Logistikforskare nätverkar i USA


Forskaren Sönke Behrends är tillbaka i Sverige efter en sex veckor lång vistelse i USA där han har diskuterat godstransport i städer med kollegor från bland annat Massachusetts Institute of Technology (MIT) och Harvard. Med sig hem har han en mängd nya kontakter, ett påbörjat artikelsamarbete och nya kunskaper om baseboll.

Sönke NYC banner

Efter att flera av hans kollegor varit iväg på givande resor runt om i världen kände Sönke Behrends att det nu var hans tur att vidga vyerna, få internationell erfarenhet och hitta nya samarbeten. Finansiering från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse möjliggjorde hans ambitioner och i början av oktober åkte Sönke till USA.

– Det landet har varit en vit fläck på min karta. Vi på Chalmers har mycket bra och välutvecklade samarbeten med forskare som sysslar med godstransport i städer och citylogistik i Europa och jag har träffat asiatiska forskare inom området vid internationella konferenser, men jag har haft bristande kunskaper om hur forskningen ser ut i Nordamerika, förklarar Sönke.

Det främsta syftet med resan var att bredda sitt nätverk och träffa personer som är verksamma inom området på olika sätt. Därför besökte Sönke flera lärosäten, bland andra City College of New York och Hofstra University på Long Island. Under de sex veckorna i USA hann han även med att träffa representanter för forskningsinstitut och aktörer inom transportplanering i New York-området.

– Jag passade också på att besöka Rensselaer Polytechnic Institute i en stad som heter Troy och tillbringade några dagar i Boston, bland annat på MIT och Harvard. Det var väldigt givande att besöka alla lärosätena och se hur vi forskar på olika sätt – vid Chalmers använder vi oss framförallt av kvalitativa forskningsmetoder medan de främst bedriver sin forskning genom kvantitativa metoder. Tillsammans identifierade vi flera möjligheter där vi kan komplettera varandra och samarbeta, berättar Sönke.

Artikelsamarbete redan i full gång
Ett konkret resultat av resan är ett påbörjat samarbete med forskaren Jean-Paul Rodrigue från Hofstra University som ska resultera i en gemensam artikel. Sönke förklarar att forskare inom citylogistik och transportplanerare generellt sett är väldigt intresserade av vad som sker i Europa och Sverige eftersom man där är väldigt kunniga inom hållbarhet, något som blir viktigare och viktigare även i USA.

– Våra erfarenheter gällande strategier för hantering av gods den allra sista sträckan fram till mottagaren, exempelvis i form av ett projekt som drivs av Göteborgs Stad, har uppmärksammats i USA, säger han.

Med sig tillbaka till Sverige har Sönke inte bara nya kontakter och förbättrad kunskap om amerikansk forskning, han återvänder också med goda erfarenheter från alla positiva och hjälpsamma amerikaner som han stött på under resan – såväl forskare som hotellpersonal och personer ute på gatorna.

– Så fort jag tog fram min karta för att dubbelkolla var jag befann mig någonstans tog det inte ens en minut förrän någon New York-bo kom fram och frågade om jag behövde hjälp. Det var också väldigt kul att titta på baseboll – jag delade lägenhet med en kille som heter Jeremy som försökte lära mig de olika reglerna. Så nu har jag lite bättre koll i alla fall! skrattar Sönke.

Om Sönke Behrends >>

Fakta: Sönke Behrends är verksam vid avdelningen för logistik och transport vid institutionen Teknikens ekonomi och organisation.

Foto: Privat