Chalmers fyra i tyska Formula Student



Från total triumf i England 2012 till en snopen sjuttondeplats 2013.
Sommarens Formula Student-tävlingar hade kunnat få en mer positiv start.
Men i helgens tyska tävlingar gick det bättre för chalmerslaget, som blev fyra totalt på Hochenheimring.
Som bonus rankades chalmeristernas affärspresentation som trea i det viktiga delmomentet. I designmomentet blev det en fin femteplats.
– Vi åkte till Tyskland med en bra känsla. Det var helt fantastiskt att se vilken skillnad laget lyckades åstadkomma på bara tre veckor, säger Marcus Lindner, projektledare för Chalmers Formula Student.
Och redan den 8-11 augusti väntar nya tävlingar, den här gången i Helsingfors.

I Formula Student utmanas studenter från hela världen att under ett år designa, tillverka och tävla med en formelbil. Bilen bedöms i manöverförmåga, acceleration och uthållighet, och representanter från industrin prövar varje teams spetskompetens inom ingenjörs- och affärskunskap samt presentationsteknik. Bilen ska dessutom designas för att kostnadseffektivt kunna tillverkas i 1 000 exemplar.

Tvingades bryta
Som överallt annars är det många gånger marginalerna som avgör. Efter förra årets triumfartade totalseger i denna världens största tekniktävling för ingenjörsstudenter, var det ett minst sagt taggat lag som kom till Silverstone för att försvara guldpokalen i början av juli.
Men det gick inte som man hade tänkt och hoppats. I det sista tekniska momentet tvingades chalmerslaget bryta och gick därmed miste om många viktiga poäng.
– Vi hade en mycket allvarlig situation efter Silverstone. Resultatet var inte vad vi hade räknat med och vi tvingades bryta i sista eventet på grund av tekniska fel. Det gjorde att vi förlorade flera hundra poäng vilket gör det omöjligt att nå en hög placering, säger Marcus Lindner.

Bästa svenska lag
Trots missödet slutade Chalmers på en sjuttonde plats och blev därmed det högst placerade svenska laget, före Karlstads universitet (19) och Linköpings universitet (63).
– Vi visste att vi  hade en mycket potent bil och att vi hade förberett oss väl, men bitarna föll helt enkelt inte på plats. Än värre var att stämningen i laget blev mycket dålig. Nu fick vi åka hem och se efter vad vi gjorde för fel både som ingenjörer och som kollegor.

Omstart gav utdelning
Chalmers Formula Student-lag kom stukat hem till Göteborg för att slicka såren, summera erfarenheterna och ladda om inför den tyska upplagan som avgjordes på anrika Hochenheimring i Tyskland den gångna helgen – en tävling där Chalmers blev trea förra året.
– Bilen reparerades och vi lyckades testa den ett antal hundra kilometer och förberedde oss än mer. Vi åkte till Tyskland med en bra känsla och lyckades hålla lagarbete och stämning på en absolut toppnivå, säger Marcus Lindner.
Och omstarten gav utdelning direkt. Chalmerslaget belönades med en fjärdeplats totalt i helgens tävlingar. I de statiska delmomenten Business Plan och Engineering Design kom Chalmers trea och femma. På bilden här nedan syns de glada tredjepristagarna Chad Thomas och Maria Ludvigsson.

– Det var helt fantastiskt att se vilken skillnad laget lyckades åstadkomma på bara tre veckor! Att det gick så bra i de statiska momenten är ett kvitto på att våra metoder, ingenjörskap och utbildning håller absolut världsklass! Och vår dynamiska prestanda, framför allt i sprinteventet, gör att vi hamnar i den absoluta toppen, vilket bevisar att Chalmers är ett toppuniversitet på internationell nivå, säger Marcus Lindner.
Hur nöjda är ni med resultaten?
– England var inte en bra tävling för oss, men vi visade trots allt att vi hade potentialen. Fel kan alltid inträffa, men det betyder inte att Formula Student har misslyckats som utbildningsprojekt, tvärtom! I Tyskland är tävlingen mycket, mycket hård och de tävlande lagen håller en väldigt hög nivå. Slutresultatet med en fjärdeplats där är mycket bra, även om vi vet att vi hade lite mer att ge.

