Nyfiken på Emma Wejedal och Blue Bio Innovation Day


Chalmeristen Emma Wejedal är med och arrangerar workshopen Blue Bio Innovation Day om marin bioteknik på Chalmers den 23 augusti.
Ett 30-tal företag och forskare från Chalmers och Göteborgs universitet träffas då hos Innovationskontor Väst för att prata om gemensamma samarbeten.
Chalmeristbloggen fick chansen att ställa några frågor till Emma om hennes studier och arbete inför workshopen.

Emma Wejedal är 23 år gammal, och född och uppvuxen på Skaftö i Bohuslän. Hon pluggar till civilingenjör i bioteknik på Chalmers och börjar nu sitt andra och sista år på masterprogrammet Entrepreneurship and Business Design (GIBBS) på Chalmers entreprenörskola.
– Jag valde Chalmers till stor del på grund av möjligheten att kombinera biologi, teknik och entreprenörskap på masterprogrammet GIBBS. Jag har alltid haft ett stort intresse för biologi, men ville även få delta i förverkligandeprocessen, då en bioteknisk innovation blir till och gör nytta i samhället, säger hon.

Är du nöjd med utbildningen hittills?
– Jag är väldigt nöjd med min utbildning! Under kandidatutbildningen fick jag lära mig grunderna i bioteknik, samtidigt som jag fick möjlighet att engagera mig i olika studentföreningar och arbetsmarknadsgrupper. Under tiden på mitt masterprogram har jag fått träffa studenter med bakgrunder från helt andra utbildningar än min, och breddat min syn på teknik från ingenjörskonst till även affärsverksamhet. Väldigt spännande!

Smygstartat exjobbet
I september påbörjar Emma sitt andra och sista år på masterprogrammet, men har redan hunnit smygstarta med sitt examensarbete:
– Min grupp och jag kommer att starta ett medtech-företag med inriktning mot neonatalvård som exjobb, och arbeta med detta i ett år, berättar hon.
I sommar har Emma också arbetat på Innovationskontor Väst med förberedelserna inför Blue Bio Innovation Day på Chalmers den 23 augusti. Blue Bio är ett svenskt-norskt EU-finansierat innovationsprojekt, och workshopen syftar till att näringsliv och forskare ska få chansen att diskutera framtida forsknings- och affärsmöjligheter.
– Det har varit väldigt kul! Min roll i projektet var till en början att kontakta framförallt företagen inför workshopen, men jag har även kontaktat forskare och innovationssystem och jobbat med praktiska detaljer som tryckmaterial, presentationer och bokningar, berättar Emma.
Eftersom Blue Bio drivs i Kattegatt-Skagerrak-regionen har hon även pratat med projektets norska medlemsorganisationer.
– Mitt arbete har utgått från Innovationskontor Väst på Chalmers, där workshopen kommer äga rum den 23 augusti. På Innovationskontor Väst har jag hjälpt till med arbetet kring marin bioteknik vad gäller rapportskrivande och utformning av informationsmaterial.

30-tal forskare och företag kommer
Ett 30-tal företag och forskare från Chalmers och Göteborgs universitet är anmälda till workshopen. Bland deltagarna finns flera tidigare chalmerister, och företag som Vitrolife, som i dagarna belönades med Göteborg & Co:s affärsutmärkelse Göteborgs Companipris.
– Tanken är att forskarna och företagen ska mötas och tillsammans bidra till tillväxt inom den marina biotekniken genom att använda forskning för att lösa företagens problem, förklarar Emma.
Vad hoppas du ska bli resultatet av workshopen?
– Jag hoppas att deltagarna kommer gå från workshopen med en känsla av att de fått nya perspektiv på marin bioteknik och även fått många värdefulla kontakter för fortsatt samarbete. Självklart hoppas jag att den marina biotekniken i Västsverige får en liten nytändning av workshopen!

Foto: Privat

Läs mer om Emmas utbildning >>>
www.entrepreneur.chalmers.se/home/bioscience-(gibbs)-entrepreneurship-4926873

Läs mer om Blue Bio-projektet >>>
www.bluebio.org

Läs mer om Blue Bio Innovation Day >>>
bluebio.org/component/eventlist/details/19-blue-bio-innovation-day-2012-08-23.html

Läs mer om Innovationskontor Väst >>>
innovationskontorvast.se

One comment

  1. Pingback: Lyckad workshop om marin bioteknik « Chalmeristbloggen