Carolina Fredriksson kan få debutantpris



Chalmeristen och författaren Carolina Fredriksson är nominerad till Borås Tidnings debutantpris för sin uppmärksammade roman ”Flod” (Albert Bonniers Förlag).
– Det känns bra. Jag fick veta det för några dagar sedan, och hade funderat om jag skulle bli nominerad. Det är bra pristagare bakåt, så det är ett fint pris, säger hon i en färsk intervju med Göteborgs-Posten i dag.
Att det gått ganska bra för arkitektstudenten Carolina Fredriksson sen hon debuterade i somras med den täta och suggestiva romanen ”Flod” är en medveten underdrift.
Det är inte länge sen hon belönades med Mare Kandrepriset och nominerades till Augustpriset. Nu kommer nästa kapitel i framgångssagan: Borås Tidning nominerar Carolina Fredriksson till sitt debutantpris – en prestigefull utmärkelse med en prissumma som motsvarar Augustprisets 100 000 kronor.
”Flod” är nominerad tillsammans med Augustpristagaren Tomas Bannerheds ”Korparna”, Kristofer Ahlströms ”Bara någon att straffa”, Naima Chahbouns ”Okunskapens arkeologi” och Andrés Stoopendaals ”Maskerad”.
– Ja du, jag hoppas ju … Jag pratade med Tomas inför Augustpriset, han är väldigt trevlig, men självklart vore det kul om jag vann den här gången men jag har ingen aning om hur det kommer gå. När jag säger att jag vill vinna, är det med glimt i ögat, att vara nominerad är det fina. Sedan när man skriver, det är ingen hemlighet att det är viktigt att ha ekonomi bakom, den som får priset blir lite friare i sitt skrivande. Men självklart är nomineringen ett jätteerkännande, det är ju litterära priser, säger Carolina till Göteborgs-Postens reporter Patrik Andersson.
Hon avslöjar också att hon skriver på en uppföljare till ”Flod”:
– Mmm, jag skriver på en roman. Jag vill känna mig lite mer färdig innan jag berättar, men jag håller på. Det är för min egen del, om jag börjar berätta vad det handlar om skulle jag nog fastna, jag är nyfiken själv på vad det blir.
Borås Tidnings debutantpris har delats ut varje år sedan 2001. Bland tidigare pristagare finns Jonas Hassen Khemiri, Daniel Sjölin och Lotta Lotass.
Alumnibloggen gratulerar Carolina till nomineringen och håller tummarna inför tillkännagivandet av pristagaren den 23 januari!

Foto: Emil Johansson, Ejoh Photography, www.ejoh.se. Bilderna är tagna i och utanför Chalmers bokhandel Cremona i kårhuset i samband med en utlottning av ”Flod” i Alumnibloggen i höstas.

Läs mer:
Göteborgs-Posten: Hallå där, Carolina Fredriksson >>>
www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.828908-halla-dar-carolina-fredriksson

Läs mer om debutantpriset >>>
www.bt.se/kultur/bts_debutantpris/om-boras-tidnings-debutantpris(348367).gm

Läs tidigare inlägg om Carolina Fredriksson >>>
chalmersalumni.wordpress.com/?s=carolina+fredriksson