Annika Rosendahl aktuell med ny roman



Chalmeristen och författaren Annika Rosendahl (E93) är aktuell med nya romanen ”Ursus. Dit rättvisan inte når” (Idus förlag), som släpps lagom till bokmässan.
Hon debuterade 2010 med den uppmärksammade boken ”Jenny, Jenny” (Oppenheim Förlag).
På söndag kan du träffa Annika Rosendahl i Idus förlags monter A02:52 på Svenska Mässan.
– Berättelser har alltid funnits i mitt huvud men förr såg jag dem mest som dagdrömmar, säger hon.
Chalmeristbloggen tog chansen att ställa några frågor till Annika.

Du är aktuell med din andra roman i höst. Berätta om den!
– ”Ursus. Dit rättvisan inte når” är en roman som ställer frågor utan självklara svar. Är det rätt att ta lagen i egna händer? Är det okej att lämna sin make eller maka för att man hittar en ännu starkare kärlek senare?
– Boken beskriver en extremistgrupp som ger sig själva rätten att döma och straffa personer de inte tycker om och den beskriver några vänners arbete med att hjälpa de som inte kan få hjälp någon annanstans. De olika berättelserna vävs samman och drivs framåt av det viktigaste av allt: kärlek och vänskap, säger Annika Rosendahl.

Varför blev det en spänningsroman den här gången?
– När jag skriver tänker jag inte på i vilken genre resultatet kommer att hamna, jag bara skriver den berättelse jag har i huvudet. Hittills har det visat sig att de berättelser som kommer till mig är just en kombination av spänning och det som en klassisk roman ofta består av: karaktärernas utveckling och samspel.

Berätta lite om dig själv och din chalmersbakgrund!
– Jag började på Elektroteknik på Chalmers år 1989. EKAK var mina faddrar och jag deltog i alla aktiviteter utom en under nollningsperioden. En dag låg det en lapp i mitt fack med en inbjudan att delta i Ljud- och bildgruppen, LoB. Eftersom jag tycker om både musik och film, vilket märks i mina böcker, blev jag intresserad och gick för att prata med LoBarna. Jag blev medlem med en gång och hade det mycket roligt i LoB, liksom under hela min studietid på Chalmers.

Vad gör du till vardags?
– Jag är Senior Project Manager på Ericsson och arbetar med produktutveckling – att se till att vi får internet att fungera väl i våra mobiler. Ett spännande arbete med många duktiga och trevliga kollegor.
– Jag har också ett härligt familjeliv med min man och våra tre underbara barn, vår hund och våra tre katter. När jag har möjlighet kör jag motorcykel, samma MC som jag hade när jag pluggade på Chalmers, en Suzuki GSX 400 FWS.

Hur kommer det sig att du började skriva böcker?
– Berättelser har alltid funnits i mitt huvud men förr såg jag dem mest som dagdrömmar. Ibland skrev jag av mig en del för att få ut det ur huvudet. Det gjorde att berättelserna kunde gå vidare.  Långt senare fick jag för mig att skriva av mig hela min första bok innan jag fyllde 40. Och det gjorde jag. Sedan tog det en stund att hitta ett förlag. När jag väl hade lärt mig att jag kunde skriva böcker var det lätt att fortsätta.

Har du nytta av dina ingenjörskunskaper när du skriver?
– Jag är med i den ideella föreningen Transfer där personer från näringslivet träffar skolelever för att ge en bild av vad yrkeslivet innebär. När jag pratar om att vara ingenjör förklarar jag att ingenjörer löser problem – tillsammans. Den förmågan, att kontinuerligt lösa problem, hjälper förstås även i skrivandet och i sökandet efter förlag och läsare. Att arbeta metodiskt och tillämpa det jag kan inom projektledning gör det också lättare att kombinera skrivandet med allt annat spännande i livet jag vill göra.

Kommer du att vara med på bokmässan?
– Ja, jag kommer att vara med på bokmässan och kommer förhoppningsvis att träffa både gamla och nya läsare söndag förmiddag 29 september i Idus förlags monter A02:52.

Den 7 oktober arrangeras ett releaseparty för din bok – vad händer då?
– Det kommer att bli en kulturell afton med litteratur, konst och musik där alla som deltar kan mingla med varandra, med författare, en konstnär och en trubadur. Vi har döpt arrangemanget till Live and Let Live, ett synsätt som vi alla kan skriva under på och som på olika sätt avspeglas i våra böcker eller vår konst.

Har du fler bokidéer på lager?
– Oh ja. Dels långa berättelser, dels idéer som kan bli noveller och tankar som kan bli blogginlägg på Annikas läsare och lyssnare (annikaslol.blogspot.com). Berättelserna kommer inte att ta slut i första taget, utmaningen är att få ihop allt intressant i livet och att hitta förlag och läsare till det jag skriver, säger Annika Rosendahl.

Håll utkik efter Chalmeristbloggens kommande tävling där du kan vinna ett eget exemplar av Annika Rosendahls nya bok.

Text: Michael Nystås
Foto: Isac Antblad

Läs tidigare blogginlägg om Annika Rosendahl >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/?s=annika+rosendahl

Följ Annika Rosendahls blogg >>>
annikaslol.blogspot.com

Läs mer om releasefesten Live and let live >>>
annikaslol.blogspot.se/2013/09/7-oktober.html

Läs mer om Idus förlag >>>
www.idusforlag.se

One comment

  1. Pingback: Vinn Annika Rosendahls nya spänningsroman | Chalmeristbloggen