Samuel Bengmark är årets William Chalmers-föreläsare



Den 5 november kl 17.00 håller Samuel Bengmark 2013 års William Chalmers-föreläsning i hörsalen RunAn i Chalmers kårhus.

Den fantasieggande rubriken är ”En icke-orienterad matematikers funderingar – om matematik, lärarutbildning och konsten att göra en låt”.
Välkommen!

I nya numret av Chalmers magasin kan du läsa en personlig intervju med Samuel Bengmark, skriven av journalisten Lasse Nicklason. Här är ett kort utdrag:

”Själv tillhör han inte kategorin som hittade in till matematiken genom en entusiasmerande lärare. I grundskolan hade han sämre betyg i ämnet än i de flesta andra.
Men på gymnasiet hände något.
– Jag hamnade bredvid en kille som var sämre än jag på matte men som visste hur man programmerade en miniräknare. Han visade mig det och jag visade honom hur man räknade. Och där, när jag fick förklara och veckla ut alla tankar, klarnade det också för mig utan att jag riktigt fattade det själv. Plötsligt hade jag alla rätt på proven och en ny insikt: Matte är grejen!
Efter gymnasiet, när han reste jorden runt under ett år, umgicks han en del med en matematiker på Nya Zeeland. En ganska knepig kille, men som ändå gjorde intryck.
I samtalen om matematik dök den fascinerande känslan av det eviga, det nästan utomjordiska upp. Det fick honom att välja bort civilingenjörsutbildningen på Chalmers när han kom hem. Istället blev det tre år med matematik- och datavetenskap på Göteborgs universitet.
– Skulle jag levt om livet idag skulle jag läst ingenjörsutbildningen, det tror jag.
Drömmarna om den matematiska världen fick mig in på en smal väg, och jag tvekade många gånger under resans gång. Även om mitt yrkesliv är jättebra kan jag ibland önska att jag gjort det lite lättare för mig själv och skaffat en bredare grund. Egentligen är jag en ingenjörssjäl som gillar att greja med teknik som bilar och datorer.
Men matematik blev det. Doktorandutbildning på Chalmers i början på 90-talet och sedan forskning. Tills han slutade med det i början av 2000-talet och gjorde ett annorlunda, men mycket medvetet val.
– Det växte fram. Jag ville jobba mer för matematiken. Kände att jag kunde göra en större skillnad på utbildningsområdet än som forskare.”

Foto: Oscar Mattsson

Läs resten av intervjun online >>>
www.chalmers.se/sv/om-chalmers/alumni/magasin/artiklar/Sidor/Matte-larande-och-ledarskap-i-skon-ekvation.aspx

Läs också:
Första chalmersutbildade lärarna klara >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/2013/06/11/forsta-chalmersutbildade-lararna-klara