Han tar oss på en resa från Jakarta till Göteborg


Ibrahim Kholilul Rohman vid Teknikens ekonomi och organisation är en av talarna vid årets doktorspromovering. Att han ens fick frågan gjorde honom både överraskad och hedrad. Ibrahim kommer från Jakarta i Indonesien och i sitt tal kommer han berätta om intrycken som indonesisk student i Sverige, men också om vad utvecklingsländer kan lära av Sverige när det gäller innovation.

ibrahim-kholilul-romanHej Ibrahim, du är en av talarna vid doktorspromoveringen. Grattis, vilken ära!
– Tack så mycket! Det är verkligen hedrande för mig och det ger mig en fin chans att dela med mig av mina erfarenheter från de senaste fem åren vid Chalmers. Jag är verkligen tacksam för denna fantastiska möjlighet.

Hur kommer det sig att just du blev tillfrågad som talare?
– För två veckor sedan blev jag uppringd av Chalmers eventkontor som berättade att jag hade blivit utvald och det kom verkligen som en överraskning. De gav mig ett par dagar att bestämma mig men jag tackade förstås ja direkt. Jag har hört att eventkontoret varit i kontakt med Chalmers doktorandråd under urvalsprocessen för att bestämma vem som ska tala vid ceremonin, och jag fanns med på deras lista. Jag tror och hoppas att det var positiva rekommendationer som gjorde att jag utsågs!

Vad kommer din presentation att handla om?
– Först och främst kommer jag att berätta om mina intryck av Sverige, utifrån min bakgrund som indonesisk student från ett utvecklingsland. Jag ska också försöka utveckla på vilka vis utvecklingsländer kan lära av Sverige när det gäller innovation, entreprenörskap och kopplingen universitet, stat och näringsliv. Eftersom jag har min familj med mina två döttrar på plats här i Göteborg kommer jag också att dela med mig av upplevelser från vardagen här i Sverige.

Du är inte bara en av talarna, du ska även själv ta emot ditt doktorsdiplom. Hur känns det?
– Det känns underbart, en mening räcker absolut inte för att beskriva det. Självklart har mina doktorandstudier vid Chalmers hjälpt mig med många möjligheter och vidareutvecklat min expertis och mig som forskare och person. MinDoktorshatt tillsammans med ett diplom forskning handlar om IKT-utveckling som är starkt kopplat till ett av Chalmers styrkeområden. Något jag speciellt uppskattar att jag under mitt forskningsarbete har haft många tillfällen att få mer praktisk erfarenhet i form av internship och deltagande vid konferenser och workshops, det är inte bara teoretisk fördjupning från böcker och journaler. År 2011 fick jag utmärkelsen Chalmers Young Researcher Scholarship vilket gjorde att jag kunde åka till Sydafrika och utbyta erfarenheter med forskare där.

Om Ibrahim Kholilul Rohman

 
Fakta: Ibrahim Kholilul Rohman forskar och undervisar vid Avdelningen för teknik och samhälle på institutionen Teknikens ekonomi och organisation.

Bild: Privat, J-O Yxell