Mässmaraton för Chalmers studentrekryterare



Nu startar ett regelrätt maraton för alla som jobbar med att locka nya studenter till Chalmers.
Med ett 50-tal utbildningsmässor på schemat under vintern är det en högintensiv period för högskolans mässgeneral Bodil Obrelius Hallberg (bilden ovan).
– Vi skulle kunna vara med på hur många mässor som helst, säger hon.
Senaste gästspelet gjordes på Kunskap & Framtid på Svenska Mässan i Göteborg i helgen. Bodil Obrelius Hallberg är den som samordnar Chalmers närvaro på mässorna och ser till att all utrustning finns på plats – samt att högskolans maffiga monter är bemannad av studenter och studievägledare.
Det är ett krävande arbete som – när det är som högst tryck – pågår nästan dygnet runt, utan avbrott. När vi träffar Bodil mellan två andetag berättar hon att det är hennes tolfte arbetsdag på raken.
Karin Cajmatz (bilden till höger) är en av ett 20-tal studenter och studievägledare som svarar på mässbesökarnas frågor i montern.
– Det är ganska många som frågar om vilka antagningspoäng som gäller, och är oroliga för att inte komma in, berättar Karin.
Hon läser tredje året på Arkitektur och teknik. Det är första gången hon representerar Chalmers på en utbildningsmässa.
– Många undrar över skillnaden mellan mitt program och Arkitektur. Jag får också förklara hur läsperioderna fungerar, och många blir förvånade över att det finns så mycket föreningsliv att engagera sig i vid sidan av studierna, säger Karin Cajmatz.
V-teknologen Sofia Lander (bilden till vänster) är med för tredje året på Kunskap & Framtid, och har samlat på sig en hel del rutin. Tillsammans med Markus Ahlstrand, som pluggar på Elektroteknik, ledde hon ett välbesökt seminarium om att läsa på Chalmers i fredags:
– Det var fullsatt – alla fick inte sitta utan många fick stå längs med väggarna. Det verkar som om vi är som mest populära i Göteborg, säger Sofia med ett leende.
Det är naturligtvis en enorm fördel att ha taggade studenter på plats – ingen kan bättre än de beskriva hur det är att plugga på Chalmers.
– Det är kul på mässan. Man träffar mycket folk och får tillfälle att prata om sitt program, säger Sofia Lander.
Sjöutbildningarna marknadsförs i Sjöfartskaravanens monter bredvid. Den drivs i samverkan med Sveriges Redareförening och innehåller bland annat en fullskalig bryggsimulator. I Sjöfartskaravanens bemanning finns tre studenter från Chalmers.
På Kunskap & Framtid premiärvisades också Chalmers färska programkatalog, både i tryckt form och i förminskat utförande.
Omslaget till årets katalog är skapat i nanolabbet av doktoranderna Philip Krantz och Niclas Lindvall. Nu följer det med på Chalmers svenska mässturné och kan beundras i mikroskop i en alldeles egen glasmonter.
Johan Wetterberg, nationell rekryteringskommunikatör, har tagit fram den nya rosalila katalogen i samarbete med Chalmers nya kommunikationsbyrå Crispin Porter + Bogusky.
Han har hittills bara fått positiva reaktioner på katalogen:
– Den har gått hem väldigt bra – alla gillar den! säger Johan Wetterberg, som också arbetat med innehållet i Chalmers mässmonter.
En annan nyhet i Chalmers stora monter för hösten och vintern är den stora kalejdoskopskärmen på väggen. Besökarna kan fotografera sig och sedan vrida fram en tjusig kalejdoskopisk vy som läggs upp på högskolans Facebook-sida.
Bakom tekniken för den interaktiva väggen ligger chalmeristerna Iman Habib och Gustav Josefsson, som driver företaget Pluspole Adtech.
Det var chalmersstudenten David Carlsson som satte Habib och Josefsson i kontakt med Chalmers.
– Eftersom vi är en teknisk högskola kände vi att vi ville ha lite teknik i montern. Iman och Gustav har utvecklat en liknande lösning till Universeum, berättar David Carlsson.
Chalmers interaktiva vägg har tagits väl emot och testades för första gången på spelmässan Gamex den 3-6 november.
– Där var det runt 150 besökare som laddade upp bilder på Facebook, säger David.
Turnéplanen för Chalmers nationella rekryteringsarbete innehåller ett 50-tal utbildningsmässor. De allra flesta är mässor med bred inriktning, men i höst har högskolan valt att för första gången vara med på spelmässan Gamex i Kista.
– Vi skulle kunna vara med på hur många mässor som helst. Nyligen var vi med på Gymnasiedagarna för andra gången, och det kommer vi att fortsätta med, säger Bodil Obrelius Hallberg.
Hon lyfter också fram Kemins dag i Stenungsund den 8 oktober som ett lyckat tillfälle. Det var mer en familjedag än en utbildningsmässa, och kemistudenterna arrangerade en mycket populär glasstillverkning.
– Konkurrensen om studenterna kommer att bli tuffare när ungdomskullarna minskar de kommande åren. Därför är det jätteviktigt för Chalmers att vara ute och synas, säger Bodil.

Foto: Michael Nystås

Läs mer om företaget bakom kalejdoskoptekniken, Pluspole Adtech >>>
pluspole.se/adtech

Läs också:

Se Chalmers turnéplan för de nationella utbildningsmässorna >>>

Läs nya programkatalogen online >>>

Klona dig själv i Chalmers monter på Kunskap & Framtid >>>