Utbytesstudenter blir levande ambassadörer för Chalmers



Nu ska de rykande färska chalmerströjorna ut i världen, som ett led i att göra högskolan mer känd.

Ett 100-tal tröjor kommer att delas ut till Chalmers utbytesstudenter under nästa läsår.
De nya hood-tröjorna med chalmerstryck lanserades under Chalmers Studentkårs arbetsmarknadsdagar (CHARM) i februari, och har snabbt blivit något av en storsäljare.
Nu hakar högskolans internationella studentrekryterare, Kerstin Jönsson (t v) och Cecilia Hillman (t h), på trenden. Ett 100-tal tröjor kommer att köpas in för att skickas ut i världen med start i höst:
– Vi kommer att erbjuda tröjorna till chalmerister som ska iväg på utbyten till våra partneruniversitet under nästa läsår. De blir som vandrande ambassadörer för Chalmers, förklarar Cecilia Hillman.
Det innebär att Chalmers kommer att synas extra mycket i länder som Argentina, Japan, Australien, Sydkorea, USA och Norge.
– Det är en marknadsföringsinsats och ytterligare ett steg på vägen mot att göra Chalmers känt i världen, säger Cecilia Hillman.
Initiativet till de nya chalmerströjorna kommer från Chalmers Studentkår och studentbokhandeln Cremona, med I-teknologerna Johan Wigelius och Carolin Moberg i spetsen.

Läs mer om Chalmers internationella rekryteringsarbete >>>
www.chalmers.se/en/education/next-stop/Pages/default.aspx

Läs tidigare inlägg om tröjorna i bloggen >>>
chalmersalumni.wordpress.com/2012/02/14/premiar-for-nya-chalmerstrojan

Läs mer om tröjorna på kårens webbplats >>>
www.chs.chalmers.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Den-nya-chalmerstroejan-gaar-som-smoer-i-solsken

2 comments

  1. Johan

    Tycker det är jättekul att vi marknadsför vår högskola i världen men glöm inte bort att marknadsföra skolan i Sverige! Chalmers saknas i flera utbildningskataloger och reklamutskick (bla. den som skickades ut av GP idag (3/4)).

    • Michael Nystås

      Hej, Johan!

      Stort tack för din synpunkt! Chalmers marknadsförs nationellt på flera olika sätt. En stor del handlar om att närvara på utbildningsmässor över hela landet, eftersom ingenting överträffar det personliga mötet. Där gör våra kommunikatörer ett ovärderligt arbete tillsammans med våra nuvarande studenter, som bemannar Chalmers monter.

      Vi genomför också riktade insatser som direktutskick till avgångselever på gymnasiets tekniska och naturvetenskapliga utbildningar.

      Den stora kampanjen ”Bli det du aldrig drömt om” pågår just nu på chalmers.se och har under vintern och våren även rullats ut i GP:s filmfestivalguide och i festivaltidningen Draken.

      Vi försöker också göra högskolan mer känd utanför regionen, och annonserar bland annat i Dagens Nyheters högskoleguide, SJ:s kundtidning Kupé och Framtid.se. Det rullar också en ljudkampanj just nu på Spotify.

      Det är några exempel på vad Chalmers gör för att marknadsföra högskolan även inom Sverige – men det går självklart alltid att göra mer.

      Tack för att du läser bloggen – och tack för att du har valt Chalmers!

      Michael Nystås
      Kanalansvarig
      Chalmers alumniblogg