Flera chalmerister bland Veckans Affärers supertalanger


Martin Grauers (I03, bilden t v), Maria Elmquist (tekn dr I01)Ludvig Strigéus (D06) och Lina Hagman (M05).
Det är fyra av 2011 års supertalanger när branschtidningen Veckans Affärer listar de största begåvningarna i landet.
Och på en finfin sjätteplats dyker Gustav Martner, kreativ chef på Chalmers kommunikationsbyrå CP+B, upp.
Veckans Affärer presenterar varje år en lista med 101 supertalanger, som rankas utifrån ett antal olika kriterier. Listan sammanställs efter en flera månader lång nomineringstid med hjälp av tidskriftens nätverk och läsekrets, och man kan bara vara med ett år på listan.
2011 års lista presenterades i torsdags. Fyra chalmerister – fem med reklambyråmannen Gustav Martner, som vi vet har ett hjärta som klappar varmt för Chalmers – tar plats bland framtidsnamn som Lisa Emelia Svensson (Sveriges yngsta diplomat), statsrådet Erik Ullenhag, Rättviseförmedlingens Lina Thomsgård och Expressens kulturchef Karin Olsson.
Alumnibloggen har fått den här fina intervjun med listans tia, chalmersforskaren Maria Elmquist, från Caroline Örmgård, kommunikatör på Institutionen för teknikens ekonomi och organisation:

Varje år identifierar tidningen Veckans Affärer 101 supertalanger. I år fick Maria Elmquist från Teknikens ekonomi och organisation Veckans Affärer på fall och utsågs till nummer 10 på listan över supertalanger.

Grattis Maria! Du är officiellt en supertalang – hur känns det?
– Tack! Det känns naturligtvis oerhört roligt och hedrande att ens komma i fråga för en sådan här lista!
Varför finns du med på listan?
– Urvalet har baserats på kriterier kring kunskap, prestation, drivkraft, trendkänslighet, personligt varumärke och framtidspotential, så jag tror att det är för att jag gjort en relativt snabb akademisk karriär och har åstadkommit ganska mycket på kort tid efter min avhandling, både vad gäller forskningsprojekt, internationella samarbeten och publiceringar.
Vad innebär den här utmärkelsen för dig?
– Mest äran tror jag, och så tycker jag det är väldigt roligt att en tidning som Veckans Affärer också tittar på akademin när de letar talanger, och inte bara inkluderar personer från industrin och politiken.
Vilka är milstolparna i din karriär hittills?
– Det är väl avhandlingen, min bok som baserades på ett av mina forskningsprojekt, att jag blev Wallanderstipendiat och sedan att jag lyckades meritera mig till docent på relativt kort tid.
Trendkänslighet är en av kategorierna som vägs in när talangerna rankas. Hur använder och anpassar du dig till viktiga trender inom ditt område?
– Som forskare försöker man ju alltid hänga med i det som händer på forskningsfronten i det område man är intresserad av, sen finns det ju naturligtvis trender även där. Hela innovationsområdet är ju lite trendigt så man kan väl säga att vi som håller på med det har lite medvind generellt just nu. Å andra sidan kan ju trender också vara problematiska när man vill bedriva långsiktig forskning, till exempel vad gäller inriktning på utlysningar.
Hur arbetar du med ditt personliga varumärke?
– För mig handlar mitt personliga varumärke i akademin mycket om att göra bra forskning så att jag kan bidra till kunskapsutvecklingen inom området, men det är också viktigt att bidra till att de företag vi arbetar med kan applicera våra resultat. Sedan tror jag att man alltid tjänar på att göra ett bra jobb på lång sikt, genom att vara en bra kollega, lärare och handledare – det påverkar också det personliga varumärket i vår värld.
”Nästa generations ledare är visionära, men otåliga. De rättar sig inte efter gamla maktstrukturer. Men vad vill de då?”. Så skriver Veckans Affärer själva om de 101 supertalanger som identifieras varje år. Vad skulle du svara på den frågan?
– Det finns mycket i akademin som man skulle vilja se ändring på vad gäller maktstrukturer. Jag skulle önska att akademin blev bättre på att värdera samarbete, att det blev en mer öppen diskussion kring kravställande och kvalitet vid meriteringar och att vi fick se fler kvinnliga forskare på ledande positioner. Förhoppningsvis kan jag bidra till en sådan utveckling på sikt!
Bland tidigare års Supertalanger hittar vi höjdare som Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och EU-minister Birgitta Ohlsson. Var kommer vi att hitta dig i framtiden?
– Oj, det vet jag inte, inte i politiken i alla fall! Än så länge har jag inte hittat något ställe som verkar roligare och mer utvecklande än det jobb jag har nu!

