Telefonkampanj samlar in gåvor till studenter och forskare



Höstens telefonkampanj för insamlingsfonden Chalmers Vänner startade i måndags och pågår under fyra veckor.

När kampanjen avslutas kommer drygt 10 500 alumner att ha kontaktats och fått frågan om de vill vara med och stödja Chalmers forskare och studenter.
Varje krona går sedan direkt tillbaka till högskolans studenter och forskare genom en serie stipendieprogram med stöd till bland annat exjobb, resor och konferenser.
Idén bakom telefonkampanjen är att nuvarande studenter ringer hem till tidigare studenter för att prata dåtid, nutid, berätta om fonden och be om ett bidrag till den.
I år lägger 30 teknologer från många olika utbildningsprogram ner själ och hjärta och ringer 10 500 telefonsamtal från callcenterföretaget Inco Marketing i centrala Göteborg, där de utbildas, coachas och peppas av Emma Schöning och Carlos Kilerström.
Teknologerna som jobbar under kampanjen pluggar till vardags på program som Industriell ekonomi, Väg- och vatten, Bioteknik, Teknisk fysik, Teknisk design, Kemiteknik, Arkitektur, Data, Maskin och IT. Flera har erfarenhet från tidigare års kampanjer.
De senaste årens telefonkampanjer har samlat in omkring 870 000 kronor. Det är den enskilt största satsning som Chalmers Vänner genomför under året. Merparten av de medel som senare blir stipendier samlas in den vägen.
Årets kampanj pågår mellan den 31 oktober och 24 november, och projektleds av Anna-Lena Nyberg på Chalmers.
I oktober genomfördes två utbildningskvällar där, förutom Anna-Lena Nyberg, Emma Schöning och Carlos Kilerström, även Incos marknadschef Anders Olsson samt Chalmers nya fundraisers Peter Lindwall och Marianne Gyllensten medverkade.

Foto: Peter Lindwall

Läs mer om Chalmers Vänner och hur du kan bidra >>>
www.chalmersvanner.se