Malin Dahlström summerar inomhus-EM – och siktar mot OS



Medeldistanslöparen Johan Rogestedt var inte den ende chalmeristen som deltog i den svenska truppen i inomhus-EM i friidrott nyligen.
På plats fanns även stavhopparen Malin Dahlström, som pluggar till byggingenjör på halvfart på Chalmers.
Och nu ställer hon in siktet mot OS 2016 och 2020.
Chalmeristbloggen passade på att ställa några frågor nu när dammet från mästerskapen hunnit lägga sig en aning:

Hur stort var det för dig att vara med på EM?
– Det var häftigt att få uppleva ett EM på hemmaplan vilket få friidrottare får göra under sin karriär. Det var riktigt härlig stämning inne i Scandinavium, speciellt under finalpassen, berättar Malin.

Och hur gick det för dig?
– Personligen gick tyvärr inte EM så bra som jag hade hoppats på. Eftersom det bara är åtta  som går vidare från kvalet vid inomhustävlingar visste jag att det skulle bli tufft och därför behövde jag chansa med att hoppa med lite hårdare stavar än vanligt. Tyvärr gick det inte hem denna gången, men tävlingen blev väldigt lärorik för min del.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Framtidsplanerna ligger mot OS 2016 och även 2020, så det är mycket hård och målmedveten träning som väntar. Eftersom jag trivs väldigt bra med kombinationen träning och studier så ser jag definitivt att jag kommer vara kvar på Chalmers ett par år till. Efter att jag tagit min högskoleingenjörsexamen blir det troligtvis att jag läser på med master också, säger Malin Dahlström.

Malin Dahlström är en meriterad stavhoppare. 2011 deltog hon i VM i Sydkorea, och samma år vann hon SM-guld på höjden 4.40. Hennes personliga rekord är 4.50, och det satte hon i tyska Potsdam den 18 februari 2011.

Personliga rekord:
4.40 Karlskrona, Sverige 4 aug 2012
4.50 Potsdam, Tyskland 18 feb 2011
Mästerskapsmeriter:
VM: 2011-kval
EM: 2012-kval
Inomhus-EM: 2011-kval
SM: 2011-1

Foto: www.goteborg2013.com