Sirinpat tackar Sievert Larsson för allt



Sirinpat Kuttikul belönades med Sievert Larssons stipendium 2010.
Nu avslutar hon sina studier på Chalmers och reser hem till Thailand – med en färsk masterexamen i arkitektur i sitt cv.
Chalmeristbloggen träffar Sirinpat över en kopp kaffe för att se tillbaka på hennes två år i Sverige.
– Jag är mycket tacksam för stipendiet. Jag blev väldigt glad när jag fick beskedet hemma i Chiang Mai, säger hon.

Är det något du vill säga till Sievert Larsson?
– Han är en mycket snäll person, och det är oerhört generöst av honom att ge pengar till thailändska studenter så att de kan fortsätta sina studier. Det är mycket fint av honom att rikta in sig på att enbart stödja thailändska ungdomar.

Sievert Larsson är ett välrenommerat namn i Thailand, med sin egen välgörenhetsstiftelse. Sirinpat visste inte mycket om hans tidigare arbete innan hon fick stipendiet, men minns en donation från honom till hennes hemstad:
– Han donerade pengar till en organisation som heter The New Life Center i Chiang Mai, och jag har en vän som bor i området. Jag passerar deras kontor varje gång jag ska besöka min vän!

Har stipendiet gjort någon skillnad för din karriär?
– Ja, jag är säker på att det kommer att betyda mycket för min framtida karriär. Stipendiet visar att jag är en duktig student, eftersom det var en av anledningarna till att jag fick det.
Sirinpat är övertygad om att hon inte skulle ha kunnat komma till Chalmers utan ett stipendium:
– Ja, helt klart. Jag skickade ansökningar överallt, även om jag visste att jag inte hade tillräckligt med pengar för att klara de höga levnadsomkostnaderna i Europa. Men jag tror att för att komma framåt måste du sluta oroa dig för pengar. Om jag oroat mig alltför mycket skulle jag inte ha haft en chans, och kanske inte ens vågat ansöka. Så jag skickade iväg mina ansökningar och väntade för att se hur det skulle gå.
När hon slutat oroa sig började de goda nyheterna komma – med positiva antagningsbesked från Storbritannien, från Australien och från Chalmers i Sverige. Och som pricken över i: Sievert Larssons stipendium.
– Min vän berättade för mig om Chalmers och skickade mig webblänken bara en månad innan sista ansökningsdag. Jag pratade också mycket med en annan vän till mig – hon är den person som lärde mig och guidade mig fram till mitt eget tänk. Jag respekterar henne verkligen. Jag frågade henne om råd om jag skulle ansöka om stipendium eller inte och hon frågade mig: Varför är du rädd? Du kan inte veta vad som händer om du aldrig försöker.
Vännen sa till Sirinpat att om hon blev antagen av Chalmers och för stipendiet, skulle hennes liv förändras för alltid:
– Då förstod jag – let’s do it! sa jag, minns Sirinpat.

Jag kommer ihåg ditt personliga brev i din stipendieansökan. Kommittén var mycket rörd av hur du beskrev din familj. Hur ser din situation ut i dag?
– Min pappa besöker fortfarande läkare två gånger varje månad för att kontrollera att allt går bra. Han fick en njurtransplantation när jag var ung och lider av infektioner. Men i stort sett är han helt okej nu.

Sirinpats familj har alltid stöttat henne i hennes ansträngningar att uppfylla sina drömmar.
– Vi är ingen rik familj ekonomiskt sett, men vi är rika på värme och kärlek och har alltid tagit hand om varandra. Nästa steg för mig är att få ett jobb. Jag vill hitta ett jobb i Thailand eller i något grannland, som Singapore, Hong Kong eller kanske i södra Kina. Jag vill komma närmare min familj igen.
– Jag vill arbeta som arkitekt, men jag vill också utmana mig själv mer, och få ett jobb i ett stort företag. Jag har arbetat som arkitekt även innan jag kom till Chalmers, men det var i ett litet företag med bara elva anställda. Jag tycker det är bra att börja karriären i mindre företag, eftersom man lär sig mycket. Nu är jag beredd att utmana mina kunskaper ytterligare.

I maj 2012 lade Sirinpat fram sitt examensarbete på Chalmers. Det var en av årets hittills varmaste vårdagar. Sirinpat gjorde en mycket bra presentation och imponerade på alla. Men inom sig var hon lite nervös.
– Jag kände mig inte stressad, men var lite nervös och orolig inför presentationen. Jag hade inte en aning om hur många som skulle komma för att titta och lyssna, det kanske inte skulle komma någon alls.
Hon hade en tydlig social agenda med sitt arbete som handlade om hur människor lever och interagerar med varandra i ett eko-hus.
– Det handlar om livskvaliteten för människor som bor i en eko-lägenhet. Jag ville visa hur människor utan så mycket pengar kan leva tillsammans i lägenhet med god livskvalitet. Jag ville slå samman dessa två idéer – om miljö och livskvalitet. Mitt fokus var att erbjuda ett flexibelt utrymme, där man till exempel kunde välja om man ville slå på luftkonditioneringen eller öppna fönstren och låta vinden strömma in. Samtidigt kan du ha ett socialt liv, säga hej till grannarna och låta dina barn leka med deras barn. Mitt examensarbete presenterar ett förslag för hur det kan vara att leva i samhället i framtiden.

