Studenternas sajt hittar rätt mobilreparatör


Vad har du för problem med din mobiltelefon? Vilken modell har du? Var bor du? Kan du besvara de frågorna hittar CompareRepair.se en passande reparatör när mobilen strular. Det har chalmersstudenterna Michel Wester, Alexander Mafi och Erik Thorsen sett till sedan i höstas då de drog igång sajten som nu besöks 200-300 gånger om dagen.

CompareRepair 690x330

Förra våren när Michel fick problem med sin mobiltelefon började han leta reparatörer på nätet och skrev ner alla han hittade på en lista. När en av hans kompisar sedan fick problem med sin mobiltelefon skickade Michel över listan så att kompisen skulle slippa göra samma jobb. Då insåg Michel att eftersom att informationen inte fanns samlad någonstans på nätet så kunde kanske många fler ha behov av den där listan.

– Där föddes idén till CompareRepair.se, en sajt som jämför reperationer av mobiltelefoner. Jag berättade om idén för Alexander Mafi som går i min klass och han var genast med på att testa konceptet. När vi hade ägnat några veckor åt att skissa på affärsplanen insåg vi att det nog var en ganska bra idé och bestämde oss därmed för att viga hela sommaren åt projektet. Alexander byggde hemsidan och jag samlade information. Efterhand fick vi med Erik Thorsen på tåget och hans IT-kunskaper bidrog till att vi lyckades lansera sajten i början av hösten, berättar Michel.

Artikel i Aftonbladet gav stor trafik

Mobiltelefon 250x280Sedan CompareRepair.se lanserades har det varit fullt ös. Tjänsten riktar sig till en bred målgrupp och studenterna har arbetat mycket för att den ska vara användarvänlig för personer i alla åldrar. Med tanke på att det är en jämförelsesajt riktar den sig naturligt till den prismedvetna användaren.

– Vi tror också att tjänsten hjälper den som inte orkar samla in all information själv utan bara vill att ”det ska fungera”. Vår typiska användare bor i en storstad, har mycket för sig i vardagen och har inte tid att leta efter informationen själv, förklarar Michel.

CompareRepair.se har omskrivits i flera tidningar, däribland Aftonbladet. Den dagen steg trafiken till 15000 besökare på sajten och tre av reparatörernas hemsidor kraschade.

– De blev kanske inte helt nöjda. Men plötsligt hörde över 50 reparatörer som inte fanns med på listan av sig till oss och ville synas på CompareRepair.se, säger Michel.

Användarnas reaktioner på tjänsten har varit mycket positiva och de hör ofta av sig med kommentarer och tips.

– En del säger ”det var på tiden att någon gjorde detta” och ”varför kom inte jag på det här själv”. Sådant är roligt att höra och då känns det värt all tid vi lagt ner. Vi får även in förslag på nya idéer och saker vi kan göra bättre, vilket är uppskattat för det hjälper oss att utvecklas, menar Michel.

Alla tre studerar vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation där Michel och Alexander just nu skriver klart sina kandidatuppsatser medan Erik avrundar examensarbetet vid masterprogrammet Management and Economics of Innovation.

Läs hela artikeln på Teknikens ekonomi och organisations sajt

 

CompareRepair.se

Industriell ekonomi

Management and Economics of Innovation

 

Bild: Caroline Örmgård och Therese Rosenblad Eriksson