Högtidlig utdelning av Rune Anderssons stipendium



Chalmeristerna Tomasz Matuszczyk (IT08), Lillian Ong (MSc00) och Patricia Conceicao De Morais (MSc06) belönas med det prestigefyllda Rune Anderssons stipendium på vardera 500 000 kronor.
De stolta stipendiaterna tog emot sina utmärkelser vid en högtidlig ceremoni i Chalmersska huset den 5 juni.
– Stipendiet ger mig chansen att förverkliga en livslång dröm, säger Tomasz Matuszczyk.

Ceremonin inleddes med en kort välkomsthälsning av Marianne Gyllensten, fundraiser på Chalmers, och fortsatte med tal av Chalmers rektor och vd, Karin Markides, och donatorn Rune Andersson (V68).
Rune Andersson berättade underhållande om sin långa erfarenhet som företagsledare och entreprenör och förklarade att det behövs fler personer som vill bredda sin ingenjörskompetens med studier i ekonomi och ledarskap.
– Det behövs fler med den analytiska bakgrund ni har i ekonomivärlden. Och inom ekonomin behövs en grundläggande förståelse för ingenjörsvetenskap. Med det här stipendiet har jag velat stödja människor som vill ta ett steg framåt och bygga broar mellan industri och ekonomi. Det är viktigt att inte enbart gå på djupet, utan även sträva horisontellt, sa Rune Andersson.

Han rekommenderade också de nyblivna stipendiaterna att söka sig till Asien:
– Det är viktigt att fler av oss studerar i Asien. De asiatiska länderna är mycket viktigare att lära känna för dagens unga generation. Men jag hoppas att ni hittar en utbildning ni trivs med. Jag är övertygad om att ni är en god investering – för både mig och Chalmers, sa den erfarne entreprenören och finansmannen.

Chalmers rektor och vd, Karin Markides, betonade stipendiets betydelse och tackade stipendiaterna för att de haft modet att söka det:
– Stipendiet är inte bara en extra möjlighet i er egen karriär, utan kan också tjäna som inspiration för de studenter som kommer efter er. De inslag som ni nu bygger på er kompetens med är något som gör er till framtidens ledare. Rune Andersson har verkligen förstått det, sa Karin Markides bland annat.
Hon passade också på att framföra en personlig hälsning från Xinhao Xu, mottagare av Rune Anderssons stipendium 2009, som hon träffat nyligen i Washington.

Därefter var det dags för årets huvudpersoner att stiga fram och ta emot diplom och blommor, och hålla varsitt kort tacktal.
Lillian Ong har en masterexamen i Industrial Engineering från Chalmers. Hon har genom åren behållit kontakten med högskolan och siktar nu på en MBA.
– Jag känner en oerhört stor tacksamhet och ödmjukhet över att ha fått stipendiet. Det är väldigt roligt att vara tillbaka i Göteborg och på Chalmers efter 13 år, säger Lillian Ong.
I sitt tacktal talade hon bland annat om vikten av kvinnliga förebilder i näringslivet:
– Jag hoppas kunna bidra till det och vara en inspirerande förebild för andra kvinnor, sa hon.

Patricia Conceicao De Morais lämnade Chalmers med en masterexamen 2006 och planerar nu att genomföra en MBA-utbildning i London. I sitt tacktal berättade hon avslappnat om varför hon valde att bli civilingenjör:
– Jag ville inte bli astronaut, jag ville bygga rymdskepp! Så här i efterhand har jag inte skickat ut några människor i rymden, men jag har bidragit till att öka antalet mobiltelefoner i världen, sa hon med anspelning på sin långa erfarenhet på telekomjätten Ericsson.
Nu vill hon bredda sig bortom telekommunikationsområdet, och drömmer även om att starta och driva företag i framtiden:
– Jag är glad och stolt över att Chalmers vill hjälpa mig på vägen, säger Patricia Conceicao De Morais.

Tomasz Matuszczyk var en erfaren entreprenör redan när han lämnade Chalmers 2008 som nybakad civilingenjör i informationsteknik. Han är mannen bakom onlinebokningstjänsten Tablefinder som blev mycket uppmärksammad. De senaste åren har han varit med om att utveckla Spaniens svar på Facebook, Tuenti, till en av landets största sociala mötesplatser.
– Jag valde mellan Chalmers och Handels när jag var 18, och bestämde mig för att följa min passion för att bygga saker. Kunskaperna från Chalmers gjorde att jag kunde starta mina första egna företag, berättade Tomasz i sitt tacktal.
Nästa steg för honom är en MBA i USA.
– Stipendiet ger mig chansen att förverkliga en livslång dröm. Jag tror att tekniken kommer att förändra världen, och jag tror att den kommer att utrota fattigdomen till sist, sa Tomasz Matuszczyk.

Rune Anderssons stipendium delas i år ut för sjunde gången. Totalt har Andersson hittills donerat tolv miljoner kronor till ett stipendium i sitt namn på Chalmers. Stipendiet kan sökas för fortbildande studier i ekonomi eller juridik av den som har en chalmersexamen och några års arbetslivserfarenhet.
De flesta av dem som fått stipendiet – en exklusiv skara på 22 personer – har valt att vässa sin chalmersutbildning med en MBA utomlands.
Varje stipendium är på 500 000 kronor.

Text: Michael Nystås
Foto: Jan-Olof Yxell

Se och ladda ner bilder på FlickR >>>
www.flickr.com/photos/chalmersuniversityoftechnology/sets/72157634081645173

Så här gör du för att ladda ner en bild från FlickR:
1. Klicka på länken här ovan för att öppna bildgalleriet
2. Klicka på bilden du är intresserad av
3. Klicka på ikonen med de tre punkterna i nedre högra hörnet
4. Välj View all sizes i dropdownmenyn som öppnar sig
5. Välj storlek och ladda ner
6. Spara filen på din egen hårddisk
7. Klart!