Stipendiater träffade sina sponsorer i Chalmersska huset



Internationella stipendiater från fem länder mötte företagen och människorna som sponsrar deras studier i Chalmersska huset häromveckan.
Under lättsamma former intogs afternoon tea i de anrika salongerna där en gång William Chalmers gått.
– Det hade inte varit möjligt för mig att stå här i dag utan stipendiet. Tack för den uppskattning ni visar mig. Jag är verkligen hedrad, sa Xuebo Wang som är på Chalmers på stipendium från Mölnlycke Health Care.

Det var för att fira stipendiaterna och tacka sponsorer och givare som Chalmers bjöd in till en sen eftermiddag i Chalmersska huset den 18 september. På plats fanns 22 stipendiater och representanter från Ericsson, Flexlink, Mölnlycke Health Care, Volvo Car Corporation, Volvo Group, Volvo Global Trucks Technology och Volvo IT. Dessutom medverkade representanter för US Friends of Chalmers och Chalmers MasterCard.
Entreprenören och filantropen Sievert Larsson var också särskilt inbjuden. Han har donerat pengar till ett stipendium i sitt eget namn, riktat till thailändska ungdomar som vill läsa in en masterexamen på Chalmers.
– En glädjens dag, som Peter Lindwall, fundraiser, sa när han hälsade alla välkomna.

Studenter från 60 länder
Chalmers har i dag studenter från totalt 60 länder och kan med fog kalla sig för en internationell högskola. Något som Karin Markides, rektor och koncernchef, lyfte fram i sitt öppningstal:
– Chalmers har vandrat en lång väg, och haft olika roller i samhället, men alltid med en stark relation till omvärlden. Styrkan i vår historia, de starka kopplingarna ute i världen, vårt starka alumninätverk och vår öppenhet är stora fördelar. Det får oss också att stå lite mer på tå än alla andra, och jag tror att det gör skillnad, sa Karin Markides.
Till de närvarande stipendiaterna sa hon:
– Vi vill inte bara kunna erbjuda er kunskaper genom våra utbildningar, utan också en möjlighet att utvecklas till förändringsagenter för världen. Det är stora ord, men ni kan vara det på många olika sätt – genom möten över gränser och ämnesområden, sa hon bland annat.
En förutsättning för att Chalmers ska lyckas med det är att vara en internationell högskola.
– Utan att ha kopplingar till alla delar av världen går det inte. När studieavgifterna för utomeuropeiska studenter infördes blev det svårare. Som tur är möter vi stor förståelse från både privatpersoner och näringsliv för detta, och vi har fått stöd som gett oss möjlighet att erbjuda stipendier som finansierar hela eller delar av studieavgiften.
Karin Markides vände sig också direkt till de närvarande donatorerna och sponsorerna:
– Jag vill tacka er alla för de insatser ni gör. Det betyder mer än vad ni kan föreställa er, sa hon.

”Internationella studenter en oerhört vital del av vårt DNA”
Maria Knutson Wedel, vicerektor med ansvar för grundutbildningen, anknöt i sitt korta anförande till vad rektor hade sagt:
– Karin uttryckte det som är Chalmers själ. Inom högre utbildning brukar man också tala om ”the DNA of a university”. Att ha internationella studenter på Chalmers är en oerhört vital del av vårt DNA. En annan del är utbildningens kvalitet. Min mening är att utbildningen blir så mycket bättre när vi får in perspektiv från olika delar av världen, sa hon.

Korta men rörande berättelser
Sex av de närvarande stipendiaterna höll egna minianföranden om sig själva och sina drivkrafter. Det var korta men ofta rörande berättelser. Ismael Ayala fick Chalmers Mastercards nyinstiftade stipendium tidigare i år och kom till Sverige från Mexico:
– Jag är den andre i min släkt som får en masterexamen och den förste i familjen som får chansen att studera utomlands. Jag skattar mig lycklig. Utan stipendiet hade det aldrig gått, förklarade han.

Tackade Sievert Larsson
Sievert Larsson-stipendiaten Thitipong Sansanayuth tackade Sievert Larsson i sitt tal för möjligheten att komma till Chalmers och plugga Biomechanical engineering:
– Chalmers ger mig den bästa möjligheten att få kunskaper till att kunna utveckla nya innovationer och följa min dröm. Kap kun khap, sa han.

Mötte studentrekryterare från Chalmers
Volvo Group-stipendiaten Poornima Joshi från Bangalore i Indien berättade om hur hon träffade Chalmers internationella studentrekryterare Kerstin Jönsson – eller Miss Kristin som hon kallade henne – på en utbildningsmässa i hemstaden:
– Under ett långt samtal övertygade hon mig att komma och läsa Software Engineering på Chalmers. Vi talade om att följa sitt öde och sitt hjärta, och jag tror att det var då jag förstod att Chalmers var något för mig. När jag senare också fick ett telefonsamtal från Volvo om att jag fått stipendium blev jag ännu mer säker, sa Poornima.
Hon kände sig direkt välkommen så snart hon satte ner foten på Landvetter:
– De har såna där roliga dörrar som öppnades automatiskt, odh det var som ett tecken. Jag fick känslan av att staden välkomnade mig.

