Entreprenörstudenter till final i Europas största case-tävling


Times 690x330Varje år sedan 1994 arrangeras Tournament in Management and Engineering Skills (TIMES) – en europeisk tävling för studenter som går ut på att i lag lösa olika case. Laget från Chalmers entreprenörskola har under tävlingens gång tittat på hur en kinesisk Google-konkurrent ska hantera tillväxt och hur hotellbranschen fördelaktigt kan använda sociala medier. Så framgångsrikt att de nu har nått fram till finalen i München i slutet av april.

​Tournament in Management and Engineering Skills (TIMES) är en case-tävling för studenter som pluggar Industriell ekonomi. Den anordnas varje år av föreningen European Students of Industrial Engineering and Management (ESTIEM) och är den största europeiska tävlingen i sitt slag med cirka 250 deltagande lag. Tävlingen består av tre ronder där det först arrangeras lokala uttagningar i drygt 70 olika städer runt om i Europa. Dessa följs av sju semifinaler och vinnarna går vidare till finalen i april i München. Vinnande lag får, förutom fina priser av tävlingens sponsorer, även utmärkelsen ”IEM Students of the Year”.

Efter ett par dagars hårt arbete stod Chalmers lag som segrare i semifinalen i Kaiserslautern i Tyskland och blev därmed klara för final. Laget består av Alexander Leppänen, Nigel Wong, Oscar Petersson och Fredrik Jern som alla läser masterprogrammet Entrepreneurship and Business Design vid Chalmers entreprenörsskola.

Fokus på att förstå problemen
I den första ronden löste laget ett case. I semifinalen tog de sig igenom två case under två dagar och nu i finalen höjs ribban ytterligare då laget ska beta av hela tre olika case innan vinnarna utses.

– Man har mellan tre och fyra timmar på sig från man får materialet tills caset ska vara löst, därefter är det presentation inför en jury som får ställa frågor. Juryn består av representanter ifrån både företagsliv och akademi. När vi har presenterat har det suttit personer ifrån till exempel McKinsey, Accenture och Deutsche Bahn i juryn, berättar Alexander.

Casen skiljer sig mycket åt och en stor del av arbetsinsatsen under tävlingen har gått åt till att förstå själva problemet för att sedan kunna börja arbeta på lösningen. Enligt Alexander är det just det stora fokus på att identifiera vad som är kärnan i respektive case som har varit en av gruppens styrkor så här långt i tävlingen.TIMES_logo_rgb web

– Vårt första case handlade om en kinesisk konkurrent till Google som ville ha en strategi för sin tänkta tillväxt. De två casen vi löste under semifinalen rörde frågor kring lönsamhet och uppköp av konkurrerande företag för ett telekombolag, men också hur hotellbranschen kan använda sig av sociala medier som en ny marknadsföringskanal, förklarar Alexander.

Lagarbete grunden till framgång
Alla i gruppen känner varandra väl eftersom de går i samma klass. Utbildningens uppbyggnad påminner om case-tävlingens upplägg och handlar ofta om att få fram resultat under väldigt korta deadlines och slutprodukten är vanligtvis en presentation. Det i kombination med att gruppen har sysslat en hel del med problemlösning under sin tid på Chalmers gjorde att det föll sig ganska naturligt att anmäla sig till TIMES.

– Vår framgång hittills i TIMES beror som sagt till stor del på vår problemlösningsförmåga och starka presentationsteknik, men framförallt; vårt gedigna lagarbete! Allt detta har vi utvecklat under vår tid vid Chalmers entreprenörskola, säger Nigel.

Nu väntar en spännande final i München och laget har förberett sig noga genom utvärdering av tidigare case-arbete och genomgång av vem som ska göra vad och i vilken ordning.

– Efter att vi har löst ett case brukar vi hålla en intern utvärdering av arbetet där vi pratar om vad vi gjorde bra och vad vi ska tänka på till nästa gång. Sedan diskuterar vi igenom det igen precis innan vi ska ta tag i nästa frågeställning. Detta har visat sig vara den kanske mest effektiva och givande förberedelsen för oss. Vi har också blivit coachade av McKinsey, som är en av världens största managementkonsultfirmor inom strategifrågor, och fått med oss en hel del användbara tips, berättar Alexander.

Fakta:
European Students of Industrial Engineering and Management (ESTIEM) är organisationen för europeiska studenter inom industriell teknik och management, ämnen som kombinerar teknisk förståelse med ledarkompetens. Målet med ESTIEM är att etablera och främja relationer mellan studenter i hela Europa och stödja dem i deras personliga och professionella utveckling. Nätverket består av 68 lokala grupper i 26 länder och når ut till 50 000 elever.Chalmers entreprenörskola bedriver internationellt uppmärksammad utbildning och forskning inom innovation och entreprenörskap. I år fyller Chalmers entreprenörskola 15 år och har vuxit till ett etablerat masterprogram som varje år tar in 50 nya studenter. I dagsläget erbjuds tre olika spår och man har tillsammans med Chalmers Invest etablerat en ledande inkubator, Encubator AB, som stöttar studenterna i affärsutveckling.

ESTIEM
TIMES
Chalmers entreprenörskola
Masterprogrammet Entrepreneurship and Business Design

Bild:Privat samt TIMES