Innovationsdebatt med kända samhällsprofiler


Svenskt innovationsklimat och innovationsförmågan i svenska företag debatterades av samhällsprofilerna Kristina Axén Olin, Leo Razzak och Maria Wetterstrand när förra avsnittet av webbtv-programmet Samhällsutvecklarna sändes. Gäst var professor Sofia Börjesson från Chalmers som bland annat gav sin syn på vad som påverkar företags innovationsförmåga. När det gäller storföretag berättade hon att möjligheten till påverkan från politiken är relativt liten, däremot har företagsledningen ett stort ansvar att se till att innovationer verkligen blir av.

Samhällsutvecklarna är ett webbaserat tv-program som drivs av revisions- och rådgivningsjätten PwC. Programmet, som sänds en gång i månaden, har ett fokus på samhällsfrågor och framtida utmaningar. I varje program får en gäst debattera med en panel och i det senaste var det alltså Sofia Börjessons tur att prata innovation. Sofia är verksam vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers där hon är föreståndare för forskningscentrumet Center for Business Innovation (CBI).

Sofia Börjesson 300x400Hej Sofia, varför blev just du inbjuden att delta i programmet?
Ja, det är inte helt uppenbart faktiskt. Egentligen är programmet en diskussion på samhällsnivå och jag är ju företagsforskare med fokus på storföretag. Men det var kanske just därför, för att diskutera att politiken inte har särskilt stora möjligheter att påverka stora företags innovationsförutsättningar och att diskutera från ett företagsperspektiv. Eftersom programmet spelas in och sänds från Stockholm känns det förstås också extra kul att de bjöd in mig som är forskare vid Chalmers i Göteborg.

Hur är det då, har politik någon möjlighet alls att påverka innovationsförmågan i stora företag?
Möjligheten är relativt liten, till skillnad från små företag där utrymmet är större. Förvisso kan politiken påverka genom långsiktiga satsningar som utbildning, skattelättnader för att rekrytera internationell kompetens samt genom innovationsupphandlingar, men på det stora hela är det begränsade insatser. Här handlar det mycket mer om interna faktorer som ledningens inställning till innovation, alltså inte teknikutveckling eller produktutveckling utan viljan att faktiskt systematiskt och långsiktigt arbeta med innovation och organisera innovationsarbetet och se till att det faktiskt händer något. Där har företagsledningen ett stort ansvar.

Se avsnittet av Samhällsutvecklarna

Läs hela artikeln på Teknikens ekonomi och organisations sajt