Få chalmerister förknippas med Västsverige


Loket, Lasse Kronér och PG.
Handelskammarens undersökning om vad människor förknippar med Västsverige var en av förra veckans mest uppmärksammade nyheter.
Men chalmeristerna på listan är få.
I helgen kommenterades enkäten av Göteborgs-Postens näringslivsreporter Kenny Genborg och hans panel med Drivhusetchefen Mariah Ben Salem Dynehäll och chalmeristerna Jan Jörnmark och Per Bornstein (A94).
– Göteborg håller på att bli som Bismarcks beskrivning av Mecklenburg-Vorpommern. Jag vill vara i M-V när världen går under, för där händer allt femtio år senare, tycker den alltid lika slagkraftige Jan Jörnmark.
Västsvenska Handelskammaren har frågat drygt tusen personer vilken person och vilken företeelse de tänker på när de hör ordet Västsverige.
Resultatet är två långa förteckningar – en som toppas av goa gubbar från tv- och idrottsvärlden, och en som domineras av företeelser som Göteborg, sol, bad och räkor.
Handelskammarens vd Johan Trouvé är inte helt nöjd med utfallet:
– Västsverige är så mycket mer! Vi hämtar ofta inspiration och exempel från vår världsledande fordonsindustri, men vår region är lika framträdande inom kreativa näringar som reklam, interaktiva media och mode. Det är något som vi måste bli bättre på att lyfta fram, säger han i ett pressmeddelande.
GP:s panel är heller inte särskilt imponerad av undersökningens resultat:
”Det bästa med Handelskammarens rapport är att vi får oss en kul tankeställare. Det sämsta är att det är ännu ett anfall av bekymrat navelskåderi”, skriver de i gårdagens tidning.
– Att en stad förknippas med starka karaktärer från underhållningsvärlden kanske inte är så förvånande egentligen. Det kanske till och med är bra. Problemet är väl snarare att så många av de stora företagen här är från början av förra seklet. Är det så illa att den rätta jordmånen för skapande och växande saknas idag? frågar sig Per Bornstein.
Jan Jörnmark, populär föreläsare på Chalmers, fyller i:
– Det förfärliga är egentligen att kammaren skriver att Stockholm lockar till sig unga och färdigutbildade, med ett mycket bredare och djupare utbud av i stort sett allt. Mot detta kan Västsverige sätta sitt varumärke – bad, goa göbbar och en pensionerad Volvodirektör, säger han.
Er trogne bloggare djupdök i undersökningen för att utröna hur Chalmers står sig i den. Resultatet är förmodligen karaktärsdanande, men inte särskilt upplyftande:
Chalmers rektor och vd, Karin Markides, nämns av en person i undersökningen. Därmed delar hon listans 125:e och sista plats tillsammans med celebriteter som William Chalmers, den något otippade Ulf Jäglid, chalmerslärare och mottagare av 2011 års pedagogiska pris, och 293 andra.
Tidigare Volvochefen och numera styrelseordförande i telekomjätten Ericsson, Leif Johansson (M77), är den chalmerist som placerat sig högst. Johansson återfinns på tjugoåttonde plats, en placering han delar med trollkarlen och komikern Carl-Einar Häckner, samt… ehh… doldisarna ”jag” och ”mamma”.
Finns det månne några fler chalmerister på Handelskammarens lista? Tja, med lite god vilja kan vi ju inbilla oss att ”Dhalén” på den delade 125:e platsen syftar på Nobelpristagaren, uppfinnaren och entreprenören Gustaf Dalén.
Men så roligt kanske vi inte ska ha det?
Just i år är det för övrigt 100 år sedan Gustaf Dalén belönades med priset.
Så kan det också gå i den lilla ankdammen Göteborg.

Läs Kenny Genborgs och näringslivspanelens kommentarer >>>
www.gp.se/ekonomi/1.827106-vi-speglar-oss-och-ser-kroner

Läs pressmeddelande från Västsvenska Handelskammaren >>>
www.handelskammaren.net/sv/Nyhetsrum/Arkiv/Pressmeddelanden/2012/Januari/Folk-tanker-pa-gubbar-fran-tv

Ladda ner Handelskammarens rapport ”En underhållande del av Sverige” [pdf] >>>
www.handelskammaren.net/Documents/Rapporter/2012/2012-1_En_underhallande_del%20_av_Sverige.pdf