Bloggen tackar Caroline Örmgård för att vi fick återpublicera intervjun med Maria.

Här är alla supertalangerna från Chalmers med Veckans Affärers motiveringar:
6. Gustav Martner, 32, kreativ chef på Chalmers kommunikationsbyrå CP+B, som nyss tagit hem jättekontrakt med Sony Ericsson.
På tio år har han avancerat till kreativ chef på världens hetaste reklambyrå när han sålde webbyrån Daddy till MDC-ägda CPB. I ett annat bolag utvecklar han framtidens webbannonser. Dessutom svingar han ordförandeklubban i branschorganet Komm.

7. Martin Grauers (I03), 34, Chief Culture Officer på Klarna.

Civilingenjör med bakgrund på McKinsey och Scania som sadlade om till Sveriges måhända första CCO, chief culture officer, på raketföretaget Klarna. Korad till landets mest inspirerande medarbetare för modet och förmågan att höja andra.
10. Maria Elmquist (tekn dr I01), 36, docent i technology management och avdelningschef på Innovationsteknik på Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.
Hennes forskargrupp jobbar tillsammans med till exempel Volvo Cars för att förstå hur man kan organisera innovation i stora företag. Brinner för utmanande arbetsuppgifter och ställer höga leveranskrav.
12. Ludvig Strigéus (D06, bilden t h), 31, geniet bakom Spotify, fick även Tenzingpriset på 100 000 i höstas, med på GP:s maktlista.
IT-geniet som satte ihop den tekniska lösning som möjliggjorde för framgångsföretaget Spotify att förse musik-älskarna med ett nytt digitalt sätt att lyssna på musik som gör både skivbolagen och användarna nöjda.
39. Lina Hagman (M05, bilden t v), 32, Sverigechef och partner för snabbväxande it-konsultbolaget Netlight.
Sverigechef och partner för ett starkt växande och mycket framgångsrikt it-konsultföretag med huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Oslo, som hon startade och drev under två år. En mycket viktig framgångsfaktor i bolagets succésaga.

Text: Caroline Örmgård och Michael Nystås
Foto: Jan-Olof Yxell (Maria Elmquist), Klarna (Martin Grauers), Tenzing (Ludvig Strigeus), LinkedIn (Lina Hagman och Gustav Martner)

Läs mer:
Supertalangerna i Veckans Affärer >>>
www.va.se/101supertalanger2011

Maria Elmquists personliga hemsida >>>
www.chalmers.se/tme/EN/organization/personliga-sidor/elmquist-maria

Martin Grauers är Årets mest inspirerande medarbetare >>>
klarna.com/sv/om-oss/media/pressmeddelanden/492-martin-grauers-aer-arets-mest-inspirerande-medarbetare

Tidigare blogginlägg om Ludvig Strigéus >>>
chalmersalumni.wordpress.com/?s=strigeus

Lina Hagman är chef på Netlights Stockholmskontor >>>
www.netlight.se

Gustav Martner: Största talangen i branschen >>>
www.resume.se/nyheter/reklam/2012/01/19/gustav-martner-pa-6e-plats