Chalmersforskare besökte världens största transportforskningskonferens


Violeta i Rio

När The World Conference on Transport Research (WCTR) arrangerades i Rio i mitten av juli passade chalmersforskarna Violeta Roso, Per Olof Arnäs, Magnus Blinge och Gunnar Stefansson på att åka dit och nätverka med tusentals transportforskare från hela världen. WCTR är världens största konferens inom området och under fyra dagar presenterades över 800 artiklar, däribland en som var skriven av just Violeta och Gunnar.

Hej Violeta! Du och dina kollegor har nyligen varit på WCTR som i år hölls i Rio. Berätta!
– Det är världens största transportforskningskonferens och en av de äldsta inom området, den drog igång redan på 70-talet och arrangeras vart tredje år. Konferensen för samman beslutsfattare, chefer, rådgivare, operatörer och akademiker – alla med ett gemensamt intresse av att främja transportforskning. Under fyra dagar presenterades över 800 artiklar. Detta var mitt tredje och bästa besök på WCTR och jag längtar redan till nästa gång! Det är otroligt kul att delta på en så pass gigantisk konferens med tusentals transportforskare från hela världen.

Höll du någon presentation?
– Ja, jag presenterade en artikel som heter ”Connecting inland ports and seaports via intermodal transportation: A process evaluation”. Den skrev jag i samarbete med Dawn Russell vid University of North Florida, Kusumal Ruamsook vid The Pennsylvania State University samt Gunnar Stefansson som arbetar här på Chalmers. Samarbetet är resultatet av min vistelse vid University of North Florida där jag gästforskade under 2012 och 2013. Artikeln har fått bra recensioner och är utvald för publicering i den sammanställning av artiklar som tas fram efter konferensen, vilket jag är jätteglad över!

Vad var det allra bästa med WCTR?
– Det bästa, utöver att vi var i en av världens vackraste städer, var att det var helt fullsatt i rummet när jag presenterade. Det visar hur stort intresset är för ämnet! Extra roligt var att se att andra forskare från världens alla hörn uppskattar mitt arbete och refererar till mina artiklar.

Dina starkaste intryck av resan?
– Brasilien är ett mycket vackert land, men det var sorgligt att se hur fattigt människorna lever. Forskaren i mig blev besviken över att se att järnvägarna används väldigt lite, de står för mindre än 25 % av godstransporterna i landet. När det kommer till persontrafik är det bussar som gäller. I och för sig mycket fina bussar!

Fakta
Violeta Roso, Per Olof Arnäs och Gunnar Stefansson arbetar alla vid Avdelningen för logistik och transport som tillhör Institutionen för teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers. De är även verksamma vid forskningscentrumet Northern LEAD.

Bild: Per Olof Arnäs