2 000 skolbarn byggde värsta Lisebergsåken



Läskiga spökhus, hisnande berg- och dalbanor och blöta vattenrutschkanor.

En uppfinningsrikedom utan gräns visas upp i Tekniska Samfundets tävling där femte- och sjätteklassare bygger sina önskeåk för framtidens Liseberg.
Till och med måndag ställs de 98 bidragen ut i Arkitekturhuset på Chalmers.
Lisebergs vd Andreas Andersen får mycket att välja på när han ska bestämma sig för nästa generations åkattraktioner. Han ingick själv i juryn när tävlingen avgjordes på Chalmers den 22 november.
– Vi får årligen många brev från barn med förslag och ritningar till nya attraktioner. Det är härliga kreativa idéer som andas glädje och fantasi. Jag har faktiskt några av dem på mitt kontor, säger han i en kommentar på Tekniska Samfundets hemsida.
Arkitekturhusets gatuplan på Chalmers är just nu fullt av de uppfinningsrika modeller som byggts av över 2 000 västsvenska femte- och sjätteklassare. Inte mindre än 98 modeller som visualiserar önskedrömmen om det perfekta Lisebergsåket.

Avgjordes 22 november
Temat för årets Tekniktävling är ”Tidernas åkattraktion för Liseberg”. Den 22 november avslöjade juryn vilka fem bidrag som gått vidare och vilka två som fått hedersomnämnanden i denna så kallade grundomgång.
De vinnande bidragen blev ”Casinot”, klass 6D, Gustav Adolfsskolan, ”Funny Jungle Ride”, klass 5-6, Ödenäs Skola, ”Skruven”, klass 5R, Gamla Påvelundsskolan, ”Spiral Galax”, klass 5B, Ängaboskolan, och ”Ziploon”, klass 6C, Johannebergs Montessori.
Hedersomnämnanden fick ”Water Mine”, klass 6C, Gustav Adolfsskolan, och ”Samaras Spökhus”, klass 5A, Nytorpsskolan.
– En bra åkattraktion förenar just kreativitet, säkerhet och glädje. Det är i mötet mellan teknik och fantasi som något roligt kan uppstå. Vi är glada att få vara en del av Tekniktävlingen 2012 och jag ser fram emot att få ta del av alla tävlingsbidrag från våra viktigaste gäster – barnen, säger Andreas Andersen.

Inspirerande utställning
Det är mycket inspirerande och roligt att vandra runt i utställningen, som borde bli ett givet helgnöje för många. Långt fler än de prisade bidragen sticker ut. Detaljrikedomen bland de inlämnade modellerna är enorm. Attraktionerna är sinnrikt konstruerade och befolkas av miniatyrmänniskor, spöken, djur och växter. Det är hela små världar som öppnar sig, människorna har anletsdrag, hajarna har tänder, vagnarna är fästa vid rälsen, lampor blinkar inbjudande.
Det är veckor och månader av hårt arbete i klassrummen som nu nått sin spännande slutpunkt på Chalmers.

Fantasin har flödat fritt
Attraktionerna har fantasifulla namn, som ”FlyTry”, ”Sleepy Head”, ”Black Hole”, ”Fantasy House” och ”Reeturn”. Några har inspirerats av skräckfilmer som ”Saw”, och lånat in hajarna från Universeum, medan andra modeller är färgglada godispalats med sockervaddsfeeling, som ett av de vinnande bidragen, ”Skruven”. Den minsta gemensamma nämnaren tycks vara att allting är väldigt högt, väldigt snabbt eller väldigt vått. Fantasin har flödat fritt.