Vänner rekommenderade Chalmers
Que Wang är stipendiat hos Volvo Car Corporation, kommer från Kina och har i höst påbörjat studier på masterprogrammet Electric Power Engineering.
– Jag har vänner som gått på Chalmers tidigare och de berättade att Chalmers är väldigt bra på området. Jag tog reda på mer när jag fick chansen att vara med på ett event i Shanghai, där jag träffade alumnikoordinatorn Peter Hellqvist och studentrekryteraren Cecilia Hillman. De gav mig mycket mer information och visade mig större vänlighet än jag hade räknat med, och jag bestämde mig för att söka mig hit tack vare det.
– Chalmers och stipendiet från Volvo ger mig en fantastisk möjlighet att lära känna både högskolan och Volvo. Jag ser fram mot att få nya kunskaper att använda i verkligheten. Jag kommer att vårda det, sa Que Wang.
Xuebo Wang är även han från Kina. Han är på Chalmers på stipendium från Mölnlycke Health Care, och pluggar Management and economics of innovation. Xuebo Wang hörde talas om William Chalmers redan tidigt i hemlandet.

Stolt chalmerist
Lei Ni har tilldelats stipendium från Flexlink – som han tackade varmt – och har i höst börjat sina masterstudier i Systems, Control and Mechatronics:
– Jag är chalmerist och stolt över det! utbrast han och fick omedelbart spontana applåder.
Lei Ni berättade att han hade två huvudskäl att välja Chalmers:
– Jag förstod att ni tar väl hand om era internationella studenter. Jag kunde känna det under hela ansökningsperioden och nu när jag kommit hit. Hela tiden har det funnits många officiella representanter från högskolan redo att hjälpa mig, sa han och nämnde särskilt Peter Hellqvist, fundraisern Peter Lindwall och Jens Hansson på Antagningsenheten.

Fick låna William Chalmers hatt
Gästerna underhölls sedan av William Chalmers, i skepnad av chalmeristen Philip Wramsby, som ofta uppträder som högskolans grundare i olika festliga sammanhang. Eftermiddagens mest hjärtevärmande ögonblick var nog när Sievert Larsson-stipendiaten Chantat Rungruengsaowapak glädjestrålande fick låna William Chalmers Napoleon-hatt, rock och vita peruk.
Brett leende och med ögonen glittrande av stolthet poserade han för fotografen Jan-Olof Yxell i salongerna:
– Jag har drömt om att få bära en sån här hatt i hela mitt liv, sa Chantat.
Och, se, efter endast två veckor i Sverige och på Chalmers gick hans pojkdröm i uppfyllelse. När William Chalmers tog farväl efter att ha återfått sina persedlar gjorde han det med orden:
– Kom ihåg att ingenting är omöjligt!

Se film med fler intervjuer
I filmen här ovan förklarar flera företagsrepresentanter varför de valt att stödja Chalmers med stipendier till internationella studenter:
– För det första vill vi bidra till samhället var vi än är, och eftersom vi har vårt huvudkontor i Göteborg är det ganska naturligt att samarbeta med Chalmers. Vi vill också bidra till människors välbefinnande över hela världen och till en global förståelse av olika kulturer, säger Klas Ålander, informationschef på Flexlink.
Ett par av stipendiaterna utvecklar också sina tankar om stipendierna, Chalmers och utbildningen i filmen.

Text: Michael Nystås
Foto: Jan-Olof Yxell
Video: Torgil Störner

Läs tidigare inlägg om stipendier >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/category/stipendier

Se bilderna och ladda ner de du vill ha på FlickR >>>
www.flickr.com/photos/chalmersuniversityoftechnology/sets/72157635793618376

stiptraff_ericsson_a stiptraff_ericsson_b stipendiatträff_800px_z stipendiatträff_800px_y stipendiatträff_800px_x stipendiatträff_800px_p stipendiatträff_800px_o stipendiatträff_800px_n stipendiatträff_800px_m stipendiatträff_800px_l stipendiatträff_800px_j stipendiatträff_800px_i stipendiatträff_800px_h stipendiatträff_800px_g stipendiatträff_800px_f stipendiatträff_800px_d stipendiatträff_800px_c stipendiatträff_800px_b stipendiatträff_800px_9 stipendiatträff_800px_11 stipendiatträff_800px_12 stipendiatträff_800px_13 stipendiatträff_800px_14 stipendiatträff_800px_15 stipendiatträff_800px_a stipendiatträff_800px_aa stipendiatträff_800px_8 stipendiatträff_800px_7 stipendiatträff_800px_6 stipendiatträff_800px_5 stipendiatträff_800px_4 stipendiatträff_800px_3 stipendiatträff_800px_2 stipendiatträff_800px_1