helt naturligt att fördjupa mig i det tema jag valt för William Chalmers-föreläsningen. Just nu arbetar jag och fotografen Krister Engström med en bok om arkitektur i Göteborg, så vi är ute och ser på hus hela tiden. Jag ägnar dessemellan en hel del tid åt att läsa och forska om arkitekter och donatorer under olika tider.

Vad kan du berätta för oss om innehållet?
– Jag har valt att rubricera föreläsningen Arkitektur i tiden – donationer i Göteborg under 200 år. För 200 år sedan lämnade William Chalmers i sitt testamente en donation som givit upphov till en hel del arkitektur i Göteborg. Många andra donationer har sedan dess satt spår i form av byggnader, som idag ingår i stadsbilden. Jag väljer ut ett antal byggnader som speglar Göteborgs arkitekturhistoria från 1811 till 2011. Vad ansåg man vid en viss tid att Göteborg var i behov av och som man ville stödja med en donation? Vilken arkitektur ansågs vara relevant och ”i tiden”?

William Chalmers-föreläsningen firar tjugoårsjubileum 2011, och har arrangerats varje år sedan 1991 runt årsdagen av skolans start den 5 november 1829. Med den populärvetenskapliga föreläsningen vill högskolan hedra minnet av William Chalmers, som var direktör i Ostindiska kompaniet och i sitt testamente år 1811 donerade medel till en ”industrie-skola” som har utvecklats till Chalmers tekniska högskola.
En framträdande professor ger föreläsningen och belyser sitt ämnesområde med tillbakablickar och framtidsvisioner i ett globalt perspektiv. Föreläsningen är öppen för alla intresserade.
William Chalmers-föreläsningen arrangeras av högskolan i samarbete med Chalmers Studentkår och Chalmersska Ingenjörsföreningen.

Foto: Krister Engström

WILLIAM CHALMERS-FÖRELÄSNINGEN 2011
Arkitektur i tiden. Donationer i Göteborg under 200 år
Gunilla Linde Bjur, professor i arkitekturens kultur och kommunikation, fil dr, arkitekt SAR/MSA

NÄR?
Måndagen den 7 november 2011, kl 18.00
VAR?
Hörsalen RunAn, Chalmers kårhus, Campus Johanneberg

Fritt inträde

Ladda hem Lars Nicklasons porträtt av Gunilla Linde Bjur i nya numret av Chalmers magasin [pdf, 208 kB] >>>
https://document.chalmers.se/download?docid=1449777938