”Om du är en hamster är det här ditt rör”
”Fantasy House” är till exempel ett allaktivitetshus i flera våningar plus ett garageplan. Dockorna som befolkar huset sparkar boll, softar i musikrummet, utforskar labyrinter eller snurrande rum med möbler på golv, väggar och tak:
”Jag tänkte mig ett stort, spännande hus, kanske lite läskigt någonstans, och så att det känns lite pirrigt i magen. Lite som en vanlig villa med badrum, kök, sovrum… fast att rummen snurrar runt. Tänk dig att du gick på en bro i ett badrum och att själva badrummet snurrade runt dig och att lådorna och dörren gnisslade och att det ramlade ner tandborstar eller något annat på dig som var mjukt”, skriver eleverna i klass 5A på Noltorpsskolan i Alingsås om sitt lustiga hus.
På en av våningarna visar kluriga skyltar vägen: ”Om du är en hamster är det här ditt rör” eller ”Om du spelar bilspelet åker du på motorvägen här”.

Hänger i en sele
”Ziploon” är ett av de vinnande bidragen. Det beskrivs så här av eleverna i klass 6C på Johannebergs Montessori:
”Ziploon betyder att det är en blandning av Zipline och Balloon. Den är spännande och ny, vi har inte hittat någon likadan någonstans. Zipline är att man åker på en lina högt över marken, man hänger i en sele. Först får man välja om man vill åka zipline eller om man bara vill stå i korgen och titta på den fantastiska utsikten. Ballongen står på marken, de som bara ska se på utsikten ställer sig i korgen, de som ska åka zipline spänner fast sig i någon av de sex stolarna som sitter på sidorna av korgen.”

Modellen inte hela grejen
Men det är inte bara själva modellen som är grejen. Barnen förväntas också föra dagbok och noga redogöra för sina tankar i ord och bild. I välgjorda loggböcker invid varje modell beskriver de hur de jobbat och funderat – dag för dag:
”Det är en fläkt (luftkudde) som man kan kasta sig på så att man flyger. Det är även en trampolin under som gör att man flyger lite mer om man lyckas studsa på den”, skriver ungdomarna i klass 6B på Gamlestadsskolan, som ligger bakom attraktionen ”FlyTry”.

Så här förklarar barnen i klass  på Sverigefinskaskolan i Göteborg sin skapelse ”Upplevelsetornet”:
”Det heter så för att inne i tornet kommer att finnas 3D rörliga bilder och hologram. Hologram är också 3D-bild som görs med speciella lampor. Till det kommer en fjärde dimension till upplevelser, t ex vindpust eller lukt eller man kan spritsa vatten på de som åker”.
Tornet ska vara 100 meter högt och utsätta hugade besökare för 4g-krafter, skriver klassen i loggboken, som även innehåller detaljerade teckningar och beskrivningar. 50 personer kan åka samtidigt. Uppåt färdas man inuti tornet där 3D-bilder projiceras på väggarna. Nedfärden sker på utsidan i fritt fall. Ingången är omringad av ett akvarium.

Bloggar
Så här beskriver klass 5K på Bergagårdsskolan sin berg- och dalbana ”Djungelbanan”:
”Man åker i en orm. Man börjar åka upp i en 70 graders backe, sen åker man ner i en skruv. Efter skruven kommer man till några gupp, sen åker man in i ett hus där det kommer spindlar från taket. Sen åker man ut ur huset, så kommer man till ett vattenfall som man åker i, sen kommer man till en djungel, sen kommer man till fyra lopper, sen är turen över”.

Klass 5B på Ljungviksskolan bloggar om sin attraktion ”Splash” på tekniktavling5b.wordpress.com.

Miljöaspekter och omtanke

Eleverna har också tänkt till lite extra på miljöaspekterna – många av attraktionerna drivs med solenergi eller vindkraft, och vattnet i vattenrutschkanorna återvinns, som i ”Reeturn” från klass 6B på Dalaskolan. Några har kommit på att man kan bli hungrig efter ett åk, och byggt en liten kiosk – som i klass 5C på Solbackeskolans bidrag ”Scarycoaster” – eller till och med en pizzeria i anslutning till attraktionen, som i ”Milk Shake” från klass 5B på Noltorpsskolan i Alingsås.
Omtänksamt!
Lika omtänksamt är det att formulera hur man vill att de som jobbar med attraktionen ska vara mot besökarna:
”Man får ett vänligt bemötande av personalen som hjälper en att komma upp i roboten och starta den”, skriver klass 5A på Kullingsbergsskolan i Alingsås i beskrivningen av ”Robot Play”.

