Prins Daniel mötte unga entreprenörer



– Chalmers har alltid funnits med i mitt medvetande. Jag hade aldrig vågat drömma om det men nu är jag här!
Prins Daniel var på skämtsamt humör när han gästade Chalmers i måndags i samband med ett inspirationsseminarium för unga studenter som vill starta företag.
Chalmeristen och entreprenören Martin Lorentzon hörde till dem som berättade om sina livsresor vid sidan av prinsen.
Prins Daniels Fellowship är namnet på ett mentor- och entreprenörskapsprogram som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Prins Daniel reser nu runt tillsammans med IVA för att presentera projektet. I måndags hade turen kommit till Göteborg där prinsen besökte både Chalmers och Polhemsgymnasiet.
– Det finns inget bättre än att ha en dröm och få chansen att förverkliga den. Att ha en passion – i mitt fall var det träning. Jag tycker att man får bra idéer varje dag. På toaletten på Polhemsgymnasiet upptäckte jag till exempel att man fick ut flera pappershanddukar på en gång. Då fick jag direkt en tanke. Hela tiden ser vi saker som vi skulle kunna göra bättre. Jag möter hela tiden ungdomars frågor om affärsidéer och entreprenörskap. Det är mängder av frågor, sa Prins Daniel.

Spotify-grundarens livsresa
Som följeslagare på resan hade han valt chalmeristerna Martin Lorentzon (V97), Spotifys grundare och styrelseordförande, David Kristensson (Sjökapten 02), vd för Northern Offshore Services AB, restauranggrundaren Alessandro Catenacci och Lina Gebäck, grundare av Linas Matkasse.
Alla delade de med sig av sina livsresor som inte alls varit några spikraka framgångssagor.
– Spotify bygger på att skivbolagens koncept är 50 år för gammalt, och att det måste gå att göra bättre. Men det tog två och ett halvt år innan vi fick licenserna på plats, och det var många som skakade på huvudet när vi började, sa Martin Lorentzon.
Han berättade om sitt stora musikintresse och lyfte fram det viktiga i att ha roligt på vägen. För hans egen del innebar det flera år i chalmerscortègen och i chalmersrocken.
– Det är fantastiskt att vara tillbaka. Som ni ser håller jag på och förverkligar min rockstjärnedröm, det är därför jag har keps på mig i dag. Det fick jag nämligen aldrig ha när jag gick på Chalmers, men nu gör jag precis som jag vill, skämtade Martin Lorentzon.
Han menar att affärsidén bara är tre procent av helheten.
– Resten är management och exekvering. Man lägger för mycket fokus på själva idéerna. Gör nåt under tiden istället. Nätverka, testa, ta små steg framåt. Det enda du vet är att flera andra har samma idé som du. Spotify var inte först med strömmad musik, men vi lyckades paketera den på ett bättre sätt, sa Martin Lorentzon.

Idé i köket
Linas Matkasse började som en idé i köket hemma hos grundaren Lina Gebäcks bror.
– Vi frågade oss varför det inte gick att bara få en matkasse i handen vid trafikljusen. Det blev en idé som vi byggde vidare på, berättade Lina Gebäck.
I dag har man 40 000 aktiva kunder och en omsättning på 330 miljoner kronor.
– I början gjorde vi allt själva. Vi tryckte egna påsar, packade och körde ut maten, sa Lina Gebäck.

Byggde från noll med sina egna händer
Alessandro Catenacci vet mycket om att bygga upp en verksamhet från noll, något han hade gemensamt med egentligen samtliga av de närvarande entreprenörerna.
– Man börjar oftast inte med en klar idé. Själv importerade jag köksmaskiner, därefter mode. Båda verksamheterna gick åt helvete. Det har gått bättre med mina restauranger. Den första byggde jag helt själv med mina egna händer – jag målade väggarna, jag snickrade möbler, sa han.
Han berättade också hur han varje morgon tittar sig i spegeln:
– Hälften av gångerna undrar jag om jag bara haft tur. Det är väldigt svårt för mig att inse att jag gjort något bra. Det är ofta ett resultat av att andra säger det till mig. Jag går bara på vad jag själv tycker om och hoppas att det är några andra som också gillar det, sa Alessandro Catenacci.
Han var öppen med sina egna brister och tillkortakommanden:
– Jag hade varit avskedad flera gånger om det inte hade varit mitt eget bolag. Som entreprenör har man en fördel – att man inte kan få sparken om man gör en dålig affär. Men mina egna anställda får misslyckas. Det är nästan en förutsättning för att få jobb hos mig, sa Catenacci.
Martin Lorentzon hakade på:
– Företagande är en lärandeprocess, trial and error. Man lär sig väldigt mycket av misslyckanden. Det har aldrig varit roligare än nu att starta företag. Nu kan man göra allt det man drömde om att göra som liten och nå ut även globalt.

