Chalmersstudenter vinner casetävling i USA


Sam Walton casetävling

Med sin miljövänliga och lönsamma lösning för hur detaljhandelskedjan Walmart kan hantera leveranser av vatten på flaska kammade chalmersstudenterna hem förstapris i en internationell casetävling inom logistik och Supply Chain Management. Förutom prestige och ett utökat nätverk med proffs inom branschen får studenterna dela på 3000 dollar i prispengar.

​Det var Sam M. Walton College of Business som tillsammans med detaljhandelskedjan Walmart arrangerade tävlingen med flera lag från USA, Sverige och Tyskland. I tre dagar brottades studenterna med uppgiften att råda Walmart hur de ska hantera leveranser av vatten på flaska, en produkt som säljs i väldigt stora volymer och som samtidigt lämnar stora negativa avtryck på miljön. För att får en bättre förståelse och bilda sig en uppfattning om hur leveranskedjan kan utvecklas fick lagen ställa frågor till vattenleverantören Nestle, ett distributionscenter och en Walmart-butik där vattnet slutligen säljs. När det skarpa caset sedan delades ut hade studenterna 24 timmar på sig innan det var dags för presentation inför en jury.

Hållbar lösning föll juryn i smaken
Det svenska laget bestående av Vlad Månsson, Sixten Sidfeldt, Emma Grönlund, Hanna Ålgårdh, Saamet Ekici och Carolina Ståhlberg satsade fullt ut på en miljövänlig lösning som samtidigt bidrar till ökad lönsamhet för Walmart. Lösningen baserades på att förbättra företagets prognos-arbete, ändra distributionsstrukturen och skapa ett returflöde för återvinning av använda flaskor. I varje Walmart ska det finnas en återvinningsstation och pengarna som kommer in där ska doneras till välgörenhet, en idé som föll juryn helt i smaken.

– Det har nu gått några dagar sedan vi fick höra ”and the winner is Chalmers University of Technology” och vi har ännu inte riktigt förstått att vi vann. Vi är alla givetvis väldigt glada, stolta och nöjda med att allt vårt hårda arbete har lönat sig, berättar studenterna.

Inför juryn visade studenterna upp ett tydligt finansiellt resultat av lösningen och de tror att det i kombination med att lösningen var kreativ och nytänkande samt att själva presentationen var tydlig och genomarbetad blev avgörande för att de tog hem vinsten. De pekar också ut det goda samarbetet i gruppen som en viktig framgångsfaktor.

Utbildning från Chalmers står sig bra internationellt
Studenterna läser alla den sista terminen vid masterprogrammet Supply Chain Management och menar att utbildningen har kommit till stor nytta i tävlingen och varit användbar ur flera perspektiv.

– Det känns bra att ha detta med sig i bagaget nu när vi snart tar examen från Chalmers. Att vi vann visar även på att vår utbildning från Chalmers står sig väldigt bra i den internationella konkurrensen inom Supply Chain Management, något som givetvis känns väldigt kul, säger studenterna.

Nätverkade med proffs inom branschen
Förutom prestige och en prispott på 3000 amerikanska dollar innebar tävlingen också ett gyllene tillfälle att nätverka med proffs inom branschen.

– Med Walmart som ansvarig för caset och sponsorer som Procter & Gamble, Unilever, Nestle och Fedex fanns det gott om möjligheter att göra ett bra intryck, vilket inte är helt fel nu när vi snart ska ge oss ut i arbetslivet. Dessutom fick vi möjlighet att nätverka med studenter från både amerikanska och tyska universitet, vilket givetvis alltid är bra för den kommande karriären, menar studenterna.

Vad gäller prispengarna var studenterna rörande överens redan innan tävlingen – om de vann skulle pengarna räcka ganska exakt till att köpa varsin iPad.

– Morgonen efter tävlingen gav vi oss därför tidigt av till Walmart, men endast två av lagets medlemmar höll sina ord och införskaffade varsin iPad. Resterande lagmedlemmar satsade faktiskt på att jämna ut reskassan istället, eftersom att vi hade lyckats hinna med fyra dagars shopping i New York innan tävlingen i Arkansas, ler studenterna.

Tidigare artikel om vägen till vinsten i USA
Masterprogrammet Supply Chain Management (text på engelska)

Bild: Tom Ewart NWA Photo/ Sam M. Walton College of Business