Högstadieelever har svaren på framtidens transportfrågor


Rekordmånga högstadieklasser deltog när det var dags att kora vinnarna i årets upplaga av Framtidens transporter. Det är Universeum, Chalmers och flera andra organisationer inom transportområdet som arrangerar tävlingen där sjunde- och åttondeklassare gör upp om att bygga den smartaste transportlösningen. För vinnarna från Nordlyckeskolan 8B väntar nu övernattning för hela klassen bland hajar och reptiler på Universeum. De prisas även med 10000 kronor och får presentera sitt innovativa projekt för Göteborgs Stads trafiknämnd.

A Framtidsdagen 690x330

Tävlingen avgjordes på ett Universeum som fullkomligt myllrade av förhoppningsfulla högstadieelever och nyfikna representanter från näringslivet. Hela trettio bidrag ställdes ut och det var en svettig jury som efter långa överläggningar till slut korade Nordlyckeskolan 8B som dagens största vinnare, tack vare båten Green Ocean som lyckas kombinera flera olika förnyelsebara energikällor.

Båten, som är tänkt att användas för godstransporter, har tryckplattor på sidan av skrovet och när vattnets vågor pressas mot dessa alstras energi som driver båten framåt. Green Ocean har också en kupol med solceller som både skyddar containerlasten och genererar ytterligare energi.

– Den innehåller även ett vindkraftverk och lastas med hjälp av rullband och magnetism för att förflytta de stora containrarna. Man behöver inte bygga nya båtar utan konstruerar om båtar som redan finns, förklarar eleverna Jonathan Wasenius och Ellen Sennerman.

Kombination av energikällor imponerade på juryn
Just kombinationen av godstransportlösning och möjligheten att använda befintliga båtar tilltalade juryn. Motiveringen poängterar att klassen fokuserat på den utsatta havsmiljön och använt sig av olika källor för förnyelsebar energi.

– Det är värt att uppmärksamma elevernas innovativa tänk med att utnyttja vågenergi på fartygen. Eftersom man utgår ifrån befintliga fartyg begränsar man också kostnaderna för omställningen. Klassen introducerar även ett nytt koncept för lastning av containrar med rullband, överlag är Green Ocean ett kreativt och genomtänkt arbete, menar Per Olof Arnäs, chalmersforskare och juryordförande.

Kreativt förslag på stor stadsutmaning
Andrapris med en vinstsumma på 5000 kronor kammades hem av Frillesåsskolan 8B. Deras lösning med kombinerad transport av människor och gods föll också juryn helt i smaken.

– Detta är en stor utmaning för städer över hela världen och klassen har tagit fram ett kreativt förslag som många kommer vara intresserade av. De har även funderat kring resurseffektivitet med målet att skapa självförsörjande system med bra materialval. Klassen har också tagit fram ett finansieringsförslag som visar hur det kan bli billigare för resenärerna, berättar Per Olof.

Modellen från Frillesåsskolan kommer att ställas ut på avdelningen för logistik och transport vid institutionen Teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.

Hybridfordon och grafenkapsel bland de tävlande bidragen
Nygårdsskolan 7A hade skissat på flera olika förslag och genomfört en omröstning. Valet föll på Hybridfordonet som både kan flyga och färdas på vatten. I montern visades en dokumentärfilm om projektets gång och en attrapp av Hybridfordonet.

– Det kan inte bara frakta mat och vatten utan också kläder, framförallt till behövande utvecklingsländer, säger Jakob Österström, Oliver Andersson och Daniel Hanngren.

Stora Högskolan 7B med Ella Karlsson, Johanna Gustafsson och Stina Wahlqvist i spetsen hade konstruerat ett förslag som handlade om persontransporter där människor färdas i en kapsel gjord av supermaterialet grafen som var placerad inuti ett genomskinligt rör ovan marken.

– Det är en modell som passar väldigt bra i Göteborg eftersom att det är svårt att bygga under jorden här, förklarade eleverna.

Workshop med transportexperter
Under dagen hölls även en workshop där eleverna fick diskutera samma tema i mindre grupper, nämligen hur man skulle kunna förflytta sig mellan Korsvägen och Göteborgs Centralstation om vattnet skulle stiga en meter över marken. Kristina Liljestrand, till vardags forskare vid avdelningen för logistik och transport på Chalmers, deltog som moderator.

– Vi var flera så kallade experter med representanter från både högskolor och näringsliv som gick runt mellan de olika grupperna och lyssnade på diskussionerna och ställde frågor för att hjälpa dem på traven. Det fanns många olika kreativa förslag i form av båtar, jetskis och linbana, jag blev mycket imponerad! säger Kristina.

Text: Annica Eijlinder och Caroline Örmgård
Foto: Caroline Örmgård

B Vinnare 690x330

C Prisutdelning 690x330

D Vinnande bidraget 690x330

Bildtext: Det vinnande bidraget Green Ocean.

E Green Ocean team 690x330

Bildtext: Jonathan Wasenius och Ellen Sennerman från Nordlyckeskolan 8B.

F Tvåorna 690x330

G Frillesåsskolan 690x330

Bildtext: Frillesåsskolan 8B kammade hem andrapris.

H Hybridfordonet 690x330

Bildtext: Hybridfordonet kan både flyga och färdas på vatten.

J Hybridfordonet3 690x330

Bildtext: Jakob Österström, Oliver Andersson och Daniel Hanngren från Nygårdsskolan 7A.

K Stora Högskolan 690x330

Bildtext: Ella Karlsson, Johanna Gustafsson och Stina Wahlqvist från Stora Högskolan 7B satsade på grafenkapsel.

L Intervju 690x330

M Översiktsbild 690x330

N PO 690x330

Bildtext: Per Olof Arnäs, juryordförande och chalmersforskare, var nöjd med dagen.

 

One comment

  1. Pingback: Per Olof Arnäs gästbloggar om 14-åriga Josefines spännande dag på Chalmers | Chalmeristbloggen