Hon är nordens bästa unga forskare inom samhällsbyggnad


Best Young Researcher. Så kan Therese Eriksson titulera sig efter att ha fått utmärkelsen vid konferensen Nordic Conference on Construction Economics and Organization som arrangerades i Norge i början av juni. Det var det norska företaget Statsbygg som sponsrade utmärkelsen och utsåg vinnaren. Utnämningen kom som en total överraskning för Therese. Förutom äran fick hon en prischeck på 10 000 norska kronor som bland annat ska användas till en ny macbook.

Therese Eriksson vid Avdelningen för Service Management kom nyligen hem från den årliga konferensen Nordic Conference on Construction Economics and Organization som i år hölls i Trondheim, Norge. Konferensen, som var den sjunde i ordningen, vänder sig till forskare, doktorander och andra verksamma inom området samhällsbyggnad. De drygt etthundra deltagarna kom främst från Norden, men Tyskland och Storbritannien hade också flera representanter på plats. I tuff konkurrens kammade Therese hem utmärkelsen ”Best Young Researcher” för sitt paper om hur kunskapsutbyte fungerar inom stora infrastrukturprojekt.

Grattis Therese! Du har precis blivit utsedd till Best Young Researcher. Hur känns det?
– Tack, jag blev väldigt förvånad för jag var helt oförberedd på det. Det är en mycket fin utmärkelse och jag är verkligen glad och stolt!

Varför tror du att just du blev utsedd?Therese Eriksson webb
– Jag hade skickat in min artikel till konferensen och tror att det var den som gjorde att konferensarrangörerna fick upp ögonen för mig. Det fanns fem olika kriterier, bland annat forskningsmetod och empiriskt underlag, som arrangörerna presenterade innan de räknade upp vilka som var nominerade. Norska företaget Statsbygg valde slutligen ut vinnaren. Det känns extra kul att arrangörerna först hade gjort ett urval av kandidater och att sedan Statsbygg som representanter för byggindustrin tyckte att mitt bidrag var tillräckligt bra för att få utmärkelsen Best Young Researcher.

Vad handlade ditt paper om?
– Det handlade om kunskapsutbyten inom stora infrastrukturprojekt och baseras på en omfattande fallstudie. Jag har observerat hur, när och i vilka format man tagit till sig information från andra projekt. Jag har också tittat på om något görs annorlunda beroende på vilken typ av kunskap det handlar om, om det är teknisk eller organisatorisk kunskap.

Vad innebär priset?
– Utnämningen till Best Young Researcher gjorde mig till lite av en konferensenskändis och det kändes som att jag efter prisutdelningen fick hälsa på varenda deltagare som var på plats. Förutom nyvunnen stjärnstatus fick jag också ett diplom att pryda kontoret med. Statsbygg hade sponsrat utmärkelserna och bidrog med en prischeck på 10 000 norska kronor så nu är planen att köpa en ny macbook.

Fakta: Therese Eriksson bedriver sin forskning vid institutionen Teknikens ekonomi och organisation.

Om Therese Eriksson

Paper – “Learning in the early design phase of an infrastructure development project”

Bild: Alexandra Ericsson