2 700 nya chalmerister välkomnades


2 700 nya chalmerister hälsades välkomna under festliga former den 20 augusti.
Därmed gick också startsignalen för den årliga månadslånga mottagningen på Chalmers, som ska ge alla en så positiv start på studierna som möjligt.
Chalmers flyhänte videoreporter Torgil Störner och hovfotograf Jan-Olof Yxell gjorde några nedslag på Götaplatsen och på Campus Johanneberg för att fånga stämningen:
– Jag valde Chalmers framför allt för att Göteborg är en så pass komplex stad med både studentliv och den vanliga stan utan studentliv. Man kan byta läge när man känner för det, säger Johannes Pettersson i filmen.
Se den direkt här på webben.

Start för månadslång mottagning
Terminsstarten är startsignalen för den årliga månadslånga mottagningen på Chalmers. Den inleddes på Götaplatsen tidig morgon. Där köade nya chalmerister för att få sina mottagningspersedlar av äldre, erfarna medchalmerister. T-shirtar i olika färger – röda, gula, lila, blåa – delades ut och krängdes på tillsammans med allehanda attiraljer, som kepsar med Asterix-vingar, flugor av lila papper eller bruna slokande Snobben-öron.
Firandet fortsatte med efterföljande parad upp till Campus Johanneberg där rektor Karin Markides, kårordförande Johanna Svensson och mottagningskommitténs ordförande Lena Mårtensson talade från kårhusets glastunga.

Högt förtroende och goda samarbetsmöjligheter
I sitt tal nämnde Karin Markides bland annat förra årets fortroendemätning bland svenska folket som satte Chalmers i topp, och den internationella studentmätningen som också placerade Chalmers högt.
Hon nämnde också de goda möjligheter som finns för studenterna att samarbeta med andra studenter, forskare, näringsliv och samhälle. EU-flaggskeppet om grafen med den kommande centruminvigningen den 10 oktober är naturligtvis för bra för att förbigås i rektors välkomsthälsning, liksom sommarens framgångar i solenergihustävlingen Solar Decathlon i Kina, och Formula Student.
– Jag hoppas att du som student tar chansen och möjligheten att ta kontakt och lära känna lite av den forskning som finns här på Chalmers under din studietid, sa Karin Markides.

Minnen från egna studiestarten
Kårordförande Johanna Svensson återkallade minnen av sin egen studiestart i sitt personligt hållna tal:
– För fem år sen stod jag exakt där ni står nu – där borta vid trappan, faktiskt. Jag var förväntansfull men jag visste exakt vad jag hade gett mig in på: fem års hårda studier på Chalmers, sen skulle jag ta examen som civilingenjör och börja jobba. För mig var resultatet – examen – det viktigaste just då. Tänk så fel jag hade! sa Johanna Svensson.
Hon fortsatte:
– Några timmar senare förstod jag att jag inte alls kommer att sitta och plugga hela tiden. Chalmerstiden kommer också att vara fylld av många roliga och spännande ögonblick tillsammans med andra studenter. Det är under chalmerstiden som ni kommer att få uppleva det som gör att ni för resten av era liv kommer att kalla er chalmerister, sa Johanna Svensson.
Och hon uppmanade de nya studenterna att ta vara på studietiden.
– Det är mitt budskap till er: Det är vägen fram till examen som är viktigast och det är den vägen ni påbörjar nu. Jag är avundsjuk på er som har så många år kvar på Chalmers, sa kårordföranden och rev ner applåder.
Johanna Svensson delade också med sig av sina bästa tips:
– Stanna upp och tänk efter vad ni vill göra. Våga testa nya saker även om det kan verka skrämmande. Och våga säga nej.

Engagerat tal
Mottagningsgeneralen Lena Mårtensson höll ett engagerat tal som också inleddes med hennes minnen från den egna studiestarten:
– Jag var förvirrad, uppspelt och det fanns inte i min världsbild att jag en dag skulle stå här uppe och tala som mottagningskommitténs ordförande. Men han som stod här då sa att om jag ville kunde den här dagen bli den första på resten av mitt liv. Och visst blev det så, sa Lena Mårtensson.
Hon fortsatte:
– För på Chalmers får du vara precis som du är och du får möjlighet att bli den du alltid velat vara. Från och med i dag är du medlem av vår stora chalmersfamilj som leds av orden respekt och kärlek. Det spelar ingen roll om du inte uppfyller en enda av de vanliga normerna eller om du uppfyller precis alla. Oavsett tar vi hand om varandra, vi uppskattar varandra och vi har framför allt tokroligt ihop. Vi vill fira att just du har börjat här i dag, sa Lena Mårtensson.
Hon uppmanade alla att ta vara på den första tiden på Chalmers, men betonade att alla mottagningsaktiviteter är frivilliga:
– Låt dig inspireras av de här veckorna till att allt, och då menar jag verkligen allt, är möjligt här – under the sun where we belong, avslutade hon.

Mycket nöjda med första intrycken

Cecilia Ågren och Johan Östblom, som båda ska läsa automation och mekatronik, var mycket nöjda med sina första intryck som chalmerister:
– Jag drömmer om att få göra det jag brinner för, det som man egentligen inte vet när man börjar här utan hoppas kunna få fram, sa Cecilia Ågren.
Johan Östblom instämde:
– Jag vill utforska nya marker och se vad framtiden kan visa oss.
Värmlandstjejen Cecilia Ågren har släktingar som gått på Chalmers, så för henne blev det ett självklart val när det var dags att välja utbildning och studieort. Johan Östblom kommer från Halmstad – för hans del var det närheten som avgjorde:
– Sen har jag hört ett väldigt gott rykte om Chalmers och att det är en väldigt bra skola. Varför inte, tänkte jag, sa han.

Text: Michael Nystås
Film: Torgil Störner och Jan-Olof Yxell
Foto: Jan-Olof Yxell samt Simon Sigurdhsson, Daniel Billman och Evelina Andersson Ericsdotter (CFFC.se)

Fakta
2 754 nya chalmerister började på något av högskolans grundutbildningsprogram i tisdags. Därmed är alla utbildningsplatser fyllda.
6 436 personer hade Chalmers som förstahandsval. Det är en ökning med 22 procent jämfört med hösten 2012.
De populäraste programmen är arkitektur och teknik, arkitektutbildningen, teknisk design, industriell ekonomi och designingenjör. Även programmen tekniskt basår, sjökapten och fartygsbefäl klass VII hade ett högt söktryck.

Läs mer om mottagningstiden >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/2013/08/19/dags-for-95e-mottagningen-av-nya-studenter-pa-chalmers

Se CFFC:s alla bilder från terminsstarten >>>
cffc.se/bilder/2013/forsta_dagen

Läs om chalmeristen som tar semester för att få ta emot studenterna varje år >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/2012/08/27/han-tar-semester-for-att-ta-emot-de-nya-chalmeristerna




















One comment

  1. Pingback: Ett bra år för Chalmeristbloggen | Chalmeristbloggen