Chalmeristen som gör succé med smart korthållare



En vanlig dag på en lunchservering i Göteborg fick han en snilleblixt.

Nu gör chalmeristen Christian Runius succé med sin nya plastkorthållare Thumb.
– Det är en arbetsskada att hela tiden fundera över hur man kan göra grejer bättre och snyggare, säger han.
Det var när han kom till Göteborg för att plugga till skeppsdesigner på Chalmers som Christian Runius fick sin idé.
Då hade han precis tagit sin ingenjörsexamen i innovation och produktdesign på Mälardalens högskola i Eskilstuna.
– Jag satt där och fipplade med min korthållare i metall och undrade varför det inte fanns någon smidigare lösning. Jag började skissa, tog fram prototyper och scannade av marknaden, och insåg att det var en välkommen produkt, säger Christian.
Tiden från idé till lansering var rekordkort. Redan efter några månader på Chalmers tog arbetet så mycket tid att han tvingades hoppa av utbildningen. I juni 2011 låg korthållaren på butiksdiskarna.
– Jag tror det var Mats Gabrielsson i Draknästet på tv som sa att tiden från idé till produktlansering normalt är 18 månader. För mig tog det sex. Framåt jul förra året var jag inte på Chalmers speciellt mycket. Då hade kundbesöken tagit över.
Han står bakom designen av korthållaren helt själv. De tillverkas i Nyköping, är gjorda helt i plast och finns i många olika färger. Det unika med den är en sinnrik låsarm som gör att korten inte ramlar, men samtidigt går lätt att bläddra emellan.
– Man vill kunna ta ut rätt kort, man vill att de ska förvaras säkert, hållaren ska inte ta så stor plats, den ska inte skava och den ska vara billig och lätt att producera. Det svåra är inte att hitta en lösning, utan att komma åt det enkla.
Inför lanseringen av Thumb i våras startade Christian sitt bolag Designindustrin.
– Jag kände mig redo att göra nånting av det entreprenörskap jag hela tiden haft inom mig. Jag har redan fler idéer till nya produkter.
Än så länge har han inga anställda – men det finns expansionsmöjligheter.
– Min syster jobbar gratis åt mig just nu! Men annars gör jag allt själv. Det är långa dagar. Det finns en charm med att göra allt själv, och man lär sig oerhört mycket på vägen.
I dag går Thumb att köpa i Sverige, Frankrike, Holland, Belgien och Luxemburg. Nästa steg är att försöka komma in på fler europeiska marknader. Nu till jul görs en satsning i Frankrike.
– Den franska distributören hade själva fått nys om korthållaren och hörde av sig. Den får bra genomslag där den säljs, säger Christian.
Han ser stora fördelar med att skapa långsiktiga nätverk både i Sverige och utomlands.
– När man väl byggt upp ett nätverk går det mycket enklare att sälja in nästa produkt. Tycker ni om den här? Säger hälften ja har man redan vunnit mycket!
I Sverige säljs korthållaren bland annat i Designtorgets butiker. Ett antal företag har valt att implementera Thumb i sitt profilsortiment. Där ser Christian en stor tillväxtpotential.
– Det är banker, högskolor, hotell… Det är ett hästjobb att sälja in, men om man lyckas kan det explodera rejält.
Framöver hoppas Christian Runius få medfinansiärer att gå in med kapital i hans bolag. Nyligen utnämndes han också till Månadens innovatör av nätbutiken Smartasaker.se.
– Det finns så sjukt många idéer som aldrig blir nåt, därför är det roligt att få till något som klarar sig på marknaden. Det är ändå vanliga människor som ska ta till sig produkten och köpa den, säger Christian.

Foto: Jan-Olof Yxell och thumbs.se

Läs mer om Thumb >>>
www.thumb.se

2 comments

  1. Pingback: Hans korthållare kan bli Årets promotionprodukt « Chalmers alumniblogg
  2. Pingback: Hans korthållare kan bli Årets promotionprodukt « Chalmers alumniblogg