Missade pallen med åtta poäng
Konkurrensen på Hochenheimring var knivskarp, marginalerna små. Chalmers missade en pallplacering med endast åtta poäng. Upp till andraplatsen var det bara 30 poäng.
– Det faktum att Chalmers inte har varit sämre än fjärde plats i de tävlingar vi gått i mål i sedan 2011 visar att vi har mycket duktiga ingenjörer och att våra metoder och utbildning håller hög klass.
Vilka lärdomar tar ni med er hem till Chalmers?
– Att vi har lyckats bra med vad vi ville uppnå och att våra metoder är bra. Vi satsade på lättvikt och effektivitet och det betalade sig bra i alla deltävlingar. Vårt ökade fokus på kompositkomponenter och limning gav oss stora fördelar viktmässigt och lär ingenjörerna framtidens material och produktionsmetoder.
– Vi vet också att det finns mycket potential för förbättring för att kunna erbjuda ett ännu bättre utbildningsprojekt så att vi kan fortsätta med vår vision, att leverera framtidens ingenjörer, summerar Marcus Lindner.
Vad händer nu? Blir det fler tävlingar för CFS13?
– 2013 års förbränningsbil som kört båda tävlingarna i Tyskland och England kommer inte att köra fler tävlingar i år som det ser ut nu. Dock kommer vår nyutveckling av CFS11, som konverterats till eldrift, att köra en tävling redan den 8-11 augusti. Även förra årets vinnarbil CFS12 kommer att köra i den tävlingen som äger rum i Helsingfors.
Kommer årets bil att visas upp igen för allmänheten?
– Ja, vi kommer att jobba för ett event där bilen och laget kommer att visas upp för allmänheten. Ingenjörernas slutpresentation kommer även att vara möjlig att besöka och kommer att ske under senare delen av september så håll ögonen öppna för det! Vi kommer också att delta i ett uppvisningsevent tillsammans med de andra svenska lagen den 20-21 september under STCC-tävlingen på Mantorp Park.

Formula Student ett hållbart projekt
På ytan kanske en tävlingsbil inte uppfattas som ett speciellt hållbart projekt, men Marcus Lindner hävdar att det i allra högsta grad är det:
– Bilen är bara en konsekvens av bra ingenjörskap och ingenjörskapet är det viktigaste vi kan leverera för att nå en hållbar framtid. De ingenjörer vi utbildar är högt eftertraktade på arbetsmarknaden, inom många olika områden, både i Sverige och utomlands, säger han.

Comeback för 2012 års vinnarbil
Tävlingarna i Helsingfors pågår den 8-11 augusti. Tioårsjubilerande Baltic Open är ett inofficiellt formula student-event, som arrangeras i olika europeiska städer varje år, senast i tyska Darmstadt. 2011 avgjordes tävlingen i Karlstad.
I år deltar 16 lag och sammanlagt 27 fordon. Chalmers tävlar för första gången med sin nyutvecklade eldrivna bil. 2012 års vinnarbil gör efterlängtad comeback i tävlingssammanhang.
De andra svenska lagen kommer från Karlstads universitet, Kungliga Tekniska högskolan och Linköpings universitet.

Text: Michael Nystås
Foto: Klaus Scheuplein, Richard Grams och Kimmo Hirvonen, Formula Student Germany (FSG)

Läs tidigare artiklar >>>

GP:s artikel ”Racing på skolschemat” >>>
www.gp.se/motor/1.1686327-racing-pa-skolschemat

De tog hem Formula Student på Silverstone >>>
www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Vann-Formula-student-pa-Silverstone.aspx

Chalmers på tredje plats i Formula Student Tyskland >>>
www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Chalmers-pa-tredje-plats-i-Formula-Student-Tyskland.aspx

Läs om Chalmers Formula Student i Chalmeristbloggen >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/?s=formula+student

Officiell hemsida för Chalmers Formula Student >>>
www.chalmersformulastudent.se

Läs mer om Formula Student i Tyskland >>>
www.formulastudent.de

Läs mer om Formula Student i England >>>
www.formulastudent.com

Läs mer om Baltic Open >>>
baltic-open.eu