Chalmersforskare: Saabs tidigare ledning bär del av skulden



– En nyckelfaktor i Saabs misslyckande är att företaget aldrig integrerades tillräckligt med GM. Detta berodde på ett envist motstånd från Saabs sida, och en oförmåga hos GM att övervinna motståndet.

Det säger Matthias Holweg, bilindustriforskare vid Chalmers och universitetet i Cambridge, som nu publicerar en rapport om orsakerna till Saabs konkurs.
Matthias Holweg är docent inom Operations Management, och specialiserad på fordonsindustrin. Nu publicerar han rapporten ”Who killed Saab Automobile?” tillsammans med kollegan Nick Oliver. Han konstaterar att många idag är besvikna på GM, men menar att skulden inte bör läggas enbart på dem.
– De backade trots allt upp Saab under många år med stora förluster, säger han. Det var inte GM som knäckte Saab. Det var inte heller fackföreningarna, svenska staten eller Spyker som knäckte Saab. Misslyckandet beror på att Saab konkurrerades ut av framför allt Audi och BMW, säger Holweg i ett pressmeddelande från Chalmers.
Saabs starka varumärke och mycket lojala kundbas räckte länge för att hålla företaget stabilt, om än litet. Men eftersom konkurrenterna hela tiden växte och tog marknadsandelar trängdes Saab till slut ut från marknaden, enligt Matthias Holwegs analys.
– Det kunde ha undvikits om GM hade lyckats göra samma sak av Saab som Volkswagen gjorde av Audi: ett helt integrerat premiummärke med en klar och distinkt image. Om Saab hade fått ta del av GM:s skalfördelar fullt ut så hade det fått ekonomiskt utrymme att växa.
Men de skilda kulturerna hos de två företagen skapade en friktion som gjorde att integrationen misslyckades.
Saabs motsträviga sätt att hålla fast vid sin självständighet var början till slutet. De fortsatte att vara ett litet oberoende företag, vilket gjorde det omöjligt för dem att växa, och till slut blev de utkonkurrerade. Men GM har också del i skulden. De hanterade Saab klumpigt och borde ha kämpat hårdare för att integrera företaget.
Spykers försök att rädda Saab betecknar han som naivt:
– De tillförde inget nytt, varken pengar, partners eller idéer, säger Matthias Holweg.
Att GM blockerade försäljningen av Saab till kinesiska Pang Da och Youngman är inte förvånande enligt Mattias Holweg. GM har redan en stor partner i Kina (Shanghai Automotive Industries Corporation) och ville skydda sina intressen genom att förhindra att deras teknologi spreds till konkurrenter.
Men även om förvärvet hade blivit av hade Saabs framtid varit mycket oviss, säger han.
– Försäljningssiffrorna i Kina hade behövt öka osannolikt snabbt för att företaget skulle överleva. Speciellt med tanke på de uteblivna försäljningsframgångarna för den nya modellen 9-5 i de traditionella marknaderna Sverige, Storbritannien och USA.

Foto: Torgil Störner och SVT

Läs hela rapporten ”Who killed Saab Automobile?” [pdf, 716 kb] >>>
chalmersalumni.files.wordpress.com/2011/12/mholweg_final_report_111220.pdf

Läs tidigare blogginlägg:
Chalmersforskare: Lägg ner Saab nu >>>
chalmersalumni.wordpress.com/2011/09/17/chalmersforskare-om-saab