Chalmerist skrev bok om tillväxtens problem



I kväll föreläser chalmeristen Stellan Tengroth (M80) utifrån sin bok ”Tillväxt till döds”.
Platsen är Kulturhuset Kajutan i Henån klockan 19.
Alumnibloggen träffade Stellan på bokmässan i höstas, där han presenterade sin bok i egen monter, och vi fick en pratstund med honom:
– Jag har sedan minst 10 år haft det här med tillväxt och att det är ett mantra i bakhuvudet. För ungefär tre år sedan bestämde jag mig för att sätta mina tankar på pränt, med ambitionen att det skulle vara möjligt att så småningom få det utgivet, säger Stellan Tengroth.

Varför har du skrivit din bok?
– Jämför man med andra fenomen i naturen eller mänskliga aktiviteter finns det ingen tillväxtkurva som fortsätter oavbrutet uppåt. Den bryts alltid på ett eller annat sätt. Varför skulle BNP vara en udda fågel? Varför är det inte fler som ifrågasätter evig tillväxt? Drivkraften är att fösöka öppna ögon. Utan att ge några svar vill jag ändå ställa, vad jag tycker, ”rätt frågor”.

Vad handlar den om?
– I boken börjar jag med att beskriva tillväxt i olika avseenden och med olika infallsvinklar. Väsentligt är att föra fram naturen hos exponentiell tillväxt, något som de flesta av oss har svårt att riktigt ta till oss. Ett medel som jag använder är legenden med vetekornen på schackbrädet som ger absurda mängder.
– Nästa steg i mitt försök till pedagogik är att ge lite exempel på sådant som kan sätta stopp för tillväxten – begränsade råvarutillgångar, belastning på miljön och hoten från ekonomin i sig.
– Med detta på plats är resten av boken till stor del reflektioner kring varför vi väljer att sticka huvudet i sanden och blunda för mönster som är väldigt tydliga. För att inte få en alltför dyster bild försöker jag ändå hitta lite halmstrån att hänga upp sitt hopp på.

Vilka vill du ska läsa den?
– Min förhoppning är att vem som helst skall vara intresserad och ha utbyte av att läsa boken. Som den ingenjör jag är har jag en förkärlek för siffror och diagram. Det finns en del av detta, men jag har försökt ”tvätta” mitt språk så att även en klok och intresserad humanist skall ha glädje av den.
– Det kanske viktigaste budskapet som jag vill förmedla är att man skall våga lita på sig själv. Tro inte på auktoriteterna.

Vem är du?
– Jag är en medelålders ingenjör och förälder. Professionellt har jag jobbat både privat (Volvo Lastvagnar, SKF) och statligt (Vägverket, Trafikverket). En röd tråd har varit beräkningar och analyser – metoder som jag tycker är användbara även då jag studerar tillväxtkurvor.
– De senaste åren har boken och det som har med den att göra tagit en stor del av min vakna tid. Jag tycker att det är både roligt och viktigt. Att kunna titulera sig författare är en entrébiljett som gör att jag har kunnat skriva debattartiklar och inte minst fått chansen att komma ut och hålla föreläsningar.

I höstas var Stellan Tengroth på föreläsningsturné och besökte ABF-lokaler och bibliotek i Småland:
– Jag möter inga jätteskaror, men de som kommer har inte bara råkat slinka in. De är alltid både motiverade och intresserade, berättar han.

Vilken är din egen relation till Chalmers?
– Jag gick på Chalmers mellan 1976 och 1980, sektion M. Även om jag inte tillhörde dem som utnyttjade kår-, fest- och studentutbudet maximalt är det en viktig identitet att vara chalmerist, säger Stellan.

Foto: Michael Nystås

Läs mer om Stellan Tengroth och hans bok. Där kan du också prenumerera på hans regelbundna nyhetsbrev >>>
www.tillvaxtreflektera.se

One comment

  1. Pingback: Chalmeristerna du inte får missa på Bokmässan « Chalmeristbloggen