Stipendiater och läxhjälpare bjöds på julfika



Flera av de senaste årens Sievert Larsson-stipendiater mötte engagerade studenter från Chalmers olika läxhjälpsprojekt i Chalmersska huset i fredags.
Med glögg, pepparkakor och kaffe tackades de för året som gått.
– Det är väldigt roligt att hålla på med. De som kommer till oss blir väldigt tacksamma när de får hjälp. Som läxhjälpare blir man rikligt belönad, säger Christoffer Olsson, som är en av projektets veteraner.

På Chalmers finns flera läxhjälpsprojekt som riktar sig till elever på grundskolan och gymnasiet. Det är både uppsökande verksamhet och verksamhet i Chalmers egna lokaler. Gymnasieelever hälsas välkomna till Chalmers bibliotek där de får hjälp att resonera sig fram till lösningar på svåra problem.
I fredags var det dags att tacka för det gångna året. Därför bjöd Anna Näsbom, tf kommunikationschef på Chalmers, in läxhjälparna till en avslappnad julfika i Chalmersska huset på Södra Hamngatan.
Biblioteket, som upplåter sina lokaler till läxhjälpen, representerades av avdelningschefen Annelie Janred.
julfika_grp_lxhjlp_800px
Utvecklande och roligt
Madeleine Appert (längst t v på bilden här ovanför) är projektledare för det uppsökande läxhjälpsprojektet tillsammans med arkitektstudenten Wenxuan Zhang. Själv är hon inne på andra året i sin utbildning till civilingenjör i informationsteknik.
Projektledare har hon varit sen i våras då hon blev tillfrågad om att ta över efter Tabassum Jahan.
– Det är väldigt utvecklande och roligt att få jobba med barn på det här sättet. Man får hela tiden möjlighet att dra igång nya samarbeten med olika skolor. Läxhjälpen är något som jag känner att det kommer väldigt mycket gott ur. Det är min belöning, säger Madeleine.
Arbetet sköter hon vid sidan av studierna, precis som alla andra studenter som engagerat sig som läxhjälpare.
– Man hinner. Allting handlar om planering, säger Madeleine, som tänker fortsätta sitt uppdrag åtminstone vårterminen ut.
Som projektledare vet hon hur viktigt det är att samarbetet mellan Chalmers och grundskolorna fungerar.
– Det är svårt att nå ut om inte skolorna är engagerade. Vi försöker vara med och informera på ett föräldramöte i början av terminerna, säger Madeleine.
julfika_presentation_800px
Brinner för att fler ska bli bättre på matte
David Hammarsten pluggar till arkitekt samtidigt som han hjälper grundskoleelever med läxorna. Hittills har han varit på Sandeklevsskolan och Internationella Engelska Skolan i Göteborg.
– Jag har alltid tyckt om att lära ut, så det var självklart för mig att söka mig till läxhjälpsprojektet när jag letade efter något att engagera mig i vid sidan av studierna, förklarar David.
Han betonar att det inte bara handlar om att vara ett levande facit för de som behöver hjälp med läxorna. Barnen ska också kunna förstå problemet och bära med sig den känslan därifrån.
– Om man tar det lugnt och skriver ner det man vet, kan man ofta lösa mycket svårare problem än man tror. Det handlar om självförtroende, säger David.
Den konkreta respons David får är att han ser hur många elever kommer tillbaka vecka efter vecka för att lära sig mer. Drivkraften är att fler ska bli bättre på matte:
– Jag brinner för att fler ska kunna lite mer matte. Jag tror verkligen att det går att förändra. Jag tycker om matte som ämne, det är viktigt, och jag ser hur jag använder det i min vardag.

En verklig veteran

Morgan Berglund och Christoffer Olsson hjälper gymnasieelever med matten varje vecka på Chalmers bibliotek. Båda pluggar på masterprogrammet Industrial Design. Morgan började engagera sig i läxhjälpen i höstas och tänker fortsätta även i vår:
– Det är roligt att få hjälpa folk, säger han.
Christoffer hör till de verkliga veteranerna i projektet och är inne på sitt tredje år:
– Minst, skrattar han, och fortsätter:
– Det är väldigt roligt och de som kommer dit blir väldigt tacksamma när de får hjälp. Som läxhjälpare blir man rikligt belönad, säger Christoffer.

Tre Sievert Larsson-stipendiater på plats
Med i Chalmersska huset fanns även tre talangfulla thailändska masterstudenter, som fått Sievert Larssons stipendium de senaste åren. Irin Manurasada (längst t h på bilden här ovanför) är den färskaste av dem. Hon belönades med stipendiet 2012 och påbörjade i höstas sina masterstudier på Software Engineering.
– Stipendiet betyder mycket för mig. Det ger mig en möjlighet att utveckla mitt kunnande inom it-området. Det är också en fördel för mig att få vara i ett sammanhang med starka kopplingar till näringslivet. Det är mycket intressant, säger Irin.
Hon kommer från Bangkok och trivs bra i Göteborg och Sverige:
– Vädret är inte riktigt så kallt som jag hade förväntat mig innan jag kom hit, avslöjar hon.

julfika_presentation_450pxKvar på Chalmers efter examen
Nutvadee Wongtosrad (tvåa fr v) var en av de första mottagarna av Sievert Larssons stipendium när det instiftades 2010. Hon har stannat kvar på Chalmers efter sin examen på masterprogrammet Engineering Mathematics and Computational Science. Under hösten har hon jobbat som gästforskare i systembiologigruppen under professor Jens Nielsen.
– Men jag slutar där till årsskiftet. Nu hoppas jag istället på att få jobb i Stockholm, berättar Nutvadee.
Hon är nöjd med studietiden:
– Det har varit väldigt trevligt. Trevligt men kallt!

Examensarbete på SIK
Tawan Thammasunthorn (längst t v på bilden här ovanför) fick stipendiet 2011 och tar sin examen till sommaren på masterprogrammet Biotechnology. Examensarbetet påbörjas i januari och ska genomföras på Institutet för livsmedel och bioteknik (SIK).
– Det tar sex månader. Sen får vi se vad som händer. Jag ska söka jobb, men vet inte om jag hamnar i Sverige eller utomlands, berättar Tawan.

Foto: Michael Nystås

Läs mer om läxhjälpen på Chalmers >>>
www.chalmers.se/sv/utbildning/skolsamverkan/laxhjalp/Sidor/default.aspx

Läs mer om Sievert Larssons stipendium >>>
www.chalmers.se/sv/om-chalmers/chalmers-vanner/sievert-larsson