Har de två senaste åren på Chalmers uppfyllt dina förväntningar?
– Tiden har verkligen gått fort! Redan innan jag kom hit bestämde jag mig för att vara väldigt öppen och följa systemet på Chalmers och i Sverige. Jag visste att pedagogiken här var mycket annorlunda jämfört med den thailändska. Jag har lärt mig väldigt mycket av hur lärarna på Chalmers undervisar och hur högskolan stöttar och utmanar studenterna.
Sirinpat är också mycket nöjd med boendet som hon fick genom Chalmers:
– Kvaliteten på de svenska studentbostäderna är väldigt, väldigt bra jämfört med i mitt hemland. Det finns många valmöjligheter för studenterna – till exempel om du vill ha eget kök och dusch eller dela dem med andra. Själv har jag bott i Ostkupan hela tiden, och måste säga att jag är mycket lycklig och glad för det.

Kan du berätta några av dina bästa minnen från din tid i Sverige?
– Jag vet inte, det finns så många bra minnen. En sak jag kan säga är att svenska folket alltid fikar, vilket är en bra sak. Jag har verkligen påverkats att fika mycket mer sen jag kom hit, jag var inte van vid det innan och jag var inte beroende av kaffe, ler Sirinpat.
Men ni har fika i Chiang Mai?
– Ja, men det är stor skillnad. Här är det lediga stunder då du umgås med vänner och småpratar om saker du har på hjärtat. I Thailand fikar du, men du arbetar samtidigt. Det är en plats för handledning, visst pratar vi med vänner, men inte så mycket, och du har alltid din bärbara dator uppslagen.

Har du lärt dig någon svenska?
– Inte så mycket. Jag kan förstå en del, men talar inte flytande på något sätt. Vissa ord och fraser kan jag, som ”ursäkta mig”, ”tack så mycket” och ”jättebra” …

Har du några andra tankar om att vara en internationell student på Chalmers?
– Jag vet nu att Chalmers är ganska välkänt inom områden som hållbar design och arkitektur. Där är Chalmers verkligen ”The One” – det finns en hel del kompetens och teknik här. Jag är mycket lycklig över att ha fått studera och ta examen på Chalmers.

Har du kunnat nätverka med andra thailändska studenter här?
– Ja, jag har gått ut mycket med vänner som fick samma stipendium, men har också kontakt med andra thailändska studenter i Göteborg. Vi chattar på Facebook och e-postar texter till varandra.

Hur är Göteborg att bo i?
– Jag tycker att temperaturen varierar sig lite för mycket – från mycket djup kyla till extrem hetta. Förra veckan berättade jag för mina vänner att det var 27 grader, lika varmt som i Bangkok! Nästa dag blev det 30 grader på eftermiddagen och jag tänkte: Oh my God! Förra året minns jag det var elva grader vid samma tid…

Har du haft tid att utforska Göteborg?
– Inte så mycket. Jag har varit i skärgården, och till Marstrand till exempel. Jag har också varit i Floda där vi gjorde en fallstudie om skönheten i detta område och hur de lyckats bevara det. Jag har också varit i Alingsås. En av mina favoritplatser i Göteborg är ett litet kafé i närheten av Kungsportsplatsen, som kallas Da Matteo. Det är mycket trevligt där både under vintern och sommaren.

Nu i augusti säger Sirinpat adjö till Sverige och återvänder hem till Thailand. Säkert tar hon med sig många minnen från Chalmers och Göteborg som kommer att stanna i hennes hjärta för resten av hennes liv.

Foto: Michael Nystås

Förutom Sirinpat figurerar även hennes opponent James Payne och examinator Morten Lund på bilderna.

FAKTA
Entreprenören och göteborgaren Sievert Larsson ombildade 2007 sitt försäkringsbolag Ancoria Insurance på Cypern till välgörenhetsstiftelsen The Sievert Larsson Scholarship Foundation. Stiftelsen ger behövande ungdomar möjlighet att studera på universitet eller högskola. En riktad donation till Chalmers ger thailändska studenter möjlighet att få en masterexamen på Chalmers. Sievert Larssons stipendium delades ut för första gången 2010 och är nu inne på sitt tredje år.

Läs mer om Sievert Larssons stipendium >>>
www.chalmers.se/sv/om-chalmers/chalmers-vanner/sievert-larsson/Sidor/default.aspx

Läs mer om andra stipendier för internationella studenter >>>
www.chalmers.se/en/education/fees-finance/Pages/scholarships.aspx

Read an English version of this interview >>>
www.chalmers.se/en/news/Pages/She-thanks-Mr-Sievert-Larsson-for-all.aspx