Utökas till högstadiet och gymnasiet 2013
Det är Tekniska Samfundet i Göteborg som står bakom Tekniktävlingen, som byter tema varje år. Hans Eriksson är projektledare för tävlingen. Kontaktperson på Chalmers är Barbara Lindgren.
Syftet med tävlingen är att stimulera och utveckla ungdomars intresse för att arbeta med teknik. Nästa år firar den stadigt växande Tekniktävlingen 20-årsjubileum.
– Projektet är fantastiskt spännande och vi bygger nu ut Tekniktävlingen till hösten 2013 med både högstadiet och gymnasiet , allt för att öka intresset för teknikutbildning i samhället, säger Hans Eriksson.
Förutom Lisebergs vd har årets jury bestått av Hans Carlstedt, ordförande, Hans Eriksson, sekreterare, Mårten Levenstam och professor Ann-Marie Pendrill. Sponsorerna – Centrala rekryteringsgruppen på Chalmers och Stena Metall – representerades av Björn Granström och Love Nordhag.

Finalisterna ska nu ta sig an en ännu hemlig utmaning, som avslöjas först i mitten av december. Den stora finalen avgörs traditionsenligt på Båtmässan den 6 februari 2013.

Det är högsäsong för tekniktävlingar på Chalmers just nu. Så sent som förra veckan avgjordes den klassiska Rädda ägget med 1 400 femteklassare, något som uppmärksammades i SVT:s Västnytt.

Foto: Michael Nystås
Foto på ”Funny Jungle Ride” och ”Spiral Galax”: Hans Eriksson, Tekniska Samfundet

Här är de vinnande bidragen med juryns motiveringar >>>

”Casinot”

6D, Gustav Adolfsskolan
Juryns motivering:
Väl genomarbetat.Färdig teknik. Spelkorten -snyggt!

”Funny Jungle Ride”
5-6, Ödenäs Skola
Juryns motivering:
Nytt koncept med känd teknik. Du kan själv påverka upplevelsen. Barnvänligt.

”Skruven”
5R, Gamla Påvelundsskolan
Juryns motivering:
Ett realistiskt helhetskoncept. Ett mycket väl utvecklat vintertema.

”Spiral Galax”
5B, Ängaboskolan
Juryns motivering:
Futuristiskt. Ger många nya möjligheter.

”Ziploon”
6C, Johannebergs Montessori
Juryns motivering:
Helt nytt koncept. Hissnande höghöjdsupplevelse.

Hedersomnämnande:
”Water Mine”
6C, Gustav Adolfsskolan
Juryns motivering:
Bra marknadsundersökning.

Extra hedersomnämnande:
”Samaras Spökhus”
5A, Nytorpsskolan
Juryns motivering:
Spännande upplevelser i kombination.

Tävlingsbidragen ställs ut >>>
Till och med måndag 26 november kan du se de 98 tävlingsbidragen, som ställs ut i Arkitekturhuset på Sven Hultins gata 6. Finalisternas bidrag kan ses även efter den 26 november och ställs ut fram till den stora finalen.

Här är öppettiderna >>>
23/11, kl. 08.00-17.30
24/11, kl. 10.00-16.00
25/11, kl. 10.00-17.00
26/11, kl. 09.00-15.00

Läs mer om Tekniska Samfundet >>>
www.tekniskasamfundet.se

Läs mer om Tekniktävlingen >>>
www.tekniskasamfundet.se/tekniktavlingen

Tekniktävlingen på Facebook >>>
www.facebook.com/pages/Teknikt%C3%A4vlingen/396113663778755

Se fler bilder på Chalmers Facebook-sida >>>
www.facebook.com/media/set/?set=a.10151302296856539.515097.115537641538

2 comments

  1. Pingback: Tekniktävlingen om värsta karusellerna digitalt uppmärksammad « Chalmeristbloggen
  2. Pingback: Johannebergs Montessori vann Tekniktävlingen 2013 « Chalmeristbloggen