Hans korthållare kan bli Årets promotionprodukt



Chalmeristen Christian Runius innovation Thumb tävlar om utmärkelsen ”Årets promotionprodukt”, som delas ut av branschorganisationen Svensk branschförening för profil- och reklamartiklar (SBPR) den 19 januari.

Och han har precis rott hem ett nytt samarbetsavtal med Swedbank:
– Vi är nu ”hovleverantörer” av korthållare till Swedbank i alla länder de finns i. Detta innebar att vi nu innan jul levererade 15 000 Thumbs till Swedbank, berättar Christian för Alumnibloggen.
Alumnibloggen rapporterade om Christian Runius i ett inlägg redan den 2 december. Han pluggade till skeppsdesigner på Chalmers när han fick idén till sin smarta korthållare.
Det gick så bra att Christian tvingades hoppa av sin utbildning och jobba med sitt företag Designindustrin på heltid.
– Jag satt där och fipplade med min korthållare i metall och undrade varför det inte fanns någon smidigare lösning. Jag började skissa, tog fram prototyper och scannade av marknaden, och insåg att det var en välkommen produkt, berättade Christian för er trogne bloggare i december.
Thumb lanserades i juni 2011 och finns i dag att köpa i bland annat Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. I Sverige säljs korthållaren bland annat i Designtorgets butiker.
Christian börjar få rejäl fart på affärerna och har nu i januari anställt sin syster Josefine Runius för kundservice och orderhantering. Planen är att rekrytera minst en person till under 2012.
– Thumb har börjat sprida sig och vi diskuterar närmast försäljning även i Tyskland och Storbritannien, säger Christian.
Den innovative chalmeristen får nu även möjlighet att jobba mer med sina nya idéer.
– Jag har ett par produkter som i stort sett är färdiga att lanseras, nu handlar det om att lyckas få in kapital. Jag har potentiella investerare, men vill undersöka fler möjliga samarbetspartners, säger Christian Runius.
Han gläds också över att Thumb är en av tre finalister som tävlar om utmärkelsen ”Årets promotionprodukt”, som delas ut av branschorganisationen SBPR på mässan Promotion Expo i Jönköping den 19 januari.
– Det är helt fantastiskt! Att bara vara en av finalisterna är jättekul, det kom som en härlig julklapp och som en betalning för allt arbete vi lagt ner under året med produkten, säger Christian Runius i ett pressmeddelande från Designindustrin.
”Årets promotionprodukt” är en av sex kategorier i priset Promotionbiet, som instiftats för att lyfta fram de mest lysande idéerna inom profil- och presentreklambranschen.
Det delades ut för första gången år 2003.

Foto: Jan-Olof Yxell och thumb.se

Läs tidigare inlägg om Christian Runius >>>
chalmersalumni.wordpress.com/2011/12/02/chalmeristen-som-gor-succe-med-smart-korthallare

Läs pressmeddelande från Designindustrin >>>
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/designindustrin-2011-ab/pressrelease/view/thumb-r-nominerad-till-aarets-promotionprodukt-718914

Läs mer om Promotionbiet >>>
www.promotionbiet.se