Nobelpristagarens vackra ord om Stina



– Vi hade den stora turen att Stina valde att komma och arbeta för oss under några år. Det var till stor nytta och ett mycket intressant arbete.
Det säger Nobelpristagaren Sir John Gurdon i en intervju med Marie Kennedy i gårdagens Göteborgs-Posten.
Det fina omdömet gäller chalmeristen Stina Simonsson (K92), som var Gurdons värd under hans göteborgsbesök i helgen. Hon var också en av medicinpristagarens närmaste medarbetare under fyra års tid på plats i Cambridge.
I lördags föreläste John Gurdon på ett fullsatt Konferenscentrum Wallenberg. En annan viktig anledning att besöka staden var återföreningen med hans tidigare medarbetare, Stina Simonsson.
Så här skriver Marie Kennedy i GP:
”Men resan till Göteborg handlade inte bara om föreläsningen, utan också ett kärt möte med en tidigare arbetskamrat, Stina Simonsson, som är cellforskare på Sahlgrenska – som var hans värd och ciceron under dagen.”
Sir John Gurdon ansågs som ung student så hopplös och obildbar att han stängdes av från studierna i naturvetenskap. Nu svarar han på Marie Kennedys fråga:
??Hur lyckades du upprätthålla självförtroendet och fortsätta?
– Vet inte om jag hade så bra självförtroende. Jag fick ta mig tillbaka in på det vetenskapliga fältet igen. Det var bekymmersamt. Men jag hade tur, för mina föräldrar var snälla och betalade för extrastudier efter skolan så jag kunde komma tillbaka. Det skulle aldrig tillåtas i dag, säger John Gurdon till GP.

Läs mer om Sir John Gurdons göteborgsbesök i GP >>>
www.gp.se/nyheter/1.1164752-nobelpristagare-drog-fulla-hus

Läs tidigare inlägg om Stina Simonsson >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/2012/12/11/hon-var-en-av-medicinpristagarens-narmaste-i-cambridge