Andreas Svenungsson och CBI i nytt innovationsprojekt


Nu drar forskningscentrumet Center for Business Innovation (CBI) igång ett projekt för att studera innovationsförmåga och värdeskapande i företag med digitala affärsmodeller, det vill säga företag som använder internet som grund för att tjäna pengar. Samtidigt får de förstärkning av Andreas Svenungsson, som tidigare har arbetat som nordisk kommunikationschef på Google. I projektet, som är en pilotstudie, kommer man bland annat att studera just Google.

Andreas S 690x330

Hej Andreas, vad kommer du att arbeta med på Chalmers?
– Jag ska arbeta vid CBI där jag, tillsammans med Sofia Börjesson och Joakim Björkdahl, påbörjar ett projekt för att studera framgångsrika företag som har digitala affärsmodeller. Vi vill ta reda på hur de skapar en stark innovationsförmåga och tillväxt. Vi kommer inledningsvis att studera Google men det kan tillkomma fler företag. Studien ska genomföras på deltid under ett antal månader och förhoppningsvis kommer jag att fortsätta med forskning även efter det.

Vad ser du mest fram emot med att börja arbeta här?
– Jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med personer från Chalmers i olika projekt och styrelser genom åren och har fått en positiv bild av Chalmers från dem men också från vänner och kollegor som har studerat och forskat vid Chalmers. Sedan är ju Chalmers oerhört viktig för Göteborgs och Sveriges konkurrenskraft och har ett väldigt gott rykte internationellt. Att få vara med och bidra till att ny kunskap tas fram är något som jag tycker är oerhört spännande.

Varför blev det just CBI då?
– CBI bedriver intressant och relevant forskning och har ett gott rykte inom akademin, näringslivet och bland innovationsmyndigheter. Fram till nu har det inte funnits tillfälle för mig att fördjupa mig ordentligt, så jag ser fram emot att gå på djupet med hur och varför innovation uppstår i olika företag. Jag gillar också det nära samarbete som CBI har med näringslivet.

Vad har du gjort tidigare?
– Jag har arbetat med innovationsfrågor, marknadsföring och kommunikation i olika företag de senaste 10-15 åren, bland annat på Google och Volvo. Nu driver jag egen rådgivningsverksamhet inom innovation, management, marknadsföring och kommunikation, samt investerar och styrelsearbetar i mindre bolag.

Lite kort om dig själv – vem är Andreas Svenungsson?
– Jag är 38 år och kommer ursprungligen från Borås. Jag bor numera i Linnéstaden tillsammans med min fru Linda och två barn, Victor 3,5 år och Selma 8 månader. Utöver att umgås med familj och vänner gillar jag idrott och musik. Jag har spelat fotboll i Elfsborg en gång i tiden och håller nu igång med löpning, crossfit, golf och squash. Vi spenderar också en hel del tid på sommarstället i Mollösund.

Foto: Privat