Chalmers på tredje plats i Formula Student Tyskland



Framgångarna fortsätter för Chalmers Formula Student-team.
Efter segern på Silverstone i juli var det i helgen dags för tävlingens tyska upplaga på klassiska Hockenheimring – där laget kammade hem bronsplatsen.
– Nu vet alla vad Chalmers är, säger lagmedlemmen Andreas Andersson.
Efter att som första nordiska lag ha vunnit Formula Student i England tidigare i sommar gav sig Chalmers team ner till Hockenheim i Tyskland där det alltså blev en fin tredjeplats. Hemma i Göteborg igen ställde laget upp sin segrande bil för fotografering på Chalmersplatsen inför ögonen på nyfikna förbipasserande.
Vi fick en pratstund med chalmeristerna Andreas Andersson och Jean-Adrien Develet, som är två av de 25 medlemmarna i högskolans team. Jean-Adrien är fransman och sedan ett år tillbaka student på masterprogrammet Automotive Engineering.

”Ingen racingtävling”
Andreas pluggar till elektroingenjör och är student på masterprogrammet Electric Power Engineering. Han är en av de totalt fyra studenter som varit med och kört bilen på tävlingarna.
– Men det är ingen racingtävling, det är en ingenjörstävling, framhåller Andreas, även om det är en snabb bil som är rolig att köra.
Formula Student utmanar ingenjörsstudenter från hela världen att under ett år designa, tillverka och tävla med en formulabil. Bilen bedöms i manöverförmåga, acceleration och uthållighet och representanter från industrin prövar varje teams spetskompetens inom ingenjörs‐ och affärskunskap samt presentationsteknik. Bilen ska designas för att kostnadseffektivt kunna tillverkas i 1 000 exemplar.

Presenterade affärsidén inför storpublik
Tävlingen innehåller även tre så kallade statiska moment: en kostnadsanalys, där varje komponent på bilen visas med material, processer, fästen och fixturer, ett designmoment och ett presentationsmoment.
– I kostnadsanalysen ingår också ett så kallat Real Case, som är olika i varje tävling. I Tyskland handlade det om att reducera bilens kostnader med 25 procent, medan vi i England fick i uppgift att utvärdera bromsskivornas design och tillverkning för att kunna producera 100 000 om året, berättar Anita Schjøll Brede, som är student på masterprogrammet Entrepreneurship and Business Design, och har jobbat med att koordinera de statiska momenten i teamet.
I designmomentet går en domarpanel igenom bilen under tiden som studenterna förklarar hur de tänkt från början till slut – från de första beräkningarna till analys, simulering, tillverkning och testning.
Presentationsmomentet handlar om att pitcha sin affärsidé och sälja in sig som ett litet designföretag till en stor biltillverkare:
– I Tyskland gick vår pitch till final, och vi fick göra om den inför 2 000 studenter på plats. Det var riktigt häftigt! säger Anita Schjøll Brede.

Elva månaders hårt arbete
Elva månaders förberedelser ligger bakom Chalmers framgångar. Arbetet påbörjades i september förra året med designfasen som vid årsskiftet övergick till tillverkningsfasen. Årets Formula Studentbil avtäcktes under bejublade former i samband med Volvodagen i maj. Därefter testades bilen inför sommarens tävlingar. På Silverstonebanan i juli ledde det ända fram till förstaplatsen.
På Hockenheimring den gångna helgen levererade studenterna från Chalmers bra resultat i samtliga delmoment. Det var mycket tufft i toppstriden. Chalmers kom till sist trea på 847 poäng efter segrande University of Stuttgart (880 poäng) och tvåan, Technische Universität München (857 poäng).

3 000 studenter från 25 länder
Konkurrensen är oerhört hård och flera team färdas långt för att delta i tävlingen som lockar några av världens bästa team. Tävlingarna i Tyskland och England är de två största inom Formula Student, men det finns upplagor av tävlingen i många länder världen över. I Hockenheim deltog över 3 000 studenter från 25 länder, fördelade på 110 lag, 77 universitet och fem världsdelar.
– I USA är tävlingen i Michigan störst, men det finns tävlingar överallt – i Australien, Österrike, Kina, Italien, Spanien, Japan… Silverstone och Hockenheim är de europeiska tävlingar som lockar alla de främsta lagen, säger Jean-Adrien.
Bland de 110 deltagande lagen fanns universitet i bland annat Indien, Afghanistan, Iran och Egypten representerade, även om lejonparten kom från Europa – det är dyrt att frakta tävlingsbilarna.
Årets tyska tävling slog också rekord i antal deltagande universitet, varav flera tidigare vunnit andra tävlingar i bland annat Australien och Kina.

I Chalmers team ingår studenter från sju länder och ett tiotal av högskolans masterprogram. Bland dem finns de som vill arbeta inom bilindustrin men även de som har andra framtidsplaner. Strävan efter gedigen praktisk erfarenhet av professionellt ingenjörsarbete och tävlingsinstinkten gentemot andra universitet är dock gemensam för alla.
– Man har olika roller under projektets gång. I designfasen jobbade jag med en del av bilen. Under tillverkningsfasen jobbade en grupp till exempel med elektroniken, en annan med upphängningen eller karossen, förklarar Jean-Adrien.
I söndags kunde chalmeristerna stolta bära Sveriges fana upp scen och tillsammans ta emot applåder från de tusentals studenterna på plats.

