Karin Lundgren är Årets Brobyggare



Chalmeristen Karin Lundgren (V91) på Institutionen för bygg- och miljöteknik på Chalmers har belönats med utmärkelsen Årets Brobyggare 2011.

Det är femte gången i prisets historia som det går till en chalmerist.
– Jag ser det som en bekräftelse på att min forskning är relevant för byggbranschen och samhället, säger Karin Lundgren.

Hon tog emot sitt pris vid en ceremoni på Brobyggardagen i januari på Svenska Mässan i Göteborg där nästan 700 personer samlats.
Grattis, Karin, du är Årets Brobyggare 2011! Hur känns det?
– Tack! Det känns förstås bra, roligt att det vi gör på Chalmers uppmärksammas.
Vad innebär utmärkelsen för dig?
– Förutom att det förstås är roligt att vinna, så ser jag det som en bekräftelse på att min forskning är relevant för byggbranschen och samhället.
Berätta lite om prisutdelningen – hur gick den till?
– De läste upp motiveringen utan att avslöja vem som vunnit förrän på slutet, men några av mina kollegor började ana något när det handlade om en hon som forskar…
Vem är du?
– Den frågan kan man ju vrida och vända på! Man kan säga att jag är en ganska ovanlig fyrbarnsmamma som trivs med att arbeta inom ett mansdominerat område. Eller så kan man säga att jag är en nyfiken och envis typ som inte ger mig förrän jag förstått hur något fungerar. Det bästa med mitt jobb är att se hur en teknolog plötsligt förstår något som var svårt och att få följa hur mina doktorander utvecklas.
Vad har du för bakgrund?
– Jag är civilingenjör i väg- och vattenbyggnad (V91) och har doktorerat i betongbyggnad på Chalmers. Där trivs jag alldeles för bra, så jag är kvar som biträdande professor, undervisar teknologer och handleder doktorander. Min forskning handlar om bärförmåga och verkningssätt hos armerade betongkonstruktioner, och kombinerar försök och analyser. Under senare år har jag tillsammans med några av mina doktorander forskat mycket om hur rostande armering påverkar broars bärförmåga – jag gissar att det var mycket därför jag fick priset som Årets Brobyggare.
Till sist: Förutom äran består priset av ett resestipendium på 40 000 kronor. Vad ska du göra för pengarna?
– Jag letar efter lämpliga studiebesök, helst rostiga betongbroar!

Här är den fullständiga prismotiveringen från Brosamverkan Väst:
”Karin är en skicklig forskare och hennes forskningsinsatser inom anläggnings- tekniken är betydelsefulla för att en alltmer åldrande infrastruktur skall kunna fortsätta att användas på ett säkert sätt.
Hennes forskning om bärförmåga och återstående livslängd hos framför allt betong- konstruktioner med korroderad armering är aktuell och framsynt och sker med teknikens senaste verktyg sett ur ett internationellt perspektiv.
Karin, som lärare och forskare, sprider kunskapen och resultaten från forskningen och väcker intresse hos både studenter, verksamma konstruktörer och broingenjörer.
Vi anser därför att Karin Lundgren är en god förebild för såväl dagens som morgondagens brobyggare.”

Utmärkelsen Årets Brobyggare går till den som aktivt bidragit till brobyggnadskonstens utveckling. Bakom priset står den ideella branschföreningen Brosamverkan Väst, som samlar beställare, konsulter, entreprenörer och högskolor.
Priset har delats ut varje år sedan år 2000, och tilldelats chalmerister fyra gånger tidigare: Per-Ola Svahn (V91) 2001, Stefan Pup (V87) 2003, Thomas Darholm (V88) 2007 och Mario Plos (V88) 2008.

Foto: Stefan Lundgren

Läs mer om Karin Lundgren >>>
www.chalmers.se/cee/SV/avdelningar/konstruktionsteknik/personal/lundgren-karin

Läs mer om Brosamverkan Väst >>>
www.brovast.nu