Lycka till i riksfinalen, Cecilia!



Chalmersforskaren Cecilia Berlin är Göteborgs kandidat i den stora riksfinalen av tävlingen Forskar-grand prix, som avgörs på rockklubben Debaser Medis i Stockholm den 5 december.

Hon tävlar mot åtta deltagare från hela landet.
Chalmeristbloggen tog chansen att klämma Cecilia på pulsen inför avgörandet.

Är du taggad?
– Svårt att låta bli. Det har kommit mycket positiv uppmärksamhet tack vare mitt deltagande i Forskar-grand prix, det är ju definitivt en morot för att fortsätta slipa framträdandet, säger Cecilia Berlin, som till vardags är verksam på institutionen för produkt- och produktionsutveckling på Chalmers.

Hur laddar du upp?
– Jag fick två tillfällen till innan tävlingen att köra min presentation, dels på TEDx Göteborg och dels på Vinnovas årskonferens – båda sammanhangen var mycket hedrande och roliga att delta i, och det är ju såklart en fördel för mig att ha fått ‘träna skarpt’ innan finalen. I övrigt laddar jag genom att titta på filmupptagningarna av mig själv – vilket är jobbigt, men ovärderligt – och försöka bli klok på vad jag kan göra bättre… och kortare. Att hålla tiden är verkligen en utmaning.

I regionfinalen väckte hennes annorlunda klädsel stor uppmärksamhet. Cecilia hade på sig en klänning som gömde ett sinnrikt stapeldiagram
Hur fick du idén till din nyskapande klänning?
– Idén får jag tacka en skämtande kollega för, som kände till mitt syintresse och undrade några dagar innan tävlingen om jag tänkte sy en klänning, precis som jag gjorde inför min disputation. Det blev triggern för ett infall som innebar ett par nätters jobb, men det är inget jag ångrar, kan jag säga.

Vad gör du om du vinner?
– Jag hoppas jag gör ungefär samma saker oavsett om jag vinner eller inte – gläder mig åt att ha fått ingå i det här häftiga gänget, skålar, kramar mina ditresta föräldrar och vänner, sover gott, och hinner med tidiga morgontåget tillbaka till Götet i tid för en kollegas disputation. Allt annat är bara bonus, säger Cecilia.

Chalmers andra raka seger
Segern i regionfinalen den 27 september var Chalmers andra raka. Förra året gick Igor Zoric vidare till riksfinalen i Stockholm. På torsdag är det dags för Cecilia Berlin. Hennes forskning handlar om vad demografiutvecklingen innebär för framtida svensk och europeisk tillverkningsindustri.
Cecilia Berlin uppmärksammades också stort i Göteborgs-Postens ekonomidel den 1 december. Över en helsida berättade hon om sin forskning som illustreras väldigt väl och pedagogiskt av diagrammet på hennes klänning:
– Det man ser på diagrammet är ett potentiellt bemanningsproblem för framtidens fabriker. Enkelt uttryckt ska en väldigt stor grupp människor, som snart går i pension, ersättas av en betydligt mindre grupp som är i arbetsför ålder. Väldigt grundläggande demografi alltså, men jag stöter ofta på människor som inte vill ta till sig det här. Det jag tycker är spännande är att fundera över hur fabrikerna kan möta de utmaningar som uppstår, säger hon till GP:s reporter Lotta Hohner.

Åtta andra deltagare
I riksfinalens ställs Cecilia Berlin mot åtta andra forskare som vunnit sina respektive regionfinaler under hösten: Alva Appelgren, Karolinska Institutet, Andreas Ohlin, Örebro universitet och universitetssjukhuset Örebro, Andreas Svensson, Linnéuniversitetet, Christina Isaxon, Lunds universitet, Daniel Jönsson, Malmö högskola, Joachim Liedtke, Högskolan Kristianstad, Marco Bertoni, Blekinge tekniska högskola, och Per Kristensson, Karlstads universitet.

Expertjury och publik avgör
Konferencier för finalen är den rikskända komikern Karin Adelsköld. Vinnaren utses av publiken och av en expertjury bestående av
skådespelerskan, komikern och programledaren Nour El-Refai, publicisten och chefredaktören Patrik Hadenius, och astronomiprofessorn Göran Östlin från Stockholms universitet.

På Chalmers håller vi alla tummar som finns! Lycka till, Cecilia!

Lyckönskningar kommer också från Chalmers rektor och koncernchef Karin Markides, som i sitt interna nyhetsbrev lyfter fram Cecilia Berlin som ett lysande exempel på högskolans fina kontakter med omvärlden:
”Jag önskar henne lycka till när hon ska representera Chalmers och Göteborg”, skriver rektor.

Text: Michael Nystås
Foto: Johan Wingborg

Läs mer om Forskar-grand prix i Göteborg >>>
www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Forskar-grand-prix-2013.aspx

Läs mer om den nationella tävlingen >>>
forskargrandprix.se/forskar-grand-prix-2013

Läs tidigare inlägg i Chalmeristbloggen om Forskar-grand prix >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/?s=forskar-grand+prix