Digitala trender på Vetenskapsfestivalen


Gondol 690x330

Google Glass, 3D-printing, framtidens transporter och digitalisering inom logistik och transport. Alla är trender som bevakas av chalmersforskaren Per Olof Arnäs. Under Vetenskapsfestivalen syntes han lite varstans och nyfikna festivalbesökare fick ta del av hans trendspaning. Till nästa år hoppas han att Vetenskapsfestivalen tar ytterligare ett steg mot ökad tillgänglighet och livesänder alla seminarier.

Hej Per Olof, under Vetenskapsfestivalen stod du på scenen i Nordstan, vad pratade du om?
– Jag berättade om digitalisering ur ett transport- och logistikperspektiv och om hur det kommer att förändra våra liv. Jag lyfte fram tre trender som jag just nu bevakar och som jag tror kommer att spela stor roll i framtiden, oavsett vilken bransch man tillhör. Den första trenden handlar om att vi alla håller på att bli cyborgs.

Vänta lite nu, cyborgs, vad innebär det?
– En cyborg, cybernetisk organism, är en människa som har uppgraderats med hjälp av teknologi. En inopererad pacemaker är ett vanligt exempel på detta, och vi skulle kunna säga att våra smartphones är ett steg i denna riktning även om de ännu inte är inopererade i våra kroppar. Vi blir allt bättre på att interagera med digitaliseringen som sker runt omkring oss. Nu lanseras Google Glass och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer fenomenet ”augmented reality”, förstärkt verklighet, att vara allmänt tillgängligt. Om jag med ett par glasögon eller kanske till och med kontaktlinser har möjlighet att projicera digital information direkt i synfältet kommer mycket att påverkas. Tänk dig själv att du inte bara har en GPS i synfältet utan också information om var det finns gods att hämta och var du kan synka med andra logistikflöden.

Det låter helt klart spännande! Vilken är den andra trenden du bevakar?
– Den handlar om 3D-printing och att konsumenter nu börjar få makt att producera saker själva, saker som tidigare kanske tillverkades i en helt annan världsdel. Utvecklingen går med rasande fart och om den får stort genomslag kommer vi att se hur ytterligare produkter transformeras från analoga till digitala. Musik- och filmindustrin har redan gjort denna resa och med 3D-printing skulle fler fysiska produkter kunna ersättas med digitala ritningar och råmaterial.

Och den tredje trenden då?Vetenskapsfestivalen Nordstan
– Den handlar om digitalisering inom logistik och transport. En transport är i grund en fysisk och analog aktivitet. Genom att digitalisera gods, fordon, affärsprocesser och infrastruktur kan vi skapa ett styrsystem som kan betraktas som en digital kopia av den fysiska verkligheten. I mångt och mycket handlar det om att hantera digital information. Egentligen är det inte så stor skillnad mellan att skicka ett e-postmeddelande och att beställa hemleverans av en ny tvättmaskin. Det sistnämnda resulterar i en påtaglig förändring i den fysiska världen men transaktionen består i huvudsak av ren informationshantering.

Hur var det att stå och prata om de här sakerna mitt i ett myllrande köpcentrum?
– Det var väldigt trevligt. Jag undrade i förväg om det verkligen skulle komma någon och lyssna kl. 10 en fredagförmiddag, men det gjorde det. Jag uppskattar att det var runt 40-50 personer i olika åldrar på plats under mitt seminarium.

Senare samma dag deltog du i Vetenskapsrouletten för andra året i rad, ett arrangemang där de 42 gondolerna i Lisebergshjulet bemannas av varsin forskare som pratar om varsitt ämne. Hur var det att medverka i år?
– Vetenskapsrouletten är ett mycket trevligt event. Jag hade, precis som förra året, väldigt kul. Jag fick träffa tre olika grupper och spenderade ca 20 minuter med varje grupp i Lisebergshjulet där jag, med hjälp av min iPad och genom att visa på saker man kunde se från luften, pratade om samma trender som jag berättade om i Nordstan.

Inte nog med det, du pratade även om framtidens transporter på Pedagogen, berätta!
– Det stämmer. Jag var moderator vid ett seminarium där jag och tre andra chalmersforskare presenterade olika scenarier för framtidens transporter. Anders Grauers från Institutionen för signaler och system pratade om framtidens persontransporter i städer, Maria Lindholm från min egen institution, Teknikens ekonomi och organisation, pratade om framtidens citylogistik och Frances Sprei från Institutionen för energi och miljö pratade om framtidens bilar. Själv höll jag en kort inledning om globala trender.

Så, vad tycker du är allra bäst med Vetenskapsfestivalen?
– Det är en fantastisk mötesplats där vi forskare får chans att träffa engagerade människor som vi aldrig skulle fått träffa annars. De lägger tid på att komma och lyssna på vad vi har att säga. Jag vill gärna tro att det vi åstadkommer under evenemang som detta kommer att synas i framtida ansökningar till våra utbildningar på Chalmers. Vetenskap angår mänskligheten och det är otroligt viktigt att både vi som forskare och de som finns utanför universiteten är medvetna om detta. Det jag kan sakna från festivalen generellt är livesändningar av seminarierna och det är något jag hoppas på till nästa år. Vem som helst som har en smartphone kan ju idag starta en livesändning via till exempel bambuser.com. Tänk om vi hade kunnat se, söka och i efterhand titta på alla de seminarier som hållits under festivaldagarna!

Per Olof Arnäs
Teknikens ekonomi och organisation
Vetenskapsfestivalen

Bild: privat