Prisas av DB Schenker för outstanding logistikforskning


Sönke Behrends forskning är helt outstanding. Det menar logistikjätten DB Schenker som nyligen belönade honom med DB Schenker Award, ett internationellt pris på 10000 euro som årligen tilldelas den forskare som genom en avhandling har utmärkt sig mest inom branschen.

DB Schenker Award 2012 geht an Dr. Sönke Behrends

Sönke Behrends avhandling “Urban freight transport sustainability – the interaction of urban freight and intermodal transport” föll juryn helt i smaken när det internationella priset DB Schenker Award nyligen delades ut. I avhandlingen, som presenterades för drygt ett år sedan, kom Sönke fram till att för att uppnå ett hållbart transportsystem där det mesta godset fraktas med tåg istället för med lastbil, måste järnvägstransporter och stadsplanering samverka och ses som en helhet snarare än som separata intressen. En av hans konkreta idéer är att tågterminaler måste flyttas till städernas utkanter.

Grattis Sönke, du har vunnit DB Schenker Award för din forskning. Hur känns det?
– Tack, det känns jättebra! Jag är väldigt glad och det är en stor ära att juryn, bestående av tre professorer från olika universitet och en medlem av DB Schenkers styrelse, har valt att belöna just min avhandling. Det visar att min forskning är praktiskt relevant för logistikföretag samtidigt som den håller hög vetenskaplig kvalitet. Det är precis det man vill åstadkomma med sin avhandling!

DB Schenker Award är ett internationellt pris och alla i världen som skrivit en avhandling inom logistik och transport kan tävla om det. Varför vann just du?
– Enligt juryn är min avhandling ett stort praktiskt bidrag till logistikföretag och myndigheter och samtidigt till stor nytta för miljön och samhället. Dessutom anser juryn att avhandlingen kännetecknas av formell klarhet och god läsbarhet.

Vad innebär priset?
– Det sägs att priset är en av de viktigaste internationella utmärkelserna som finns inom logistikbranschen. Detta kommer att pryda mitt CV och kan bli oerhört värdefullt på lång sikt. Dessutom innebär priset en summa på 10000 euro.

Det är nu drygt ett år sedan du lade fram idén om att tågterminaler måste flyttas till städernas utkanter om vi ska uppnå ett hållbart transportsystem – kan du se några effekter av att beslutsfattare har lyssnat på ditt råd?
– Jag vet i alla fall att min avhandling har påverkat perspektivet på järnvägstransporter för en av våra politiker. Han berättade att hans parti aldrig har tänkt på de negativa effekterna som en ökad järnvägstrafik innebär för städerna, men att de nu kommer att ta hänsyn till det i framtiden. Vad jag också kan nämna är att avhandlingen har fått stor uppmärksamhet i media, framförallt i Sverige och Tyskland men också i andra europeiska länder.

 

Foto: Deutsche Bahn AG/Max Lautschläger