Härliga bilder på Rasmus bronsyra



Lycka och oförställd glädje.
Det går inte att missta sig på chalmeristen Rasmus Myrgrens bronsyra efter bragden i London-OS.
Hyllningarna fortsätter att strömma in.
– Det har varit fyra års hårt slit och äntligen får jag stå här med en medalj runt halsen. Det är så jädra skönt, det känns helt otroligt, säger Rasmus till SVT.

Han har svårt att beskriva sina känslor efter prisutdelningen och måste samla sig innan han talar om vad medaljen betyder för honom:
– Jag har drömt om en medalj sen jag var jätteliten, och att den nu har kommit till uppfyllelse är en så go känsla, säger han.

Tidningarnas sportkolumnister överöser Rasmus med lovord:
”Den här texten har jag velat skriva länge. Det är en sån bra historia”, skriver Peter Pettersson Kymmer i GP. Han fortsätter:
”…jag anade att tävlingsmänniskan Myrgren inte ville bli ihågkommen som den där killen som kollrades bort från den olympiska pallen.”
Aftonbladet bjuder Rasmus på tårt- och kramkalas med flickvännen Jennie Engelson, där bronshjälten berättar hur han laddade upp inför OS:
– Man kan säga att jag käkat mig till medalj. Det har varit jätteviktigt, helst som i medaljracet när man seglar på platt vatten utan vågor. Så visst hade jag nytta av vikten i dag, säger Rasmus till Aftonbladet.
Sedan OS i Peking har han lagt på sig tio kilo – lejonparten givetvis i form av muskler, men svenske landslagskocken Per Lindius bekräftar i Aftonbladet att Rasmus Myrgren äter 4 000-5 000 kalorier om dagen.
– Det är Gundenivå, säger kocken.

Till sist: Vad passar väl bättre en sån här dag än att hylla Rasmus Myrgren med pophistoriens största sjöfararklassiker, Rod Stewarts ”Sailing” från 1975?
Take it, Roddan!

Foto:SVT, london2012.com samt faksimiler från Aftonbladet, GP och Metro

Se hela intervjun med Rasmus i SVT >>>
www.svt.se/os/segling/ny-svensk-seglingsmedalj

Läs om Rasmus firande i Aftonbladet >>>
www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15222606.ab

Läs GP:s rapportering om bronsbragden >>>
www.gp.se/sport/os/1.1027167-efterlangtad-myrgren-medalj

Läs Metros artikel om bronsmedaljören >>>
http://www.metro.se/sport/myrgren-tog-efterlangtad-medalj/Hdzlhf!iTAd92bvilcsJYShZnQ07g