Många ville höra prinsen
Prinsbesöket lockade många teknologer till Palmstedtsalen på Chalmers. Prins Daniels Fellowship arbetar med att lyfta fram förebilder för att få fler unga att vilja starta företag, och i måndags fanns flera att låta sig inspireras av och ställa frågor till på plats.
– Det finns en kulturskillnad i Sverige om entreprenörskap, och det finns få förebilder. Det vill vi ändra på och därför har vi bjudit in de allra bästa av dagens entreprenörer som kan berätta om de val de gjort och hur deras resor sett ut. Nu reser vi runt på skolorna och arrangerar samtal med studenterna, berättar projektets ordförande, Lena Treschow Torell, tillika ordförande i styrelsen för Chalmers tekniska högskola AB.

Mentorsprogram stöttar
Prins Daniels Fellowship har också valt ut ett antal lovande bolag som får stöd och hjälp att ta nästa steg. Det finns också ett mentorsprogram där äldre erfarna företagsledare coachar sina yngre adepter. Industrimannen Carl Bennet är en av dem, han är mentor åt David Kristensson:
– Det är ett samspel och en ömsesidig lärdom. Jag håller mig aktuell och har varit med om några situationer som David förhoppningsvis gillar att ta del av så att han inte upprepar mina misstag, säger Carl Bennet.
Och han hade med sig några konkreta råd till den unga publiken:
– Det gäller att ha ett bra koncept, en bra produkt, en bra tjänst. Det gäller att ha en drive utöver det vanliga. Och uthållighet. Det är också bättre att vara en stor padda i en liten damm än en liten padda i en stor damm – det är då man verkligen kan ta en position på en större marknad.
Carl Bennet påpekade att många framgångsrika entreprenörer börjar karriären som vanliga anställda:
– Där får de sina idéer. Alla blir inte entreprenörer direkt utan bygger först upp en grund de kan stå på, säger han.
David Kristensson är den framgångsrike redaren som byggt sig ett namn på havet med egna bolaget Northern Offshore Services AB på Donsö.
– Carl har fått mig att förstå att ledarskap och personal är mycket viktigare än man tror, säger han.

”Kan en enkel kille från Ockelbo bygga företag så kan alla”
Prins Daniel var avslappnad och initierad under den inspirerande eftermiddagen på Chalmers, som modererades av Beata Wickbom, känd som grundare av internetföretaget Spray.
– Det ligger djupt rotat i vår kultur att ha väldigt många bra och stora företag med många anställda. Det var inget alternativ att vara småföretagare. Men jag tror att det är på väg att ändras. Därför är det viktigt att vi är några som går före, några med mod och attityd att våga kasta loss. Kan en enkel kille från Ockelbo bygga företag så kan alla, sa prinsen.
Han lyfte fram det världsberömda ishotellet i Jukkasjärvi som ett föredömligt exempel:
– Kan man lyckas med ett hotell av is 200 mil norr om polcirkeln, då kan vad som helst lyckas. Men man kanske behöver vara lite småtokig för att få en sån idé, funderade prinsen.

”Gör inte samma misstag mer än en gång”
Moderatorn Beata Wickbom bad prinsen och de närvarande entreprenörerna att ge studenterna i publiken sina bästa råd och tips för den som funderar på att starta företag. David Kristensson tyckte att det var viktigt att vara noga när man anställer sin personal.
Alessandro Catenacci talade utifrån lång erfarenhet:
– Gå den väg du egentligen bör gå – med alla misstag den innebär. Det är omöjligt att veta på förhand hur det ska gå. Mina misstag har bidragit till att jag står här i dag. Var bara noga med att inte göra exakt samma misstag mer än en gång, sa han till publiken.
Men hur hanterar man omgivningens skepticism, var en fråga som dök upp under eftermiddagen. Martin Lorentzon svarade:
– Ta fram en prototyp att visa upp. I början hade vi ingen musik och blev utskrattade av riskkapitalisterna. När vi kom tillbaka med musik i prototypen ändrades allt. Det måste ni också ha. Efter det borde riskkapitalisterna hänga som bananklasar även runt er, sa Spotify-grundaren.