Positiv marknadsföring för Chalmers
De team som slutar på topp-tio får behålla sitt nummer till nästa års tävling, vilket ger positiv marknadsföring för Chalmers och teamets partners men också sätter press på nästa års team.
– Chalmers Formula Student-projekt har nog aldrig varit så välkänt som nu, och vi har också arbetat mer aktivt med marknadsföringen än tidigare. Efter sommarens placeringar vet hela Europa vad Chalmers är, berättar Andreas.
På Chalmers genomförs projektet som en kurs där 25 studenter varje år får möjlighet att ta med sig en erfarenhet ut i arbetslivet som är unik. Kursen är öppen för alla masterstudenter och ger 15 högskolepoäng.
– Sett till den tid och de ansträngningar man lägger ner skulle jag snarare säga att den motsvarar 60 poäng. Men det här handlar inte om poängen, ler Andreas.
Han räknar med att fortsätta som handledare för nästa års team och delar gärna med sig av sina erfarenheter:
– Jag har lärt mig väldigt mycket, och värdesätter det här året mer än mina andra år på Chalmers. Tack vare det här projektet har jag utvecklats enormt både som person och som ingenjör. Jag kan verkligen rekommendera kursen, säger Andreas, som jobbat mest med bilens elsystem.
– Det är egentligen allt från motorstyrning till dataloggning och allt däremellan. Vi var en ganska liten elgrupp i år. Förhoppningsvis blir den större i höst eftersom vi ska börja bygga på den första elbilen.

Nytt team rekryteras nu
Nästa omgång studenter rekryteras till hösten och de kommer att designa en ny bil utifrån ett koncept med låg vikt. Den långsiktiga målsättningen för Chalmers Formula Student är att övergå till en elektrisk drivlina år 2014.
Utmaningen för det nya teamet blir att ta fram en helt ny bil som kan mäta sig med årets framgångsrika ekipage:
– De måste ta flera stora ingenjörsmässiga kliv framåt. Med det här konceptet har vi nått toppen – det är bra men det är gjort, säger Jean-Adrien.
– I och med att det gått så bra i år hoppas vi att vi ska lyckas få mer support från företag och från högskolan. Det är viktigt om vi ska fortsätta att vara ett toppteam, säger Andreas.
Kommer ni att delta i fler tävlingar med årets bil?
– Det vet vi inte. I hemlighet hoppas vi kunna åka till Kina i oktober, men det hänger på finansieringen. Det vore roligt, säger Andreas.
Projektledaren Jonathan Rice bekräftar att Chalmers team har lyckats få en av de fem platserna för utomeuropeiska lag i Formula Student Kina:
– Jag håller just nu på med att ta fram ett budgetförslag för resan. Att delta i Kina skulle ge Chalmers en ovärderlig exponering gentemot studenter, forskare och näringsliv på en ny och spännande marknad, säger han.
– Vi vill också utnyttja tillfället att bygga på våra befintliga relationer med Tongji University, ett partneruniversitet som vi nyligen tecknat utbytesavtal med i Automotive Masters-programmet, fortsätter Rice.
Han är så klart mycket stolt och glad över framgångarna för Chalmers Formula Student-team:
– Studenterna har varit excellenta hela vägen. De har lagt ner ett fenomenalt arbete under det senaste året och fått många lovord från branschexperter och tävlingskonkurrenter för den höga nivå av professionalism som de haft under hela tävlingen. Detta visar att vi uppnår vårt mål för Chalmers Formula Student – att leverera morgondagens ingenjörer, säger Jonathan Rice.

Årets bil ställs ut i september
Chalmers Formula Student-bilar förvaras i kurslabbet på Chalmers. Årets bil kommer också att ställas ut i samband med kursens tioårsjubileum i september.
Formula Student startades 1982 av GM, Chrysler och Ford då de tyckte att ingenjörsstudenter behövde mer praktisk erfarenhet. I dag finns över 500 team som tävlar i ett tiotal tävlingar världen över.

Text: Michael Nystås, Jens Kjellerup och Anita Schjøll Brede
Foto: Formula Student Germany/Klaus Scheuplein (teamfoto) och Richard Grams (bilen på banan), och Michael Nystås

Bildtext till översta bilden: Jean-Adrien Develet och Andreas Andersson ingår i Chalmers framgångsrika Formula Student-team, som i helgen kompletterade segern på Silverstone med en tredjeplats på klassiska Hockenheimring i Tyskland. Foto: Michael Nystås

Läs tidigare pressmeddelande från Chalmers >>>
De tog hem Formula Student på Silverstone
http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Vann-Formula-student-pa-Silverstone.aspx

Mer information
www.chalmers.se/formulastudent
www.formulastudent.com
www.formulastudent.de

Kontaktuppgifter
Anita Schjøll Brede, 072 191 21 31
Jonathan Rice, 076 556 12 39

Alla i laget
Projektingenjörer
Ibrahim Bakirci, Christoffer Routledge, Erik Hartelius, Andreas Widroth, Dean Todevski, Lucas Börjesson, Sven Rehnberg, Robert Svensson, Sharan Prathaban, Stefan Venbrant, Erik Bergman, Marc Ollé Bernandes, Jean‐Adrien Develet, Oskar Eklund, Simon Johansson, Blago Minovski, Sebastian Krause, Tony Persson, Andreas Andersson, Frej Edberg, Jens Kjellerup, Andreas Flodström och Anita Schjøll Brede

Trainees
Eva Andersson, Mathias Bergfjord, Andreas Håkansson, Anders Karlsson, Victor Påsse och Lars Wallin

Supervisors
Marcus Lindner, Foad Mohammadi, Annika Wangnick, Rickard Nilsson och Kevin Thiebaux

Projektledare
Jonathan Rice

Examinator
Sven Andersson