Karin Markides rektor i tre år till



Chalmers styrelse beslutade vid sitt sammanträde i dag att erbjuda Karin Markides en treårig förlängning av förordnandet som rektor för Chalmers tekniska högskola.

Karin Markides har accepterat erbjudandet och tackar för förtroendet.
– Vi är väldigt glada att Karin vill fortsätta som rektor och tillsammans med styrelsen, studenter och medarbetare gå vidare i arbetet med att positionera Chalmers som ett framgångsrikt och välrenommerat universitet i internationell toppklass, säger styrelsens ordförande Hans-Olov Olsson i ett pressmeddelande nu i kväll.
Han fortsätter:
– Karin har gjort goda insatser så här långt. Chalmers står inför stora möjligheter och utmaningar även framåt och vi ser att Karin är rätt person att leda verksamheten.

Foto: Jan-Olof Yxell

7 comments

  1. James Andersson

    Detta var en konstig och inte objektiv rapportering. Varför nämns inget om att styrelsen inte var eniga och att studentrepresentanterna reserverade sig mot beslutet. Nu framstår det som om allt var frid och fröjd.

  2. Mats

    Om kommentaren från ”James Andersson” stämmer, hur kan rektor få förlängt mandat om hon inte har studenternas stöd? Är inte studenterna vårt fundament?

    Jag tycker att detta är oroväckande!

    • James Andersson

      Mats,
      jag håller med dig! Detta är oroväckande och vad jag förstår har även styrelsens ordförande totalt struntat i studenternas synpunkter.

  3. Jonas Belfrage

    Jag tycker det är oerhört pinsam rapportering i någonting som kallar sig Alumnibloggen. Glöm inte bort att var enda alumn är f.d. medlem (eller nuvarande stödmedlem) i Chalmers Studentkår!

  4. Michael Nystås

    Hej!

    Stort tack för era synpunkter! Jag beklagar att jag inte uppmärksammat debatten förrän nu. Jag ska som kanalansvarig försöka att besvara era funderingar på bästa sätt:

    Låt mig börja med att säga att Chalmers alumniblogg inte är en objektiv kanal, även om den har längre upp till taket än vad Chalmers andra kommunikationskanaler kanske har. Men syftet med bloggen är att vara en positiv kraft och rapportera om chalmerister och Chalmers på ett sådant sätt att det stärker högskolans varumärke.

    När Chalmers gick ut med ett officiellt pressmeddelande om rektors förlängda förordnande sent den 19 januari valde vi att samtidigt publicera det i bloggen. För mig som kanalansvarig stod det då inte klart om kåren hade fullföljt sin reservation eller inte. I fredags gick kåren ut med egen information på sin hemsida, som vi då valde att länka till i bloggens twitterflöde i högermenyn framför att skriva ett separat inlägg: twitter.com/alumnibloggen.

    I lördags publicerades en intervju med Emilia Liljeström i Göteborgs-Posten där hon förklarade att Studentkåren nu väljer att se framåt. Eftersom den artikeln aldrig lades ut på GP:s hemsida, scannade vi in en kopia och lade ut på bloggens Twitter. Där kan den läsas och ligger öppen för alla.

    Därmed tycker jag att Alumnibloggen har rapporterat om diskussionen kring rektors förordnande. Studentkåren är också en stark och självständig röst med egna effektiva kommunikationsverktyg. Alumnibloggen kommer även i fortsättningen att i positiv anda berätta om chalmerister som gör spännande saker och jag hoppas verkligen att ni vill vara med på den resan.

    Vänliga hälsningar

    Michael Nystås
    Kanalansvarig
    Chalmers alumniblogg

  5. Pingback: Chalmeristbloggens bästa år hittills « Chalmeristbloggen