”Omge dig med rätt människor”
Martin Lorentzon tyckte även att man skulle utnyttja sociala medier flitigt för att få spridning för sin affärsidé. Han nämnde också vikten av att omge sig med rätt personer:
– Starta tillsammans med någon som kompletterar dig, sa han.
Prins Daniel fyllde i:
– Det är en stark framgångsfaktor att ha rätt människor omkring sig. Jag hade några som inspirerade mig och pushade mig. Jag hade några att bolla mina tankar med. Var inte rädda för att söka stöd hos andra. Ta kontakt med organisationer som Drivhuset, Connect, Nyföretagarcentrum och UF, sa han.

Utvinner energi ur havsvågor
Sara West är en ung företagare som utbildats på Chalmers entreprenörskola. Hon berättade om sin väg in i det hon gör i dag på bolaget Wavetube, som utvecklar teknik för att utvinna energi ur havsvågor.
– Jag började på entreprenörskolan för att jag kände mig entreprenöriell. Jag hade egentligen ingen idé, men ville ändå göra någonting. Jag kommer från ekonomihållet och tycker att det är jätteintressant att få arbeta med en så teknisk lösning som Wavetubes, förklarade hon.
Det går bra nu för bolaget. Tester som genomförts i Danmark har visat att tekniken fungerar. Men resan hit har inte varit enkel för Sara West. I Palmstedtsalen i måndags delade hon med sig av sina bästa tips och råd:
– Acceptera inte ett nej. Sågar någon din idé – fråga varför. Prata med människor, ställ upp i affärsplantävlingar, håll motivationen uppe, passera milstolpar. Nätverket är en mycket viktig del. Älta inte, bara kör. Våga – och våga misslyckas! tipsade hon.
Sara West berättade också att det är resultaten som driver henne:
– Jag vill ha påtagliga resultat, jag vill gå från koncept till konkreta resultat. Jag glömmer aldrig uppfinnarens min när han såg att det fungerade i en bassäng i Danmark.

Chalmers på den entreprenöriella kartan
Chalmers entreprenörskola representerades av föreståndaren Mats Lundqvist, som berättade om hur Chalmers kan hjälpa studenter som funderar på en karriär som entreprenörer. Det handlar mycket om kontakter, nätverk, att ingjuta mod och mentalitet att våga. Och framtidsvisionen var klar:
– Om tio år har vi satt Chalmers och Sverige på en entreprenöriell karta. Hur vi ska göra det får vi fundera ut tillsammans, sa Mats Lundqvist.

Fick e-bok i present
Johan Carlsten, vicerektor med ansvar för näringslivsrelationer och innovationssystem samt kompetenscentrum och uppdragsutbildning på Chalmers, delade ut en present till prinsen – en usb-pinne med den pinfärska e-boken om öppen innovation från Innovationskontor Väst.
Han passade också på att lyfta fram Chalmers som ett ”entreprenöriellt inriktat universitet”.
– Vår entreprenörsutbildning är ledande och vi har ett framgångsrikt system för att ta hand om entreprenöriella idéer och matcha ihop studenternas idéer med aktörer i samhället. Det är unikt, menade Johan Carlsten.

Lena Treschow Torell sammanfattade sina intryck:
– Det är häftigt att det inte finns en enda väg utan väldigt många olika. Men det gäller inte bara entreprenörskap utan alla områden i livet. Chalmers är en produkt av företagande regionalt och lokalt. Företagen hade behov av kompetens, och vi har alltid jobbat väldigt nära näringslivet. Det är på något sätt Chalmers ryggrad, sa hon.

Text: Michael Nystås
Foto: Peter Widing

Se fler och större bilder från prinsens besök på FlickR >>>
www.flickr.com/photos/chalmersuniversityoftechnology/sets/72157637880087753

Läs mer om Prins Daniels Fellowship >>>
ivaprojekt.se/prinsdanielsfellowship

Läs hovets rapportering från prinsens göteborgsbesök >>>
www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/aktuellt2013oktoberdecember/prinsdanieligoteborgmedprinsdanielsfellowship.5.4ea495e313c19c119aacccf.html

Läs mer om Innovationskontor Västs handbok om öppen innovation som prinsen fick i gåva >>>
innovationskontorvast.se/ikv/open-innovation


One comment

  1. Pingback: Vår handbok för forskare om Open Innovation nedladdad >5000 ggr! | Innovationskontor V